המזרח התיכון, שמורגל באיומים וסכסוכים ומלחמות, יעצור מחר (ה') לרגע אחד כדי לציין אירוע חגיגי נוצץ: חתונתם של הנסיך הירדני חוסיין, בנם של המלך עבדאללה והמלכה ראניה, ושל ארוסתו הסעודית רג'ווה א־סייף. אבל כמו במזרח התיכון, אפילו לסיפור כל כך מרגש אין זכות קיום בלי רעשי רקע מדיניים, במקרה הזה מעורבים שני בתי מלוכה ובמרכזו חשד לניסיון הפיכה.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
אירועי החתונה הכי מדוברת במזרח התיכון נפתחו כבר לפני כשלושה שבועות, בארגון למופת וניהול מטעם בית המלוכה, שכמובן צילם בבלעדיות והפיץ לאזור ולעולם את התמונות המרגשות. החתן, יורש העצר הירדני הנסיך חוסיין (28), שקיבל את שמו מסבו המלך המנוח, התייצב ביחידה צבאית מסווגת של חיל השריון שבה הוא ממשיך לשרת כקצין בדרגת רב-סרן. סגן מפקד היחידה, הקצינים והחיילים המתינו לו, כמיטב המסורת, לתחרות משיכת חבל שבה השתתף כאחרון החיילים. בהמשך, כשהוא לבוש במדי שדה, נטל חוסיין חלק בתחרויות ספורט נוספות, וקינח בארוחת ערב עשירה שכללה הופעות של זמרים. הנסיך, שהגיע לבסיס עם אחיו הצעיר, הנסיך האשם, הפתיע בגילוי לב נדיר כשסיפר איך פגש את בחירת ליבו רג'ווה, שתזכה בתואר נסיכה. "חבר רצה להכיר לי את רג'ווה", סיפר יורש העצר, "ובהמשך ממש התעקש להפגיש בינינו. מהרגע הראשון ידעתי שזאת היא. ליבי יצא אליה בגלל עדינותה, טוב ליבה וכמובן יופייה שנראה למרחקים".
4 צפייה בגלריה
הנסיך חוסיין עם חבריו בצבא הירדני
הנסיך חוסיין עם חבריו בצבא הירדני
הנסיך חוסיין עם חבריו בצבא הירדני
(צילום: AP, The Royal Hashemite Court)
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
חמישה ימים אחרי האירוע בבסיס הצבאי נערכה מסיבת החינה המסורתית בחצר ארמון אל-חוסייניה. המלכה ראניה, גאה ונוצצת, חלשה על כל הפרטים, גדול כקטן. היא כמובן קבעה גם את רשימת המוזמנות: נציגות השבטים הגדולים של ירדן, נסיכות ונשות החברה הגבוהה. עוד השתתפו אמו של המלך המכהן, המלכה האם מונא, רעייתו השנייה של חוסיין, ועזה, אם הכלה, שהתהלכה בגאווה לימינה של ראניה.
זו, כפי שהבנתם, הייתה מסיבה עבור נשים בלבד. הן נהנו בין היתר מהופעות של להקות ריקוד, וכן מקולה של הזמרת הירדנית הנודעת דיאנה קרזון. המלצרים – כולם גברים – הניחו קערות אוכל ענקיות, שילוב של המנות המפורסמות בתפריט הירדני והסעודי, על השולחנות, ומיהרו חזרה למטבח. ראניה פתחה בנאום מרגש על אהבתה לבבת עינה, הנסיך חוסיין, סיפרה איך היא והמלך היו מוטרדים מעתידו האישי, "ואיך הכל הסתדר כשהכרנו את הכלה, רג'ווה, שהיא ממש מושלמת בעינינו ובעיני כל מי שזכה להכיר אותה".
בכלל, זו תקופה של שמחות במשפחת המלוכה הירדנית. הנסיך האשם סיים את לימודי התיכון ונערך לצאת ללימודי המשך באוניברסיטה בארה"ב. משם ימשיך, כמו רבים מבני משפחתו בעבר, להשתלמות באקדמיה הצבאית המלכותית בסנדהרסט, בריטניה.
לאחרונה התחתנה הנסיכה אימאן עם ג'מייל אלכסנדר תרמיותס. זו הייתה החתונה הראשונה בבית המלוכה הירדני. הנסיך ליווה את אחותו באירוע, ובו כבר השתתפה רעייתו לעתיד רג'ווה. מוצאו של תרמיותס, שנולד בוונצואלה, הוא יווני. כיום הוא שותף בחברה פיננסית.
מוקדם יותר, עוד בקיץ בשנה שעברה, בני המשפחה עלו למטוס המלכותי ונחתו בערב-הסעודית כדי לבקש כמקובל את ידה של רג'ווה (28) מאביה, חאלד א-סייף, איש עסקים עשיר מאוד, בן לענף הסודיירי החזק, שאליו משתייך גם יורש העצר הסעודי הנסיך מוחמד בן סלמאן. אגב, האחרון, שהוזמן לאירוע ולחתונה בעמאן, הסתפק במכתב צונן שבו בירך את שתי המשפחות המאושרות.
4 צפייה בגלריה
הנסיך חוסיין ורעייתו לעתיד רג'ווה חאלד א-סייף
הנסיך חוסיין ורעייתו לעתיד רג'ווה חאלד א-סייף
''מהרגע הראשון ידעתי''. הנסיך חוסיין ורג'ווה חאלד א-סייף
(צילום: AP, The Royal Hashemite Court)
כבר יותר משנתיים ששוררת אווירה מתוחה בין הארמונות בעמאן ובריאד, אחרי שהמלך עבדאללה הכניס למעצר בית את אחיו למחצה, הנסיך חמזה, בנה של המלכה נור. את איש אמונו וראש לשכתו לשעבר, באסם עוודאללה, העמיד המלך למשפט צבאי באשמת ניסיון הפיכה. הסעודים, לפי כתב האישום הירדני, זממו להושיב את חמזה בתפקיד בכיר בארמון במקום עבדאללה.
אבל החגיגות בעמאן נמשכו כרגיל. ביום שני השבוע נערך קונצרט רב־משתתפים באצטדיון בעמאן. אלפי צעירים הוזמנו לעלות לאוטובוסים שנשכרו במיוחד כדי להסיעם לאירוע. הנסיעה וכרטיסי הכניסה למופע היו בחינם. זמרים ממצרים, לבנון, עיראק וירדן הופיעו ללא גביית תשלום, תרומתם הצנועה לאירוע שהתקיים בצל המצב הכלכלי הקשה בירדן. במקביל, כל ערי הממלכה, מאירביד בצפון ועד עקבה בדרום, התקשטו בתמונות של החתן והכלה, לצד כמובן צילומי עבדאללה וראניה הגאים.
מחר יגיע השיא המרגש – החתונה והטקסים הנלווים. בארבע אחר הצהריים תפליג המכונית המלכותית אל ארמון זהראן, שבו לפני 30 שנה בדיוק נערכה חתונת הורי החתן. במקום ימתינו 200 אורחים שהוזמנו לטקס המצומצם, והם יעקבו אחרי החתימה מול מורשה הנישואים המוסלמי על מסמך תנאי החתונה, הליך שמקביל לחתימה על מסמכי הכתובה אצל היהודים. יהיו שם גם משפחתה של הכלה ועוד עשרות נסיכים ונסיכות, קרובים ורחוקים, שזכו לקבל הזמנה לאירוע.
4 צפייה בגלריה
רג'ווה חאלד א-סייף (מימין) עם המלכה ראניה במסיבת החינה
רג'ווה חאלד א-סייף (מימין) עם המלכה ראניה במסיבת החינה
רג'ווה עם המלכה ראניה במסיבת החינה
(צילום: AP, The Royal Hashemite Court)
והחגיגות יימשכו: כעבור שעתיים יעברו האורחים לארמון נוסף, שעל מדשאותיו הענקיות כבר הוצבו שולחנות וכיסאות ודגלי ירדן לצד דגלו החדש של יורש העצר. ג'יל ביידן, רעייתו של נשיא ארה"ב, כבר אישרה את בואה. הוזמנו גם יורש העצר של בריטניה הנסיך וויליאם והנסיכה קייט, שמתברר כי התגוררה עם הוריה בירדן במשך שלוש שנים בילדותה. לחתונה הוזמנו גם מלכים ויורשי עצר ממדינות נוספות באירופה, מהעולם הערבי וגם מיפן וממלזיה. סביר להניח שגם הנסיכה הייא, אחותו למחצה של המלך עבדאללה ודודתו של החתן, תגיע במיוחד מלונדון, שאליה נמלטה, עם שני ילדיה, מבעלה מוחמד בן ראשד, שליט דובאי. למחרת תיערך ארוחה "מצומצמת", בהשתתפות המלך והמלכה ועשרות נסיכים. הפעם הוזמנו גם מנהיגים מהעולם הערבי ודמויות מהחברה הגבוהה של ירדן. נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל לא הוזמנו לחתונה.
לכל האירועים התבקשו המוזמנים להגיע בחליפות (גברים) ובשמלות ערב ארוכות (נשים). ועוד בקשה מיוחדת שנכתבה על כל הזמנה: טלפונים סלולריים מחוץ לתחום.
נשיא סוריה אסד ורעייתו אסמא יישארו בבית. לצד שמחת החתונה מחריף המתח בין ירדן לסוריה בגלל הברחות חוזרות ונשנות של סמי קפטגון. הסוחרים משתמשים בירדן כתחנת מעבר לנסיכויות המפרץ ולערב־הסעודית, ועל הדרך משאירים כמויות גדולות של סמים בממלכה. כל המאמצים לשכנע את הצמרת הפוליטית והצבאית של סוריה לעצור את הברחות הסמים – נכשלו. הנשיא אסד עצמו, גורמים בכירים בסוריה המקורבים למשפחה השלטת ופקידים גורפים על פי החשד סכומי כסף גבוהים מאוד מעסקאות הסמים, והם לא מתכוונים לוותר עליהם.
אילו חיים מצפים לכלה, ארכיטקטית במקצועה, שמצטרפת למשפחת המלוכה? המלכה ראניה דאגה להתחייב מול המיקרופונים ש"מעכשיו, ירדן היא הבית שלך וכולנו נדאג שתהיי מאושרת".
רג'ווה חאלד א-סייף, בת 28, למדה במכללה לאדריכלות באוניברסיטת סירקיוז בארה"ב. אבל מותר לנחש שכמו כל אחת מהנסיכות, היא תמצא לעצמה עיסוק חברתי, בהתנדבות מלאה, ותקבל קומת משרדים ועוזרות ועוזרים אישיים שיעבדו לצידה בארמון המלוכה החדש, שהוקם על גבעה רמה בקצה הדרומי של עמאן. רג'ווה, כאמור, היא אזרחית סעודית, ופירוש הדבר שביום מן הימים, כשבעלה יירש את הכתר, היא תהפוך למלכת ירדן.
4 צפייה בגלריה
המלך עבדאללה ובנו הנסיך חוסיין (עומדים מימין)
המלך עבדאללה ובנו הנסיך חוסיין (עומדים מימין)
דמות נערצת. המלך עבדאללה והנסיך חוסיין
(צילום: AP)
יורש העצר הפך במהירות לדמות נערצת בירדן. הוא נגיש, חם, מרבה לחייך ומקבל בהדרגה עוד ועוד סמכויות ומשימות מאביו. חוסיין כבר הספיק לייצג את ירדן בפורום הכלכלי בדאבוס ובפורומים בינלאומיים נוספים. כבר שנים שהתקשורת הממלכתית במדינה מקדמת אותו כמנהיג לעתיד. למשל הוא צולם במשימות של הצבא ובסיורים ברחבי המדינה. כבר לפני כשמונה שנים ניהל חוסיין את ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם כנציג ירדן. מדובר בשיא: האדם הצעיר ביותר שניהל את הישיבה. יורש העצר גם פגש בארמון מקבילים שלו, יורשי עצר ממדינות שונות, וכמובן עושה כבר צעדים ראשונים והדרגתיים לקראת התפקיד הבא שלו, בבוא היום: מלך ירדן.