חשופים כמטרות נייחות: הלוחמים ששומרים על הפרצות בגדר
(צילום: נדב אבס )

משימת שמירת מאות הפרצות בגדר קו התפר, שזוכה לביקורת פנימית קשה גם בתוך צה"ל, לא תכלול ככל הנראה את גדודי המילואים שהוקפצו בימים אלה בהתראה קצרה לתעסוקה מבצעית באוגדת איו"ש.
הרמטכ"ל אביב כוכבי הנחה בדיונים סגורים שלוחמי מילואים שמתחילים כעת תעסוקה מבצעית ביהודה ושומרון - כדי לאפשר חזרה הדרגתית של גדודים סדירים להכשרות ולאימונים - לא יבצעו את המשמרות המתישות של שמירת הפרצות בקו התפר המופקר, שדרכו חדרו מחבלים גם לאחר העלאת הכוננות הגבוהה בגל הטרור הנוכחי. החלטה סופית בעניין תתקבל בימים הקרובים.
5 צפייה בגלריה
הלוחמים ששומרים בקו התפר
הלוחמים ששומרים בקו התפר
על כיסאות פלסטיק, בשמש, ללא מיגון. לוחמי צה"ל ליד הגדר, אתמול
(צילום: נדב אבס)
5 צפייה בגלריה
הלוחמים ששומרים בקו התפר
הלוחמים ששומרים בקו התפר
הלוחמים בסדיר ששומרים בקו התפר
(צילום: נדב אבס)
החשש הוא שלוחמי המילואים יביעו מחאה ואולי גם יסרבו לעמוד במשמרות הסיזיפיות של 12-8 שעות, כל כמה עשרות מטרים, כפי שלוחמי התגבור הסדירים עושים זה כחודש וחצי, בעיקר בקו התפר שמקביל לשרון ולגוש דן.
בחסות תגבורי הכוחות הזמניים לאוגדת איו"ש הצליחו בצה"ל בשבועות האחרונים לצמצם את התופעה, שזכתה לעצימת עין לאורך העשור האחרון: כמות החוצים ירדה בכ-80%, צה"ל והמשטרה עצרו חלק ממסיעי השב"חים והאוגדה תוגברה באמצעי איסוף. יחד עם זאת, עדיין חוצים מדי שבוע בין מאות לאלפי שב"חים לשטח ישראל. מסיעי שב"חים משתמשים בתצפיתנים וברחפנים כדי לראות היכן החיילים נמצאים או אם הם ערניים, ומנצלים את שעת הכושר להחדיר פלסטינים.
בסיורים שערכנו לאורך קו התפר ראינו לא מעט לוחמים על כיסאות פלסטיק, מול הפרצות בגדר שנסגרו זמנית בחוטי תיל. לחלק מהלוחמים יש אוהל ארעי מול השמש הקופחת. בחלק מהעמדות ראינו בטונדה נמוכה, אך מזוויות רבות, בשל הטופוגרפיה, נותרו מאות לוחמים חשופים כמטרות לירי מהצד הפלסטיני.
בצבא מנסים לגוון ולאפשר לחלק מהחיילים לבצע מארבים ובכך אולי להפתיע את השב"חים. במקרה שכזה, שאירע שלשום, נורה למוות שב"ח לא חמוש כשחיבל או ניסה לחצות את הגדר. בצבא מתחקרים את הכוח שביצע את הירי.
5 צפייה בגלריה
אביב כוכבי בטקס הענקת פרס מצטייני הרמטכ"ל ליום העצמאות
אביב כוכבי בטקס הענקת פרס מצטייני הרמטכ"ל ליום העצמאות
הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי
(צילום: יאיר שגיא)
ב-15 מקרים דומים אחרים בכוננות "שובר גלים" נורו משחיתי גדר פלסטינים ברגליהם. מקור ביטחוני מסר ל-ynet שצה"ל שינה את הוראות הפתיחה באש, שכעת מאפשרות פתיחת נוהל מעצר חשוד לחוצי גדר בקו התפר, גם אם לא מזוהים עליהם כלי נשק - בתנאי שנוהל מעצר החשוד מסתיים בירי לרגליים בלבד. בצה"ל לא אישרו זאת באופן רשמי.
עם זאת, בצה"ל ציינו שפעילות החיילים בקו התפר סיכלה או שיבשה לאחרונה לפחות 20 פיגועים שהיו אמורים להתבצע דרך מעבר מחבלים בקו התפר הפרוץ.
"זה הפתרון הכי זול תרתי משמע - חייל שעומד שם בשמש", הסביר אתמול ל-ynet מפקד חטיבת ג'נין לשעבר, תא"ל במיל' אורן אבמן, שבתקופתו הוקם קו התפר לאחר האינתיפאדה השנייה. "זו אצבע בסכר. חייל הופך לסיסמוגרף אנושי. צריך לייצר מערך איסוף יעיל עם רכבי יירוט שמוקפצים ממדרון אחורי. הפתרון הנוכחי הוא רע וברמת אקמול. עדיף כבר לשים את החיילים על סוללות גבוהות עם משקפת 30-80, ויתנו להן יותר רכבים להיות דינמיים ולא נייחים. גם הערנות נפגעת ככה לאורך זמן, והדבר מבטא גם זלזול בהכשרות ובאימונים".
5 צפייה בגלריה
הלוחמים ששומרים בקו התפר
הלוחמים ששומרים בקו התפר
(צילום: נדב אבס )
5 צפייה בגלריה
הלוחמים ששומרים בקו התפר
הלוחמים ששומרים בקו התפר
הלוחמים ששומרים בקו התפר
(צילום: נדב אבס )
לדברי אבמן, הפרצות כבר לא רלוונטיות, וגם לא הגדר שהפכה ללא אופרטיבית – וההתייחסות שם צריכה להיות כמו לגדר עם לבנון ועזה, עם שלטים שמזהירים מסכנת מוות במידה וחוצים. "במידת הצורך להתחיל להוריד רגליים שם. גם הוראות הפתיחה באש דורשות עדכון ושינוי. הפתרון הנוכחי הוא פופוליסטי. אי אפשר להתמקד רק ברכיב אחד של המכשול ולהגיד שיהיה בסדר, זו טעות והטעיה".
מצה"ל נמסר: "גדודי המילואים טרם הגיעו לבצע את התעסוקה המבצעית בפיקוד המרכז, והמשימות המבצעיות שאותן יבצעו יסוכמו בימים הקרובים אל מול הערכת המצב. כוחות צה"ל פרוסים במרחב בהתאם להערכת המצב ועל פי ההנחיות ופועלים למניעת מעבר של פעילי טרור ושוהים בלתי חוקיים".