ועדת הכנסת בראשות ח"כ אופיר כץ דנה הבוקר (ב') בבקשה להדיח את ח"כ עופר כסיף, שיזם יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, ועליה חתמו 87 חברי כנסת. זו הפעם הראשונה שהחוק להדחת חברי כנסת מיושם, שכן ההליך להדחת באסל גאטס בשנת 2016 נעצר בראשיתו בגלל ההתפתחויות במשפטו הפלילי על הברחת טלפונים לאסירים ביטחוניים.
5 צפייה בגלריה
 ועדת הכנסת - דיון בבקשה להדיח את חבר הכנסת עופר כסיף
 ועדת הכנסת - דיון בבקשה להדיח את חבר הכנסת עופר כסיף
(צילום: אלכס קולומויסקי )
יו"ר הוועדה ח"כ אופיר כץ, אמר בפתח הדיון: "זהו בוקר שבו אני מקווה שנשים סוף לחופש לפעול נגד מדינת ישראל וחייליה, כביכול בשם חופש הביטוי. אנחנו נמצאים ברגע היסטורי לבית הזה, שיש לו גם השלכות משמעותיות, משפטיות וחוקתיות. בפנינו בקשה שחתומה על ידי מספר חברי כנסת שגבוה בהרבה מדרישת הסף שהיא 70 חברי כנסת. מדינת ישראל נלחמת על חייה, על מיטב בניה, על הצדק ועל שמה הטוב מול ספרי ההיסטוריה ומול העולם כולו. חבר הכנסת כסיף ממשיך ומוסיף בהתבטאויות קשות גם בתקופת מלחמה, בה ההתמודדויות של ישראל עצומות, מעידה כאלף מונים על חשיבותו של הבירור הדרוש בוועדת הכנסת. זו זכות גדולה להדיח את האדם השפל ביותר שידעה כנסת ישראל".
אל הדיון הוזמנו היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, ונציגי היועצת המשפטית לממשלה, שיציגו את עמדתם ביחס לסיבה שבגינה מבקשים חברי הכנסת להדיח את ח"כ כסיף והאם היא עונה לעילות המצוינות בחוק יסוד הכנסת. גם מחר (שלישי) הוועדה צפויה להמשיך בדיון ובסיומו לקיים הצבעה. במידה ו-3/4 חברי ועדה יצביעו בעד ההדחה של כסיף, תתקיים הצבעה נוספת במליאת הכנסת ועליה יידרש רוב של 90 חברי כנסת על מנת להשלים את הליך ההדחה.
5 צפייה בגלריה
 ועדת הכנסת - דיון בבקשה להדיח את חבר הכנסת עופר כסיף
 ועדת הכנסת - דיון בבקשה להדיח את חבר הכנסת עופר כסיף
עודד פורר שיזם את הדיון
(צילום: אלכס קולומויסקי )
5 צפייה בגלריה
 ועדת הכנסת - דיון בבקשה להדיח את חבר הכנסת עופר כסיף
 ועדת הכנסת - דיון בבקשה להדיח את חבר הכנסת עופר כסיף
ועדת הכנסת בדיון בבקשה להדיח את חבר הכנסת עופר כסיף
(צילום: אלכס קולומויסקי )
יועמ"שית הכנסת, עו"ד שגית אפיק אמרה בפני חברי הוועדה: "הגיעו אליי בקשות נגד עצם קיומו של הדיון, שיש בו כדי לפגוע בחופש הביטוי הפוליטי ובעל אפקט מצנן, משום שלפי הטענה מדובר בשימוש לרעה והתעמרות של הרוב במיעוט וחוסר שוויון. לא מצאתי לנכון להיעתר לבקשות אלו לדחות על הסף את עצם הדיון, שכן סברתי שבשל הרוב הגדול שהושג לבקשה להדיח את כסיף, על הוועדה לדון בנושא. עליכם לשמוע את ח״כ כסיף ואת הסבריו למעשיו או התבטאויותיו בלב פתוח ובנפש חפצה. אם הכנסת תחליט לקבל את הצעת ועדת הכנסת ברוב הדרוש, תתפנה משרתו של ח"כ כסיף בתוך 14 ימים מיום ההחלטה. ח"כ כסיף יוכל לערער בתוך יומיים לבית המשפט העליון. עליכם לשקול שיקולים ענייניים בלבד ולהבין שהסמכות שהיא תקדימית צריכה להיעשות במקרי קיצון חריגים שבחריגים. נדרשת מאסה קריטית של ראיות ברורות וחד משמעתיות שמראה שהתמיכה במאבק מזוין של ארגון טרורר היא מאפיים דומיננטי בפעילותו של כסיף והוא פועל להוציא זאת לפועל".
העימות עם חברי הכנסת הערבים
(צילום: ערוץ כנסת )

ח"כ פורר, יו"ר סיעת ישראל ביתנו שיזם את הליך ההדחה, אמר בדיון: "ברור לכל בר דעת שמדינת ישראל נמצאת בשעתה הקשה ביותר מאז הקמתה. תמיכתו של כסיף בתביעה נגד ישראל בהאג על ההאשמה החמורה 'רצח עם', בתפוצה בינלאומית בנושא שכל העולם עוסק בו, משקל הראייה הזו לבדה מספיק כדי להביא להדחה שלו".
בהמשך, ח"כ פורר כתב על לוח מחיק בוועדה כדי להסביר כיצד התמיכה של כסיף בתביעה נגד ישראל בהאג משפיעה על המלחמה וחברי הכנסת הערבים לעגו: "כן זה גם משפיע על מחיר העגבניות", אמר ח״כ טיבי. ח"כ כץ אמר להם: "אני מבין שזה מצחיק אתכם הפגיעה בחיילי צה"ל". ח״כ עאידה תומא סלימאן אמרה לו: "אל תעשה את זה", וח"כ יוסף עטוואנה אמר לו: "אל תעיר לנו". ח"כ חנוך מיליבצקי צעק לעברם: "תומכי טרור כולכם".
5 צפייה בגלריה
 ועדת הכנסת - דיון בבקשה להדיח את חבר הכנסת עופר כסיף
 ועדת הכנסת - דיון בבקשה להדיח את חבר הכנסת עופר כסיף
עו"ד מיכאל ספרד ועופר כסיף בדיון
(צילום: אלכס קולומויסקי )
עו"ד מיכאל ספרד, המייצג את כסיף, אמר: "צריך לזכור שבית המשפט קבע כללים מאוד ברורים להפעלה של הסמכות הזו. יש דברים שאתם לא יכולים לסבול אותם ועבורכם הם בלתי מתקבלים על הדעת, אבל הם לא עונים לעילת הדחה. אתם יכולים להצביע רק אם השתכנעתם שח"כ כסיף תומך במאבק מזוין של החמאס, כי זו ההאשמה שבפניכם וכל היתר זה צבע אבל זה לא רלוונטי. גוף הראיות שמוצג בפניכם הוא לא גבולי, הוא לא אפור, הראיות שהביאו אליכם הן מגלקסיה אחרת, מפלנטה אחרת, לא הביאו לכם שום דבר פה, כלום - קשקוש בלבוש".
ח״כ עופר כסיף, אמר בפני הנוכחים בוועדת הכנסת: "הסיבה שאני בפוליטיקה היא הרצון לקדם שיוויון, חירום וביטחון לכולם, ליהודים וערבים, לישראל ולפלסטינים, לדתיים וחילונים, לנשים ולגברים וכדומה. בעבור עקרונות אלה אני משלם מחיר כבד. עמדותיי אפשר להגדיר הן עמדות של מיעוט כרוני, הן מקוממות את המרכז והימין ולעיתים גם את השמאל. הן הובילו אותי להיות אף שנוא במעגלים מסוימים ואני עושה זאת באמונה שלמה בצדקת דרכי, אבל ההאשמה בבקשת ההדחה, שאני תומך במאבק המזוין של חמאס נגד ישראל, היא שקר מובהק ובוטה במיוחד, סילוף פרוע שאין בו אטום של אמת, רדיפה פוליטית והשתקה של כל קול ביקורתי בכלל ושל נציגי הערבים בכנסת בפרט".
עוד המשיך ח"כ כסיף: "בכל מקום גיניתי את טבח ה-7 באוקטובר שביצע חמאס, באופן חד משמעי. חמאס פוגע באזרחים חפים מפשע, חתמתי על העצומה מתוך אמונה שרק הפסקת אש תביא את החטופים הבייתה ותמנע הרג מיותר של פלסטינים וישראלים. זוהי דעתי, מותר לכם לחלוק עלייה, להדוף אותה ולהתווכח איתה, אבל מי שאומר שאני תומך במאבק המזוין נגד אזרחי עוטף עזה משקר, מי שיעשה גוגל פשוט ימצא בקלות את עמדותיי בנושא. אני מתריע, במיוחד בפני אלו שרואים את עצמם מחויבים לדמוקרטיה ולשלטון החוק - הצטרפותכם לאמירה שחתימתי על העצומה כמוה תמיכה במאבק מזויק וקריאה להדחתי, תוביל לכדור שלג שתביא בסוף גם להדחתכם. מזיהוי חתימה נגד מלחמה לתמיכה במלחמה, נעבור במהרה לראיית ביקורת על ההתנחלויות כתמיכה באויב, להתנגדות לכיבוש כתמיכה בטרור ובסופו של דבר כל אופוזיציה לממשלה תזוהה כבגידה". יו"ר הוועדה ח"כ כץ קטע את דבריו ושאל: "אתה תומך בפגיעה בחיילי צה״ל או לא?". ח״כ כסיף נמנע מלהתייחס ואמר: "אני לא עונה לשום שאלה שלא קשורה להליך, אנשים שהכרתי נרצחו בטבח, חלקם מחזיקים בדעות דומות לשלי, אני בעד מאבק בלתי אלים ובזה אני מסיים".
על הבקשה להדיח את ח"כ כסיף חתמו חברי כנסת מכל סיעות הבית למעט רע"ם, חד"ש-תע"ל והעבודה. גם ראש הממשלה נתניהו לא חתם על כך. הדרישה להדיח את ח"כ עופר כסיף מכנסת ישראל, נבעה מכך שחתם על עצומה נגד ישראל, התומכת בתביעה שהגישה דרום אפריקה להאג בגין "רצח עם" בעזה. מדובר בצעד נוסף של חבר הכנסת מחד"ש תע"ל אחרי שלל התבטאויות נגד ממשלת ישראל ופעילות צה"ל וכוחות הביטחון בשטחים וברצועת עזה, שהביא בעבר להשהייתו מהכנסת, אך הפעם לטענת חברי כנסת בקואליציה ובאופוזיציה, נחצה קו אדום.
5 צפייה בגלריה
הדיון בהאג
הדיון בהאג
הדיון בהאג. כסיף תמך בעצומה נגד ישראל
(צילום: רויטרס, Piroschka van de Wouw)
אולם, המקרה לא עונה בדיוק לאף אחת מהעילות הקבועות בחוק - "הסתה לגזענות" ו"תמיכה במאבק מזוין, של מדינת אויב או של ארגון טרור, נגד מדינת ישראל" ולכן היועצת המשפטית של הכנסת והיועצת המשפטית לממשלה צפויות להתנגד להדחה. מאחר והמקרה לא עונה במדויק לאף אחת מהעילות הקבועות בחוק ייתכן שגם אם הדבר יאושר בכנסת, ח״כ כסיף יכול לערער על ההדחה לבית המשפט העליון וזה סביר להניח יהפוך את ההחלטה.
שרים וח"כים לשעבר, ביניהם שרי המשפטים לשעבר דן מרידור ומאיר שטרית, השרות לשעבר יעל גרמן ויולי תמיר, חברי הכנסת לשעבר לשעבר זהבה גלאון, מוסי רז, זוהיר בהלול ועשרות נוספים, פנו לחברי הכנסת בדרישה להתנגד למהלך ההדחה. לטענתם "הדחת חבר כנסת בגלל שהוא פועל ומבטא עמדה המקוממת את הרוב היא תקדים מסוכן וחציית קוו אדום. השלכותיה על המרחב הדמוקרטי והזירה הפוליטית הן דרמטיות. משמעותה המיידית היא הדחת הכנסת מרשימת הפרלמנטים הדמוקרטיים".