אלישיב נחום ואיומי ראש העיר דאהרייה

פיגוע הדקירה שהתרחש אתמול (רביעי) בחוות יהודה שבהר חברון מסתמן כהסלמה נוספת במאבק שמנהלים המתנחלים והפלסטינים על שטחי C ביהודה ושומרון. דקירתו של אלישיב נחום בחווה הגיעה כמה ימים אחרי שתיעד את עצמו במכוניתו, בעודו סופג איומים מצד ראש העיר דאהרייה שאמר לו: "יום יבוא ותישחט כאן". במקביל, אמש הגיע לבית החולים סורוקה בבאר שבע חברו של אלישיב, החשמלאי שחיסל את המחבל בחווה - ובפגישתם נישק אותו בראשו.
2 צפייה בגלריה
אלישיב נחום הפצוע בפיגוע בדרום הר בחברון  עם הגבר שניטרל את המחבל
אלישיב נחום הפצוע בפיגוע בדרום הר בחברון  עם הגבר שניטרל את המחבל
י' ואלישיב בבית החולים
החווה שבה מתגורר נחום היא אחת מעשרות חוות שפועלות בשיטה דומה וממוקמות בשטחי C ביהודה ושומרון. פעילות החוות יוצרת התנגשויות מול חקלאים פלסטינים, שמגיעות במקרים מסוימים גם עד כדי פיגועי טרור - כמו זה שהתרחש בחוות יהודה. החוות למעשה הוקמו כחלק מ"מערכה" מול הפלסטינים על שטחי C.
החוות משמשות את המתנחלים ככלי שבאמצעותו הם מצליחים לשלוט על שטח גדול - עם מינימום אנשים. הרעיון שעומד מאחורי זה, הוא הקמת חווה חקלאית על אדמות מדינה בשטחי C, ולהביא משפחה שתגור במקום ותתפעל בשטח מרעה בגודל של מאות דונמים. לצורך כך גובש נוהל מסודר במשרד הביטחון, ותחת פיקוח ואישורים של המנהל האזרחי, הפעילות בחווה מתקיימת.
המערכה מול הפלסטינים מתנהלת כדי למנוע בנייה פלסטינית בלתי-חוקית בשטח. שטחי C מונים כ-3.5 מיליון דונם, המהווים כ-60% מכלל שטחי יהודה ושומרון. חיים בהם כ-490 אלף מתנחלים, וכ-250 אלף פלסטינים. המתיישבים בערים, במאחזים וביישובים חיים בשטח של כ-62 אלף דונם. הפלסטינים, לעומת זאת, פרוסים בשטח המונה יותר מ-100 אלף דונם. מחד, הבנייה הפלסטינית הבלתי חוקית גדולה יותר מהבנייה הבלתי חוקית היהודית, ומנגד, אישורי הבנייה עבור התושבים היהודים גדולים יותר משל הפלסטינים.
על פי נתוני עמותת הימין רגבים, ישנם כ-80 אלף מבנים בלתי חוקיים פלסטיניים בשטח, לעומת כ-5,000 מבנים בלתי חוקיים יהודיים. אלא שהמנהל האזרחי, המבצע את ההוראות של הדרג המדיני, לא מצליח לאכוף את כל הבנייה הבלתי חוקית בגלל אילוצים של כוח אדם, ובעיקר בעקבות מדיניות הממשלה.
2 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בדרום הר חברון
זירת הפיגוע בדרום הר חברון
אזור חוות יהודה
(צילום: TPS)
כחלק מהמערכה על שטחי C הקימו המועצות ביהודה ושומרון מעין חמ"לים לפיקוח על בנייה בלתי חוקית. בחמ"ל יש סיירים ופקחים שאוספים מידע אודות בנייה בלתי חוקית פלסטינית. הם מצלמים את השטחים כל כמה שבועות ומגבשים מסמכים עדכניים אותם הם מעבירים לאנשי המנהל האזרחי.
אלישיב נחום נדקר מוקדם יותר על ידי מחבל בן 18 מהעיר דאהרייה, שהגיע לחווה בה הוא גר, סמוך ליישוב שמעה. אשתו וילדיו של נחום היו בקרבת מקום אחרי שיצאו מביתם כמה דקות לפני הפיגוע. חברו, חשמלאי שהיה במקום, ירה במחבל והרג אותו.
רוני, אשתו של אלישיב, סיפרה מוקדם יותר כי "זה נס. לא היינו בבית. כששמעתי את היריות ישר רצתי אליו. בעלי דיבר איתי והיה בהכרה. המחבל היה עם כאפייה ופגע בו בראש, בצוואר ובעורף. ישר כשהתחיל לדבר איתו שלף את הסכין. הוא כנראה ניסה למשוך זמן. זה היה נס שהחבר היה שם באותו הזמן והילדים לא היו בבית".
חבריו של אלישיב פתחו בקמפיין מימון המונים לשיקום החווה, וקוראים לאנשים להירתם ולסייע להם להקים אמצעי ביטחון בחווה על מנת שלא יפגעו שוב.
פורסם לראשונה: 23:30, 11.01.23