הפרקליטות הצבאית נערכת להגיש בימים הקרובים כתב אישום נגד לוחם במילואים, בגין התעללות בעצורים עזתים במהלך הובלתם ממתקן חקירות ביטחוני במתקן הכליאה בשדה תימן. כך פורסם היום (שני) בכאן 11.
לפני כחודש מפקדים במתקן הכליאה הבחינו בסימני אלימות קשים ובחבלות על גופם של עצורים מעזה לאחר החזרתם למתקן, ועירבו את מצ"ח שפתחה בחקירה. שלושה חיילים נעצרו, שניים מהם שוחררו לאחר כשבועיים ואילו השלישי נמצא כבר במעצר כבר יותר מחודש. הודה הודה בחלק מאירועי האלימות שבהם הוא חשוד.
בין היתר, חוקרי מצ"ח איתרו סרטונים שצילם החייל, ובהם הוא נראה מכה עצורים בעת שהם יושבים כפותים באוטובוס, באמצעות אגרופיו ונשקו. החקירה בשלביה האחרונים, ומסתמן כי הפרקליטות הצבאית תגיש כתב אישום נגד החשוד המרכזי.
מצה"ל נמסר כי "בעקבות דיווח מפקדים על חשד לפגיעה בעצורים, נפתחה חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת נגד החשוד ונוספים בחשד להתעללות בנסיבות מחמירות בעצורים שהיו באחריותם, במהלך הובלתם למתקן הכליאה בשדה תימן.
1 צפייה בגלריה
 עצירים מרצועת עזה במחנה שדה תימן
 עצירים מרצועת עזה במחנה שדה תימן
מתוך הכתבה ב-CNN על שדה תימן
( צילום: CNN )
"בית הדין הצבאי האריך את מעצרו של החשוד מעת לעת לצורכי חקירה. היום הוארך מעצרו של החשוד פעם נוספת לצורך ביצוע פעולות חקירה נוספות, עד ליום חמישי, לאחר שנמצא כי הוא קשר עצמו לאירוע וכן למספר אירועים נוספים, ועל כן מתקיימות עילות מעצר המצדיקות את מעצרו".
מחנה "שדה תימן", שסמוך לבאר שבע, משמש בשגרה כבסיס צבאי, אולם מפרוץ המלחמה הוא גם מתפקד כמחנה מעצר זמני לעזתים שחשודים כמחבלים. החל מ-7 באוקטובר הועברו אליו חשודים פלסטינים רבים, שהוחזקו בו עד להכרעה שהתקבלה לגביהם במערכת הביטחון. אם החשודים הופללו – הם הועברו לבית סוהר של שב"ס, ואם נוקו מחשד – שוחררו חזרה לרצועת עזה. עם זאת, ככל שהתקדמה המלחמה נשארו במתקן עוד ועוד עצירים למשך זמן ממושך מהתכנון המקורי.
בתחילת חודש יוני רשת CNN פרסמה תחקיר רחב בנושא, שעורר הדים ברחבי העולם, וגרר גינויים וסיקורים נרחבים מצד כלי תקשורת רבים. התחקיר, שמבוסס על "חושפי שחיתויות ישראלים", תיאר כיצד עצירים שמוחזקים "בבית מעצר חשאי בנגב" חווים התעללות על בסיס יומיומי מצד החיילים הישראלים. בכותרתו נכתב כי העצירים "מופשטים, מכוסי עיניים ועם חיתולים".
בעקבות התחקיר, הגישו ארגוני זכויות אדם בארץ עתירה לבג"ץ בדרישה להקל על התנאים של העצירים במחנה. "גם לחשודים בגרועים שבמעשי הטרור מגיע מעצר ברמה אנושית מינימלית", טענו. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פנתה בעקבות העתירה במכתב רשמי לראש הממשלה בנימין נתניהו וכתבה בשבוע שעבר כי "אם מתקן הכליאה לא ישוב לייעודו בטווח הזמן המיידי, הדבר עלול להיות בעל השלכות משמעותיות רחבות".