בני משפחות החטופים, שיקיריהם נמצאים בשבי חמאס כבר 318 ימים, נושאים את עיניהם למשא ומתן להפסקת אש שצפוי להימשך בקהיר בירת מצרים. על רקע הניסיונות להוביל לעסקת חטופים, אמר הבוקר (שני) ל-ynet לירן ברמן, אחיהם של החטופים התאומים גלי וזיו ברמן (26): "אנחנו לא מפעילים מספיק לחץ. אין מספיק לחץ על עסקה, לא מהממשלה, לא מהאופוזיציה, לא מהעם".
הריאיון עם לירן ברמן ומשה אור
(צילום: מיקי שמידט )

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נפגש הבוקר בירושלים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם נשיא המדינה יצחק הרצוג. "זהו רגע מכריע, כנראה ההזדמנות הטובה ביותר, אולי ההזדמנות האחרונה להחזיר את החטופים הביתה, להגיע להפסקת אש ולהשיג שלום וביטחון", אמר בלינקן שהגיע למסע דילוגים באזור כדי להאיץ את החתירה האמריקנית להסכם כולל.
לירן, אחיהם של התאומים החטופים, לא מסכים עם קביעתו של בלינקן: "אני לא אוהב את הקביעה של 'ההזדמנות האחרונה', אין כזה דבר 'הזדמנות אחרונה' לחטופים. בכל העולם צריך להפעיל לחץ. אם היה מספיק לחץ, גם שלנו וגם מהעולם, העסקה הזאת כבר הייתה קורית. כבר היינו בסרט הזה בעבר, מאז העסקה הראשונה יש דיבורים בלתי פוסקים על עסקאות. אנחנו אופטימיים בשביל גלי וזיו ויתר החטופים, אין לנו ברירה".
2 צפייה בגלריה
גלי ו זיו ברמן חטופים כפר עזה
גלי ו זיו ברמן חטופים כפר עזה
גלי וזיו ברמן
משה אור, אחיו של החטוף אבינתן אור (31), התייחס לסוגיה הרגישה של הרצון לכלול בתחילת העסקה המתרקמת מקרים הומניטריים בלבד. לדבריו, "בסופו של דבר, רוב החטופים שעדיין מוחזקים בעזה לא משויכים לסקטור הזה של ההומניטרי. אז כשאנחנו בעצם מבצעים עסקה, צריך לזכור עם מי אנחנו מבצעים את העסקה. עם ארגון שב-7 באוקטובר רצח, אנס, שרף והחריב אותנו. צריך לזכור שבתחילת העסקה רוב החטופים נשארים מאחור".
אור אמר עוד: "אז אני שואל, אם שני הצדדים מתעקשים כל הזמן על הכנסת סעיפים של חזרה ללחימה לתוך ההסכם הזה, אז למי יש את האומץ לבקש ממני, כאח של מישהו שהוא לא בתוך השלב הראשון, את ההסכמה לעסקה הזאת? קשה לי עם הדבר הזה, אני מרגיש שאם העסקה הולכת לכיוון הזה, אז היא מתעלמת קצת מכל שאר הגברים.
"אם אנחנו מבצעים עסקה, אנחנו צריכים לראות שבאמת אנחנו יודעים להוציא לפועל עסקה שהיא מאוד חזקה ומאוד אפקטיבית. צריך לראות שיש מספיק מנופי לחץ על חמאס ומדינת ישראל כדי לוודא שכל השלבים של העסקה מתבצעים, ולא כמו מה שאנחנו שומעים מהמתווכות ומה שאני שומע בשיחות של ארבע עיניים, שאומרים לי 'כן, גם חמאס וגם מדינת ישראל מתעקשים על סעיפי חזרה ללחימה בתוך ההסכם'".
נועה ארגמני, שחולצה משבי חמאס בחודש יוני, פרסמה אתמול סטורי בחשבון האינסטגרם שלה שהוקדש לבן הזוג שלה אבינתן אור. אחיו משה אמר: "מאז שנועה שוחררה היא הצטרפה אלינו למאבק שלנו, נותנת יד, ומסייעת איפה שהיא יכולה. היא גיבורה, כי היא עושה את זה תוך כדי שהיא משקמת את עצמה. אסור לנו לשכוח שהיא בעצמה עברה טראומה מטורפת, ולמרות כל תהליך השיקום היא בוחרת לסייע לנו במאמצים לשחרר את אבינתן".
2 צפייה בגלריה
אור אבינתן נעדר
אור אבינתן נעדר
אבינתן אור
במקביל להכנות לפסגה שתיערך בקהיר, צוותי עבודה מהצדדים המעורבים התכנסו למגעים גם בדוחא בירת קטאר. המתווכות מקוות שבפסגה הקרובה במצרים תתרחש סוף-סוף ההתקדמות המיוחלת. גורמים בישראל שמעורים במגעים טוענים כי הודעת חמאס מאמש, שלפיה ההצעה האמריקנית החדשה "עונה על דרישות נתניהו, כולל דחיית הפסקת אש קבועה ואי-נסיגה מלאה מעזה", היא רק מהלך של "שיפור עמדות במשא ומתן".
לדברי הגורמים, "אנחנו ממשיכים לעבוד, לא מרימים ידיים ומאמינים שחייבים לייצר מרחב התגמשות כדי להצליח ולהחזיר החטופים. חמאס מבצר את עמדותיו אבל הודעת חמאס לא סופית. זו הודעה שנועדה לייצר לחץ כבד".
האמריקנים מצידם מפעילים לחץ כבד על ישראל להתגמש בסוגיות מרכזיות, ומזהירים שאחרת לא תצא אל הפועל עסקה. גורמים שמעורים בנושא אומרים שפגישת נתניהו עם בלינקן היום היא קריטית, משום שלדבריהם מזכיר המדינה הגיע לישראל כדי ללחוץ על ראש הממשלה להתפשר בסוגיית ציר פילדלפי ומסדרון נצרים.