בנט: "רוצים לשמור על ישראל פתוחה, אבל יודעים גם מתי ללחוץ על הברקס"
(צילום: משי בן עמי )

קבינט הקורונה החליט אמש (יום ג') על שורת הגבלות חדשות לנוכח המשך העלייה בתחלואה בקורונה. בין ההחלטות נמנות הרחבה של התו הירוק, בידוד למבוגרים מחוסנים שמטפלים בילדים מאומתים וגם הרחבת רשימת המדינות שגם המחוסנים והמחלימים החוזרים מהן יידרשו להיכנס לבידוד. ynet עושה סדר בכל ההגבלות החדשות.
מדוע הוחלט על הגבלות חדשות? בהודעת משרד ראש הממשלה בתום ישיבת שרי הקבינט צוין בין היתר כי "הוחלט על מגבלות נוספות, לצד קריאה ברורה לציבור כי מגפת הדלתא מדבקת הרבה יותר, ומזנקת בכל העולם". הקבינט קרא להימנע מהתקהלויות ולצאת להתחסן, או שאחרת, לשון ההודעה, "לא יהיה מנוס מהטלת מגבלות חריפות יותר, לרבות סגר".
3 צפייה בגלריה
התקהלות בכיכר דיזנגוף בזמן הקורונה
התקהלות בכיכר דיזנגוף בזמן הקורונה
בהתקהלויות של יותר מ-100 איש בחוץ - חובת מסכות
באילו הגבלות מדובר? על-פי הודעת הקבינט, התו הירוק יורחב למקומות סגורים באופן גורף ולא על-בסיס מספר שוהים במקום מסוים, תחול חובת עטיית מסכות גם בחללים פתוחים שבהם יותר מ-100 בני אדם, תצומצם העבודה הפיזית בחצי במשרדי הממשלה, יומלץ למגזר הפרטי לעבור לעבודה מהבית ותחול חובת בידוד על מבוגרים מחוסנים שמטפלים במאומתים חסרי ישע או בילדים שנמצאו חיוביים לקורונה.
עוד הוחלט על הגברת האכיפה על מפירי בידוד ועל אזרחים שלא עוטים מסכה ועל איסור גורף לטוס למדינות מסוימות, כמו גם בידוד למחוסנים ומחלימים שחוזרים מרשימת מדינות נרחבת יותר מזו שהייתה נהוגה עד כה.
מה משמעות הרחבת התו הירוק? בהתאם לתקנות הקודמות, התו הירוק – שבו מחזיקים מחוסנים ומחלימים – היה תקף רק בחללים סגורים שבהם יותר מ-100 בני אדם. מעתה, נקבע כי התו הירוק יחול בכל חלל סגור, כולל ילדים בני 12 - שלהם נקבע תאריך מיוחד שבו יבוטל הפטור מתו ירוק. עוד נקבע כי תחול חובת עטיית מסכות בחללים פתוחים שבהם יש התקהלות של יותר מ-100 איש.
3 צפייה בגלריה
התו הירוק
התו הירוק
התו הירוק. בכל חלל סגור
(צילום: EPA)
עד מתי יהיה תקף הפטור מתו ירוק לילדים? הפטור מתו ירוק לילדים עד גיל 12 יבוטל ביום שישי בעוד שבועיים וחצי, בתאריך 20 באוגוסט. עם תום הפטור, ילדים יוכלו להיבדק בבדיקות קורונה ולהיכנס לחללים סגורים שבהם חל מתווה התו הירוק.
האם המשק צפוי לעבוד כרגיל? כרגע כן. משרדי הממשלה (ובהתאמה ככל הניתן המגזר הציבורי כולו) יעברו למתכונת עבודה בהיקף של 50% נוכחות במשרד. עם זאת, מנכ"ל של כל משרד רשאי לבצע התאמות במקרים חריגים. במקביל הומלץ למגזר הפרטי לעבור למתכונת עבודה מהבית.
מה הוחלט בנוגע להורים לילדים שחלו בקורונה ולחסרי ישע? קבינט הקורונה החליט על חובת בידוד למבוגר מחוסן שמטפל בקטין שגילו מתחת ל-12 או בחסר ישע אשר התגלה כמאומת. עוד הוחלט על הגברת האכיפה על מפירי בידוד ועטיית מסכות.
3 צפייה בגלריה
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
רשימת המדינות הורחבה. נתב"ג
(צילום: יריב כץ)
מה בנוגע לסוגיית הכניסה והיציאה מישראל? בסוגיית הכניסה והיציאה מהארץ הוחלט כי יחול איסור טיסה גורף למדינות אדומות, למעט מקרים שיאושרו על ידי ועדת חריגים. בנוגע למדינות כתומות, תורחב רשימת המדינות כך שייכללו בה מרבית מדינות העולם וחזרה מהן תחייב בידוד, הן למחוסנים והן למחלימים. לגבי מדינות ירוקות הוחלט שתוגדר רשימה מצומצמת של מדינות שהחזרה מהן תחייב בידוד על לקבלת תוצאת בדיקה שלילית.
האם היו הוראות נוספות לציבור? קבינט הקורונה קרא לציבור "להבין את תמונת המצב" ובמסגרתו זו "להפסיק ללחוץ ידיים, להפסיק להתחבק ולהתנשק ולהימנע מכל התקהלות בחלל סגור שאיננה הכרחית". בני 60 ומעלה נקראו להימנע מהתקהלויות ומכל מפגש עם אנשים לא מחוסנים בחלל סגור.
מה תוקף התקנות החדשות? על פי חוק הקורונה, תוקפן של התקנות לא יעלה על 28 ימים ובמקרה של תקנות הגבלת הפעילות במרחב הפרטי והציבורי תוקפן לא יעלה על 14 ימים. במקרה זה, תוקף התקנות יפוג ב-4 בספטמבר אך הממשלה יכולה להאריך אותן.
האם ישראל צפויה להיכנס לסגר רביעי? ראש הממשלה נפתלי בנט העריך אמש בדיון הקבינט כי "רוב הסיכויים שלא יהיה מנוס מסגר - אלא אם החיסון השלישי יקטין את מספר החולים קשה". המומחים קבעו בדיון שכדי להימנע ממצב של אי-ספיקה של בתי החולים יידרש סגר בספטמבר. לטענתם, העלות הכלכלית של סגר בספטמבר תהיה נמוכה יחסית בגלל המספר המועט של ימי עבודה. סגר, לדבריהם, ישפיע על מספר החולים בתוך 10 ימים ועל מספר החולים קשה בתוך שבועיים שלושה.