יש מי שניצל את החרם הכלכלי באירופה על מותגים בינלאומיים המזוהים עם ארה"ב וישראל בעקבות המלחמה ברצועת עזה. בחודשי המלחמה הושקו משקאות חדשים, "קולה עזה" ו"קולה פלסטין", שלפי דיווחים בתקשורת הערבית סוחפים את שוקי אירופה ומהווים, לפחות לטענת הטועמים, תחליף די מוצלח עבור הקהל המשתתף בחרם.
טעם החיים החדש? "המשקאות הפלסטיניים" באירופה
(צילום: מיקי שמידט)

החרם כולל בין היתר את המותגים קוקה קולה, מקדונלדס וסטארבקס. המגזין "טיים" פרסם באוגוסט כי לחרם המסחרי על החברות האמריקניות והישראליות יש השפעה משמעותית ונרשמו ירידות במכירות ופיטורים בחלק מהחברות. המחרימים מנסים למלא את הריק שהותירו התאגידים הגדולים ופונים למותגים מקומיים, חדשים וקיימים, הממלאים עבורם את הצורך.
לפי דיווחים ערביים המשקה "עזה קולה" נכנס לשוק הבריטי באוגוסט האחרון. הוא הצטרף לחלופה קיימת אחרת – "קולה פלסטין", מוצר שהושק על-ידי שני אחים פלסטינים החיים בשבדיה בחודש מרץ. האחים מחזיקים בסדרת משקאות תחת השם "משקאות פלסטין": קולה פלסטין, משקה בטעם תפוז, משקה בטעם לימונדה, משקה אנרגיה וקולה ללא סוכר.
2 צפייה בגלריה
קולה ליאור בן ארי יא אללה
קולה ליאור בן ארי יא אללה
"קולה פלסטין". הטועמים נתנו 9 מ-10, "גם בגלל התמיכה בעזה"
קשה לפספס את ציור עץ הזית על מוצרי "משקאות פלסטין". בערוצים הערביים הדגישו את היותו "סמל המאבק הפלסטיני" שנבחר כלוגו של המוצרים. לפי המגזין" טיים", 16 מיליון פחיות של המותג נמכרו בתוך חמישה חודשים בלבד. המגזין שוחח עם אחראי התקשורת בחברת האם של "משקאות פלסטין", מוחמד כסואני, שאמר: "לא היה לנו מושג שזה יהיה כל כך פופולרי". לטענתו, החברה אינה מוכרת למעשה משקאות אלא מותג, כדי לגרום לאנשים לדבר יותר על עזה. לפחיות של "קולה עזה", המותג החדש יותר, המשווק בפחית של 250 מ"ל, נבחרו צבעי הדגל הפלסטיני, בשילוב דגם של כאפייה. גם ל"קולה עזה" יש מספר טעמים.
העיסוק ברשתות החברתיות הערביות בשני המשקאות כלל כתבות, סרטונים ומבחני טעימה שעברו בהצלחה. נאג'יח אל-חילולי, מהגר סומלי שחי בשבדיה, צילם עצמו מציג את "קולה עזה" ובקבוק מים הנקראים "מי עזה". בסרטון טען אל-חילולי כי מדובר "בחלופה יפה" במקום לקנות מ"החברות התומכות בישראל". לפי הדיווחים חלק מההכנסות שמניבים שני המוצרים מוקצים לתמיכה בעזה, בכלל זה 10% מרווחיה של חברת "קולה עזה".
2 צפייה בגלריה
קולה ליאור בן ארי יא אללה
קולה ליאור בן ארי יא אללה
"קולה עזה". 10% מהרווחים - לתמיכה בפלסטינים
באחד הערוצים הערביים פורסם סרטון שעסק ב"קולה פלסטין". נאמר בו כי ניתן למצוא את המשקה באיחוד האירופי, בבריטניה ובדרום אפריקה, אך הוא לא קיים במדינות ערב. הערוץ קרא למשקיעים לקחת יוזמה ולהפיץ את המשקה, ופנה לצופים: "האם אתם חושבים שזו יכולה להיות תחילת הסוף של מונופול החברות הישראליות בשווקים? האם אתם מוכנים להיות חלק מהשינוי?". בסרטון נוסף שפורסם באוגוסט נערך "מבחן טעימה" ל"קולה פלסטין": הטועמים נתנו למוצר את הציון 9 מתוך 10, וטענו כי העובדה שחלק מהרווחים מהמוצר מושקעים בתמיכה בעזה נותנת לו נקודות זכות.
המוצר "קולה פלסטין" אמנם לא הגיע למדינות ערב והאיסלאם, אך תחליפים למוצרים המוחרמים קיימים בהן. בימים האחרונים פורסם ברויטרס כי במזרח התיכון מדווחים על ירידה בצריכת מוצרים של ענקיות הקולה האמריקניות, בעקבות הניסיון להעניש את ארה"ב על סיועה למלחמה בעזה. לפי הפרסום, מוצרים כמו המוצרים המקומיים הפקיסטניים Pakola ו-Cola Next והמוצר המצרי V7, עונים כעת על הביקוש והופכים פופולריים יותר ויותר.