נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שב והשתלח היום (ד') בישראל, כשכינה אותה "ארגון טרור ציוני" בשל התקפותיה בעזה ובלבנון. ארדואן, שמאז תחילת המלחמה נוקט לשון חריפה ביותר והשווה בין השאר את ראש הממשלה בנימין נתניהו להיטלר ואת ישראל לנאצים, שב ומתח היום ביקורת גם על מעצמות המערב, במיוחד ארה"ב, בשל הסיוע שלהן לישראל. הוא אמר כי טורקיה תמשיך "לחשוף את הצביעות של המערב בכל הזדמנות".
2 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
ארדואן. "אשליית 'הארץ המובטחת' תוביל לתבוסה ישראלית"
(צילום: Sean Gallup/Getty Images)
בשיחה עם מחוקקים ממפלגת "הצדק והפיתוח", מפלגת השלטון שלו, דיבר ארדואן גם על חילופי המהלומות הישירים בין איראן לישראל, ואמר כי אירועי הימים האחרונים בהקשר זה המחישו את הסכנה לעימות אזורי. אחרי שבשבוע שעבר טען כי טורקיה היא "המקום הבא שאליו תלטוש ישראל את עיניה", היום שב והזהיר כי "מדיניות ההתרחבות" שנוקטת לכאורה ישראל תכוון בסופו של דבר נגד ארצו: "לטורקיה יש הכוח לפוצץ את הבועה שלהם", אמר. "אשליית 'הארץ המובטחת' של ישראל תוביל בסופו של דבר לאכזבה גדולה ולתבוסה".
בדבריו למחוקקים הטורקים אמר היום ארדואן גם כי ההיסטוריה "לעולם לא תסלח לאלו שהריעו לנתניהו אשר ידיו מוכתמות בדמם של עשרות אלפים". הוא גם שב ושיבח את חמאס, כינה את אנשיו "לוחמי חופש" ואמר שהם "לוחמים למען כבוד העולם המוסלמי". ארדואן אף טרח להדגיש: "אנחנו יודעים שהם נלחמים שם גם למען טורקיה".
2 צפייה בגלריה
אסמאעיל הניה, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, בפגישה עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן
אסמאעיל הניה, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, בפגישה עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן עם הנייה, שחוסל ביולי בטהרן. דיון חסוי בפרלמנט הטורקי
(צילום: Murat Cetinmuhurdar/Turkish Presidential Press Office/ REUTERS)
בעוד ארדואן דיבר בפני חברי סיעתו, בפרלמנט הטורקי נערכה היום בדלתיים סגורות ישיבה שבה שר החוץ הייקאן פידאן ושר ההגנה ישאר גולר עדכנו את המחוקקים ב"מדיניות התוקפנית" של ישראל ובאופן שבו היא עלולה להשפיע על טורקיה. מדובר בדיון חסוי שלעיתונאים ולמשקיפים מן החוץ לא הותר לנכוח בו, ופרטיו יישארו חסויים למשך 10 שנים.
בעיתון הטורקי "הורייט" דווח כי הישיבה נערכה לבקשת מחוקקים מהאופוזיציה, בהם מנהיג מפלגת העם הרפובליקנית (CHP) הגדולה, שאמר כי חברי הפרלמנט רוצים לדעת אם לטורקיה "נשקפת סכנה כלשהי בהקשר הישראלי".