יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, הודה הבוקר (יום שני) בריאיון ל-ynet radio כי "יש בעיות של חוסר אמון שצריך לפתור" בכל הנוגע למהפכה המשפטית, אך מתח ביקורת על ה"זלזול" לדבריו כלפי תומכי השינויים במערכת המשפט - בהם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "מדובר במישהו שהוא בוגר ההפגנות נגד אוסלו או נגד ההתנתקות, וכששואלים מי יגן על הזכויות שלו ואומרים לו 'בית המשפט' - הוא לא מאמין בדיוק באותה מידה, ואולי אפילו יותר. אני חושב שלבית המשפט יש פחות קבלות בהגנה על זכויות אדם מאשר בצלאל סמוטריץ'", אמר.
- סמוטריץ' הגן על זכויות אדם יותר מאשר בית המשפט העליון? זו מציאות מדומה. "סמוטריץ' למיטב ידיעתי לא עצר ילדות בנות 14 לשלושים ומשהו יום. אני חושב שלכנסת יש רקורד הרבה יותר טוב בהגנה על זכויות אדם מאשר לבית המשפט, גם בהשוואה בינלאומית וגם בהשוואה בתוך ישראל".
1 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט שמחה רוטמןשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט שמחה רוטמן
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט שמחה רוטמןשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט שמחה רוטמן
"יש לו רקורד יותר טוב מבית המשפט העליון". רוטמן על סמוטריץ'
(צילום: רפי קוץ)
רוטמן סיפר גם על המפגינים שמחו הבוקר מחוץ למאחז שבו הוא מתגורר, פני קדם שבגוש עציון. רוטמן ציין שלא דיבר עם המפגינים: "לא חשבתי שפניהם להידברות. חסימת כבישים היא לא התנהלות של אדם שרוצה להידבר". עם זאת, לדבריו, "בהתחשב במסירות הנפש של האנשים, שהגיעו למקום שבו אני גר - שזה די חור - אז מתוך הערכה כלפי מסירות הנפש שלהם, אני חושב שגם המשטרה וגם התושבים קיבלו את זה ברוח טובה".
לאחר שבמהלך דיוני הוועדה אתמול תקף רוטמן את המשנה ליועמ"שית, אביטל סומפולינסקי, דבר שהביא לביקורת מצד ח"כים אחרים בוועדה, הוא דחה את הטענות כי דיבר אליה בבוטות ומנע ממנה להתבטא: "זה שקר, פשוט שקר. היא דיברה הרבה מאוד זמן ללא הפרעה והציגה את דבריה, אך היא הציגה דברים שפשוט אינם נכונים. מתפקידי כיו"ר הוועדה לאתגר את נציגי משרדי הממשלה שמוסרים מידע שקרי".
הפגנות מחאה ברחבי הארץ
(צילום: עידו ארז, מחאת ההורים, דפנה משקובסקי, סער הס)

- אביטל סומפולינסקי, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה - שיקרה אתמול בוועדת החוקה? "היא אמרה שאין אף מדינה בעולם שבה גם אם הקואליציה ממנה אתה השופטים וגם בית המשפט צריך הרכב מלא לבטל חוקים ויש פסקת התגברות. זה מידע שלכאורה הוא נכון, אבל מה שהיא שכחה לומר, ובכוונה שאלתי אותה את זה והיא התחמקה פעם אחר פעם מלענות, זה האם יש מדינות בעולם שבה גם הקואליציה ממנה את השופטים וגם לשופטים אין סמכות בכלל לבטל חוקים. לא בהרכב מלא, ולא בחצי הרכב - בכלל.
"התשובה היא שיש הרבה יותר ממדינה אחת כזאת, אפשר למנות את בריטניה, ניו זילנד, שוודיה, נורבגיה, הולנד ודנמרק, ולמרות זאת מעולם לא נעשה בה שם שימוש. היא לא הסכימה לענות לשאלה הזו, האם יש מדינה כזאת. אז חזרתי על השאלה והיא שוב ושוב סירבה לענות בגלל שהיא ידעה שהתשובה תהרוס את קמפיין השקר שהיועצת המשפטית לממשלה והאופוזיציה מנהלות, והדבר הזה הוא חמור מאוד במדינה דמוקרטית".
"שוב ושוב מסרבת לענות". רוטמן נגד המשנה ליועמ"שית, אתמול
(צילום: ערוץ כנסת)

רוטמן התייחס גם לניסיונותיו של הנשיא יצחק הרצוג להביא להידברות בנוגע למהפכה המשפטית, ואמר שוב כי הוא ושר המשפטים לוין "נכונים להידברות". "ראש האופוזיציה לפיד סירב לבוא, למרות בקשתו של הנשיא ולמרות המחווה הנוספת שביקש וקיבל מח"כ סעדה בשבוע שעבר, נציגי האופוזיציה המשיכו לא לבוא וממשיכים להבעיר את הרחובות", אמר.
- אבל נשיא המדינה ביקש גם להשעות את החקיקה כרגע. "לא, הנשיא הרצוג ביקש לקיים סיג ושיח עוד לפני הקריאה הראשונה. אנחנו נעננו לבקשה הזאת באופן מלא. מי שמסרב לבוא ולהיפגש, מי שמסרב להרגיע את הרוחות, מי שמסרב להיענות לבקשות למשא ומתן זו האופוזיציה. לא שמעתי בקשה לעצור, שמעתי בקשה שהחקיקה לא תקרה מיד והיא אכן לא קרתה מיד. אפשר היה להצביע ביום רביעי האחרון, אבל אנחנו נתנו שבוע לטובת ההידברות הזאת".