ההתפרעויות החמורות אמש (חמישי) בכפר הפלסטיני ג'ית חידדו את העובדה שלפיה ההרתעה של משטרת מחוז ש"י בכל הקשור לטיפול בפשיעה הלאומנית כמעט שלא קיימת. "יש עשרות אירועים, חלקם כמו שראינו נגמרים עם פלסטינים הרוגים, אך כלום לא קורה ואין עצורים", אמרו גורמי ביטחון. על השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שגינה את מי ש"לקח את החוק לידיים", אך במקביל הפנה את האחריות להתפרעויות בג'ית לכיוון הרמטכ"ל ושר הביטחון, אמרו הגורמים: "יש 'רוח המפקד', קצינים מיישרים קו".
הפרעות בכפר ג׳ית

עשרות פורעים יהודים, חלקם רעולי פנים, פשטו על הכפר הפלסטיני, הציתו בתים וכלי רכב והשליכו בקבוקי תבערה. ברמאללה טוענים כי במהלך התפרעויות היהודים נורה למוות צעיר פלסטיני. כוחות של צה"ל ומג"ב הגיעו למקום, פיזרו את הפורעים ועצרו אדם אחד. בעקבות האירוע החמור נפתחה חקירה משותפת של צה"ל, שב"כ והמשטרה.
גורמי ביטחון מסבירים כי הפשיעה הלאומנית תפסה תאוצה מאז תחילת המלחמה ובחודשים האחרונים אף הפכה להיות אלימה יותר. "היום יש נשקים שמסתובבים בשטח, כאלו שחולקו לעשרות אנשים במאחזים וגם לחיילי מילואים", אמרו הגורמים. "הייתה פאניקה בתחילת המלחמה ובצדק, ורק אחרי כמה חודשים וכמה תקריות החליטו לקחת את הנשקים מאנשים שחשבו שיש מהם מסוכנות".
7 צפייה בגלריה
מתנחלים מתפרעים בכפר ג'ית
מתנחלים מתפרעים בכפר ג'ית
יום אחרי ההתפרעויות בכפר ג'ית
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
7 צפייה בגלריה
מתנחלים מתפרעים בכפר ג'ית
מתנחלים מתפרעים בכפר ג'ית
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
7 צפייה בגלריה
מתנחלים מתפרעים בכפר ג'ית
מתנחלים מתפרעים בכפר ג'ית
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
7 צפייה בגלריה
מתנחלים מתפרעים בכפר ג'ית
מתנחלים מתפרעים בכפר ג'ית
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
גורמי ביטחון ציינו כי "בשב"כ ובצה"ל מתריעים חודשים רבים וארוכים על המגמות והתהליכים שקורים באיו"ש עם התרחבות תופעות הטרור היהודי וההתנהלות הרפה של המשטרה באזור - וכל זה מתממש לנגד עינינו. מגמה שאנחנו רואים בשנים האחרונות היא מעבר של הטרור היהודי מהתארגנות ספורדית של בודדים לחמ"לים מתואמים של עשרות פעילים שמבצעים פעילות אלימה בשטח עם היררכיה סדורה שבה מארגנים ומשלחים צעירים".
רק בשלושת השבועות האחרונים אירעו שורה ארוכה של מקרים כאלה, ובהם הצתת שדות בין תורמוסעייא לעמיחי, עקירת עשרות עצי זית, יידוי אבנים שניפצו שמשות כלי רכב פלסטיניים, הצתה והשחתה בחווארה, שריפות ואלימות גם בקוצרה וליד בני נעים, ירי ופיגוע דריסה בוואדי פוכין ועוד.
עוד אמרו גורמי הביטחון כי "התנהלות המשטרה היא נגזרת מהתפשטות התופעה הזו - מנוכחות משמעותית בשטח, כמעט ואין משטרה שאוכפת את האירועים הללו בשגרה ואי הגעה לאירועי חיכוך. כשזה מתנהל מעצמו אז הוואקום לא נשאר, וכעת כל צד רוצה להראות שהוא יותר חזק. הכתובת הייתה על הקיר והמגמות הוצגו ונאמרו לכל מי שרק יכול היה לשמוע. את מה שקורה היום בגבעות בסוף נפגוש בתוך ישראל. זה זולג לאט לאט ולא נעצר רק במחוז ש"י.
"אי התנהלות המשטרה ביו"ש מתאפיינת בלא להגיע לאירועי חיכוך והפרות סדר. רואים את זה בכל שישי עם זריקות אבנים על רכבים, ירידה לעבר שטח פלסטיני ובהכוונה לייזום חיכוך והגעה עם חמושים ל'שמירה על הפעילים'. זה מתאפיין גם בגרירת רגליים בכל הנוגע לחלוקה של צווים מנהלים, שלא נדבר בכלל על אכיפתם. עם הזמן אנחנו רואים נוכחות דלילה של המשטרה, מה שנותן לאותם פעילים להתנהג כראות עיניהם".

"תיק החקירה עדיין שוכב"

כדוגמה לחוסר המעש של רשויות האכיפה, ציינו גורמי הביטחון את המקרה מאמצע אוקטובר בשנה שעברה, שבמהלכו חייל מילואים מתנחל פצע קשה פלסטיני מכפר בדרום הר-חברון. הפלסטיני שנורה מטווח אפס אושפז למשך חודשיים במחלקה לטיפול נמרץ. "תיק החקירה הזה עדיין שוכב ולא מתקדם לשום מקום", אמרו גורמי הביטחון. הם ציינו עוד כדוגמה את מותם של שני פלסטינים באפריל, שנורו לפי החשד על-ידי מתנחלים סמוך לעיירה פלסטינית באזור בקעת הירדן.
עוד הזכירו גורמי הביטחון את הפלסטינים שנהרגו לפי החשד על-ידי מתנחלים במהלך החיפושים אחר הנער בנימין אחימאיר (14), שנרצח באפריל סמוך למאחז מלאכי השלום בבנימין על-ידי המחבל הפלסטיני אחמד חוסני דואבשה. בחקירה הזאת, כמו גם במקרה התקיפה החמורה של צלם ynet ו"ידיעות אחרונות" שאול גולן על-ידי פעילי ימין קיצוני אחרי איתור גופת הנער אחימאיר, אין שום התקדמות. אין עצורים וכמובן שאין כתבי אישום.
התפרעויות בכפר הפלסטיני

"המשטרה לא ממש קיימת", אמר גורם ביטחוני. "כל זה קורה כשבטח יש מגמת הסלמה. במקרה של אתמול מדובר על אירוע חמור, עשרות יהודים שורפים ומשתוללים בלי שום טריגר. בחודשים האחרונים פעילות מהסוג הזה מתגברת ומתעצמת. ההתנהלות שלהם כאילו אין חוק מביאה לכך, והכול מתנהל כפעילות גלויה לעיני כל".
מנגד, גורם בהתנחלויות מציג תמונה שונה. לדבריו, "חשוב לא ליפול לפוליטיקה שבין הגופים השונים, המשטרה וכולם נותנים פה עבודה. לא תמיד יש הצלחות, אבל זה נראה שכל המערכות לוקחות את העניין בצורה מאוד רצינית. לא הייתי ממהר להטיל דופי במשטרה".

הנאום המהדהד של פוקס

סוגיית הטיפול בפשיעה הלאומנית ביהודה ושומרון נמצאת באופן קבוע על שולחן הדיונים של פיקוד המרכז בצה"ל. מפקד הפיקוד היוצא אלוף יהודה פוקס ציין בנאום הפרישה שלו בחודש שעבר כי "לצערי הרב, בחודשים האחרונים הפשיעה הלאומנית הרימה ראש, ובחסות המלחמה ויצר הנקמה, זרעה פורענות ופחד בתושבים פלסטינים שלא היוו כל איום".
בטקס חילוף המפקד של פיקוד המרכז בצה"ל בלט בהיעדרו מפקד מחוז ש"י ניצב עוזי לוי, שניתק את יחסיו עם פוקס על-רקע הטיפול בסוגיית הפשיעה הלאומית. בתחקיר רחב שפורסם ביוני במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות", נחשפו יחסי העבודה העכורים בין המשטרה לצה"ל ושב"כ בנושא. בין היתר נחשפו מקרים ספציפיים שבהם הוסתר מידע, התמסמסו חקירות והייתה התערבות בוטה בשלבי חקירה קריטיים עד שיבושה.
תיעוד תקיפת צלם ynet ו"דיעות אחרונות" שאול גולן
(באדיבות חדשות הערב, כאן 11)

גורמים במערכת הביטחון מסבירים כי במשטרה עובדים כאמור גם לפי הרוח הנושבת מהמשרד לביטחון לאומי של בן גביר. "זה לא מגיע בהוראות, אבל יש 'רוח המפקד' והיא ברורה", אמרו הגורמים. "השר מעורב מאוד, מעורה בפרטים של הדברים שקורים, והוא מעצב את המשטרה ופעילותה לפי הראייה שלו. העניין הוא שקצינים רואים את זה ומיישרים קו, כי הם מבינים מה הדרך".
הגורמים אמרו עוד: "העובדה שיש נבחרי ציבור, חברי כנסת שממש בגלוי יוצאים ומצהירים שהם תומכים בעצורים מנהליים או בכלל בכאלו שהורשעו בעבירות חמורות של טרור יהודי ואף מתרימים לכבודם כספים, משדרת מסר לשטח שהכול מותר, שיעזרו לנו, שאנחנו חסינים".
7 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של איתמר בן גביר בכנסת
הצהרה לתקשורת של איתמר בן גביר בכנסת
השר בן גביר
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
7 צפייה בגלריה
עוזי לוי מבקר בבית משפחת קליינרמן
עוזי לוי מבקר בבית משפחת קליינרמן
מפקד מחוז ש"י ניצב לוי
(צילום: שאול גולן)
7 צפייה בגלריה
אבי בלוט
אבי בלוט
מפקד פיקוד המרכז אלוף בלוט
(צילום: דובר צה"ל)
למרות כל המקרים בשטח, צריך לציין שמדובר בקומץ אלים ומסוכן של עשרות בודדים שלא בהכרח נמנים עם ציבור המתנחלים. ראשי המתנחלים פרסמו מיד גינוי חריף לתקיפה בכפר הפלסטיני ג'ית, וגם בשבוע שעבר נקטו צעד דומה לאחר שהתברר שנשים מרהט הותקפו על-ידי מתנחלים במאחז גבעת רונן בשומרון. במקביל, גורמים בכירים בקרב המתנחלים יצרו קשר במהלך הלילה עם אנשי מערכת הביטחון שמעורים בפרטים כדי לטפל במקרה. "הם הורסים ופוגעים בחצי מיליון מתיישבים, וצריך לטפל בהם ביד קשה", אמר גורם בהתנחלויות.
ראש מועצת קדומים עוזאל ותיק שוחח עם ראש מועצת ג'ית נאסר סידה, ובשיחה דיברו השניים על כך שעל התושבים באזור להמשיך לחיות בשקט. ותיק ביקש מסידה לוודא שתושבים בכפר לא משליכים אבנים לעבר מכוניות, קרא לצבא וגורמי האכיפה לפעול נגד מיידי אבנים והתנער מהאירועים בג'ית.
הרב בנימין קלמנזון, נשיא ישיבת עתניאל ואביו של אלחנן קלמנזון ז"ל, שקיבל יחד עם צוותו פרס ישראל על גבורתו, אמר: "כמי שספג פגיעות טרור קשות במשפחתו ובקרב שכניו, אני מודע לחלוטין לטרור היוצא מכפרי יהודה ושומרון, ולמדתי על בשרי שחלק גדול משכנינו אינם תמימים. אך מי שלוקח את החוק לידיו, ופוגע על דעת עצמו לעיתים בחפים מפשע, פוגע אנושות בתורה ובמוסר, מחבל באחיזתנו בארץ, מחליש את ההתיישבות ומרחיק את המתיישבים מלב העם היהודי. הוא מזיק ומסוכן ועלינו להוקיעו מכל וכל. בתקופה קשה זו עלינו להתאחד, כולנו, בהתגייסות לניצחון על אויבינו, להחזרת החטופים ולשיקומה של מדינתנו והחברה הישראלית כולה".
ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, גינה גם הוא את ההתפרעויות בג'ית. "מדובר באירוע חמור שהחל בדיווח על זריקת אבנים בכביש גלעד סמוך לכפר ג'ית. לאחר הדיווח, שעדיין נבדק, הופצה בקבוצת וואטסאפ המשמשת נערים שרובם הגדול כלל אינם מהשומרון, קריאה להגיע למקום. ובעקבות כך הגיעה קבוצה של בני נוער שרובם הגדול כלל לא מהשומרון. קבוצת הישראלים נכנסה לכפר ג'ית והם התפרעו בו. כתוצאה מכך התפתחו עימותים קשים בין ערבים מהכפר לבינם שכללו התקפות הדדיות", טען דגן. לדבריו, "מי שמגיע לעשות בלגאן ואלימות - אל תבואו לשומרון, אתם לא רצויים כאן".
לפי ההערכות, בהיעדר תשתית ראייתית משמעותית נגד הפורעים היהודים, יוצאו בימים הקרובים צווי מעצר מנהליים לפעילים בולטים מקרב "נוער הגבעות". השימוש בצווים מציף תמיד מחאות בימין, שלעיתים רבות זוכות לתמיכה של חברי כנסת ואישי ציבור בולטים. כרגע מסקרן לראות כיצד יבחר לפעול מפקד פיקוד המרכז החדש אבי בלוט, שכבר הספיק לחתום על צווי מעצר מנהליים בתקופה הקצרה בתפקידו, והאם יצליח לרתום אליו גורמים מתונים בהנהגת המתנחלים, כולל רבנים שיסייעו לו בפשיעה הלאומנית.

תגובת המשטרה

מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל יחד עם צה"ל ויתר כוחות הביטחון, פועלים ללא משוא פנים, תוך הבנת האחריות לשמירה על כלל תושבי האזור. הכוחות פועלים על בסיס הערכת מצב נרחבת, שנועדה להתמודד עם האיומים השונים, וכן על ידי מתן מענה מבצעי יומיומי לאירועים ביטחוניים ולהפרות חוק וסדר, מתוך מחויבות למתן הגנה וביטחון לתושבי האזור.
"משטרת מחוז ש"י לוקחת חלק בישיבות עתיות הנערכות בהשתתפות נציגי גופי הביטחון השונים וגורמים מהפרקליטות, שבמהלכן נבחן אופן הטיפול בתיקי הפשיעה הלאומנית. כלל האירועים המתרחשים בגזרת מחוז ש"י מתוכללים ומסונכרנים בין משטרת ישראל, צה"ל, שב"כ והמנהל האזרחי.
"מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל נפתחו מאות תיקי חקירה בגין טענות ותלונות על אירועי חיכוך, אלימות וגרימות נזק הדדיות בין ישראלים לפלסטינים. התלונות נבדקות ונחקרות ביסודיות ובהתאם לתשתית הראייתית הנאספת בתיקים.
"מתחילת השנה נפתחו 52 תיקים בגין פשיעה לאומנית ע"י ישראלים במחוז ש"י, נעצרו 52 חשודים והוגשו 5 כתבי אישום. חשוב לציין כי השנה קיימת ירידה של כ-50% באירועי אלימות בגזרת המחוז המשטרה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. משטרת ישראל פועלת עפ"י החוק ותמשיך לאכוף אותו ביד קשה בכלל גזרת המחוז, כלפי כל מי שיבחר להפר אותו".