מחקר חדש, שפורסם היום (חמישי) ב"גרדיאן" הבריטי, חשף את ההיקף העצום של הגיחות האוויריות של ישראל מעל לבנון ואת נתיבי הטיסות. המחקר תיעד לפחות 22 אלף טיסות ב-15 השנים האחרונות, ובחן בנוסף את השפעותיהן הפסיכולוגיות והבריאותיות על האזרחים.
על פי המחקר, שפורסם ב"גרדיאן" הבריטי והופק על-ידי ארגון AirPressure.info, רוב הגיחות תועדו בשמונה וחצי השנים האחרונות מתוך ה-15 שנבדקו. מעטות מהן היו קצרות, כשרובן נמשכו בממוצע ארבע שעות ו-35 דקות מעל שמי לבנון. רובם, על פי המחקר, כללו את מטוסי הקרב או המל"טים המתקדמים ביותר מבחינה טכנולוגית בעולם, שההגנה הקרקעית הלבנונית הבסיסית אינה יכולה להם.
2 צפייה בגלריה
מטוסים ישראליים מעל שמי לבנון
מטוסים ישראליים מעל שמי לבנון
מטוסים ישראליים מעל שמי לבנון
(צילום: AirPressure.info)
המחקר בחן את הנתיבים שבהם עברו כלי הטיס הישראליים, וחשף כי רוב הטיסות התרכזו בדרום המדינה, שם נראה שהן עקבו אחר מסלולים קבועים. גם הבירה ביירות ואזורים נוספים מצפון לבירה, הקרובים לגבול הסורי, היו חשופים לכלי הטיס הישראליים שעברו מעליהן.
לורנס אבו-חמדאן, מומחה סאונד שבנה את המחקר, הנחשב למקיף ביותר מסוגו, אמר שהתוצאות הראו כי "חשיפה קבועה לטיסות מרובות של מטוסי קרב גבתה מחיר מהאנשים שמעליהן עברה". לורנס ועמיתיו אספו 11 מאמרים מכתבי עת מדעיים, המפרטים את ההשפעות הפיזיולוגיות החמורות של רעש מטוסים, שטסים בגובה נמוך, עם תסמינים שנעים מיתר לחץ דם לירידה בזרימת הדם, ועד כאבים פסיכוסומטיים.
"בזמן שאתה נמצא בלבנון, אתה מרגיש את המטוסים כשהם חולפים מעל ראשך מפעם לפעם, אבל שני אנשים לא ישמעו את המטוסים באותו אופן או באותו הזמן", אמר אבו-חמדאן. המספרים הורכבו מ-243 מכתבים שהפנתה לבנון למועצת הביטחון של האו"ם, שהתבססו לעיתים קרובות על נתונים שסופקו על-ידי כוח הביניים של האו"ם בלבנון, כוחות שמירת השלום, וצבא לבנון. בנוסף, במהלך השנתיים האחרונות נשכרו חוקרים לסקר את השמיים ולתעד את כלי הטיס הישראליים.
2 צפייה בגלריה
חלק מנתיבי הטיסה של המטוסים והרחפנים הישראליים מעל לבנון
חלק מנתיבי הטיסה של המטוסים והרחפנים הישראליים מעל לבנון
חלק מנתיבי הטיסה של המטוסים והרחפנים הישראליים מעל לבנון
(צילום: AirPressure.info)
ישראל טוענת שהטיסות מעל שמי לבנון נחוצות לצורך השגת מידע מודיעיני על חיזבאללה, וגם לצורך הפצצת מטרות טרור בסוריה, הקשורות לאיראן.
על פי ה"גרדיאן", חיל האוויר הישראלי מחזיק ביכולות מעקב מהחזקות בעולם, ועלה חשש שהתקשורת האזרחית בלבנון מיורטת באופן קבוע על-ידי מטוסי האזנה ישראליים. מבחינה טכנית, לבנון וישראל עדיין נתונות במלחמה, מאז הנסיגה הישראלית מדרום לבנון בשנת 2000 ומלחמת לבנון השנייה בקיץ 2006.
אבו-חדמאן הוא חוקר ואמן סאונד ועבודותיו אף שימשו כראיות בבית הדין למקלט והגירה בבריטניה וסניגוריה עבור ארגונים כמו "אמנסטי אינטרנשיונל". את המחקר, יש לציין, הוא ביצע באוניברסיטת יוהנס גוטנברג שבמיינץ, והוא נתמך, בין היתר, על-ידי גורמים לבנוניים ואמירתיים.