דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, התייחס הבוקר (רביעי) בריאיון ל-ynet radio למבצע המעצרים בג'נין שלשום, שבו כוחות הביטחון קיבלנו משימה לחלץ תחת אש רכב "פנתר" שנפגע ממטען. הוא אמר כי "אני חושב שבחודשים האחרונים אפשר לראות עלייה בפעילות של הטרור, לצד גם עלייה בפעילות שלנו לסיכול הטרור. אבל יש בזירה הזאת עלייה בפעילות".
הגרי הוסיף כי "אנחנו פועלים ביחד עם שירות הביטחון הכללי של אגף המודיעין לעצור את הטרור לפני שהוא מתבצע". בנוגע לפיגוע הירי הקטלני אתמול בתחנת הדלק סמוך להתנחלות עלי שבמטה בנימין, שבו נרצחו ארבעה בני אדם ונפצעו ארבעה נוספים, אמר כי "לא הצלחנו לעשות את זה לפני הפיגוע הקשה, אבל אנחנו נמשיך לעשות את זה כל לילה - לנסות לעצור את הטרור לפני שהוא מתבצע".
3 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי
הצהרה לתקשורת של דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי
תא"ל דניאל הגרי
(צילום: נדב אבס)
3 צפייה בגלריה
אלישע אנטמן אחד ההרוגים מהפיגוע בעלי
אלישע אנטמן אחד ההרוגים מהפיגוע בעלי
ארבעת הנרצחים בפיגוע ליד עלי. מימין: עופר, אלישע, הראל ונחמן
הורדת בניינים ביו"ש וסיכולים מהאוויר נמצאים על השולחן? "יש לנו את כל הכלים המבצעיים העומדים לרשותנו. אנחנו בוחרים אותם לפי מה שנכון ביותר להביא את השגת המשימה, וכך נמשיך לעשות. אנחנו נמשיך להרוס בתי מחבלים תחת ההבנה שמי שמבצע טרור נגד אזרחי מדינת ישראל, או שאנחנו נגיע אליו, ואחרי שנגיע אליו גם נהרוס את הבתים שמהם הפעילים יצאו".
דיבר שר בממשלה על יותר מהריסת בתים, כמו בעזה. זה בסלסלת הכלים? "ארגז הכלים שאנחנו מפעילים בעזה נובע מתוך זה גם שאנחנו לא נכנסים לתוך מרחב העיר עזה, והוא נכון וטוב למבצעים בעזה. צריך להפריד בפעולות. פה אנחנו פועלים בתוך כל הערים הפלסטיניות, צריך להשתמש בארגז כלים נכון ומתאים. יש פה גם אוכלוסייה אזרחית שלא נוקפת בפעילות טרור נגד צה"ל, וצריך לדעת לבדל את האוכלוסייה האזרחית מהטרור כדי להקטין את הטרור, זו חלק מהאסטרטגיה של הלחימה בטרור".
לדבריו, "אנחנו צריכים לתכנן, להכין, להציג חלופות. כל האופציות על השולחן, אבל בסופו של דבר כשמציגים מבצעים צריך לעמוד מה התכלית שלהם. איך הם משפרים את הביטחון, איך הם מונעים טרור. ואם הם עומדים בקריטריונים האלה אז כמובן שצריך לעשות אותם".
הגרי שב להתייחס לג'נין, וציין כי "ג'נין היא זירה שיש בה יותר חיכוך מכיוון שיש שם יותר חמושים ויש שם גם פחות כניסה של הרשות הפלסטינית, מבחינת משילות. זו זירה שיש בה יותר חיכוך. אנחנו נמשיך לפעול במרחב הזה של ג'נין ונמשיך לסכל שם טרור, וכמו שעשינו השבוע - נמשיך לעשות את זה בכל פעם שיהיה לנו מידע על טרור".
3 צפייה בגלריה
יעקב עמידרור (משמאל)
יעקב עמידרור (משמאל)
"יש הרבה מאוד כלי נשק בשטח". עמידרור
(צילום: עמית שאבי)
עמידרור על הקריאות ל"חומת מגן" נוסף: "טעות ענקית"
(צילום: שמוליק דודפור)

ראש המל"ל לשעבר, אלוף במיל' יעקב עמידרור, התייחס הבוקר בריאיון לאולפן ynet לקריאות מצד פוליטיקאים ומצד תושבי יו"ש למבצע משמעותי באזור, ואמר כי "זה לא איזה אירוע אחד, אין זבנג וגמרנו". לדבריו, "יש לנו איזו 'נטייה ישראלית' שאנחנו רוצים שקט עכשיו ושלום עכשיו, זה לא עובד ככה. צריך פה אורח רוח וסבלנות".
על הקריאות למבצע "חומת מגן" נוסף אמר עמידרור כי "כשנכנסו לחומת מגן זה היה אחרי שבעקבות הסכמי אוסלו נטשנו את השטחים הבנויים איפה שחיו הפלסטינים. יש עכשיו בעיה מסוג אחר לגמרי. זו תהיה טעות ענקית לחזור על אותו מבצע בתנאים אחרים לגמרי. האם זה אומר שצריך לעשות את מה שעשינו עד היום? התשובה היא לא. בכל מקום שיש מודיעין, גם אם הוא קצת מעורפל וצריך להכניס כוחות גדולים כדי לסרוק שטחים יותר גדולים, צריך לעשות את זה. אבל זה יראה רחוק מאוד מ'חומת מגן'".
לגבי מבצע גדול בג'נין שדורשים מתנחלים ופוליטיקאים ציין עמידרור כי "אם כבר נכנסים זה צריך להיות בשום שכל, אחרי שיש מודיעין טוב על המקום, אחרי שאנחנו יודעים את מי אנחנו מחפשים ומה אנחנו מחפשים ואנחנו יודעים להגיע אליהם. אין טעם להיכנס סתם ולתת אגרופים באוויר רק משום שמישהו הרגיז אותנו".
היום יש פחות מטענים ואוטובוסים, זה יותר ירי. איך מתמודדים עם זה? "יש בזמן האחרון סבב של ירי וזה נובע מכך שיש הרבה מאוד כלי נשק בשטח. מה שצריך לשאול את עצמנו - איך אנחנו מקטינים את כמות כלי הנשק בשטח? זה מתחיל במניעת הברחות בבקעת הירדן, זה נמשך בשמירה יותר טובה על הנשק הצה"לי בבסיסי צה"ל, וזה מגיע עד לכדי זה שצריך להגיע לבתים של אנשים ולהוציא מידם את הנשק. צריך להגדיל את מספר כלי הנשק על מנת שיוכלו להגיב באופן מידי, כי הצבא או המשטרה תמיד יבואו אחרי האירוע".