מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ובעלי הברית של ארה"ב הצהירו היום (ה') שעדיין ניתן להציל את הסכם הגרעין עם איראן, אך במקביל הזהירו ש"הזמן הולך ואוזל". בלינקן אמר לכתבים בברלין שלצוותים שמנהלים את המגעים בווינה הייתה "התקדמות קלה בשבועות האחרונים".
בסוף דצמבר נפתח בווינה סבב שמיני של שיחות בין איראן למעצמות. במו"מ מתנהלות שיחות לא ישירות בין איראן לארה"ב. האיראנים דורשים מהאמריקנים להסיר את כל הסנקציות שהוטלו על טהרן בעקבות תוכנית הגרעין שלה, אחרי שדונלד טראמפ הודיע ב-2018 שארה"ב פורשת מהסכם הגרעין. מאז הפרישה האמריקנית הפרו האיראנים התחייבויות רבות בהסכם.
3 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ארה"ב ביקור ב אוקראינה חשש ל מלחמה עם רוסיה
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ארה"ב ביקור ב אוקראינה חשש ל מלחמה עם רוסיה
מזכיר המדינה האמריקני בלינקן
(צילום: רויטרס)
בלינקן העריך היום שניתן להגיע להבנות בין ארה"ב לאיראן, אך לדבריו נותרו "שבועות" לעשות זאת. "אנחנו נמצאים ברגע מכריע", אמר בלינקן, אחרי שנפגש בברלין עם שרי החוץ של צרפת, גרמניה ובריטניה - המעצמות האירופיות שחתומות על הסכם הגרעין. בפגישות דנו הבכירים גם בהתפתחויות בגבול רוסיה ואוקראינה, והחשש במערב מפלישה רוסית וממלחמה חדשה באירופה.
במסיבת עיתונאים עם בלינקן אמרה שרת החוץ של גרמניה, אנלינה ברבוק, כי דרושה התקדמות מהירה בשיחות כדי להציל את ההסכם. לדבריה חלון ההזדמנויות למציאת פתרון עומד להיסגר.
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן עם שרת החוץ של גרמניה אנלינה ברבוק
אנתוני בלינקן עם שרת החוץ של גרמניה אנלינה ברבוק
ברבוק ובלינקן במסיבת עיתונאים משותפת, היום בברלין
(צילום: רויטרס)
דיפלומט צרפתי אמר היום לרויטרס שבסבב השיחות האחרון לא הושגה התקדמות בסוגיות שנמצאות במחלוקת, ושהחודש הבא הוא חודש "קריטי" להצלת ההסכם. הגורם אמר שהקצב הנוכחי של השיחות לא יאפשר להגיע להסכם, ולכן צריך להאיץ את המגעים.
שר החוץ של צרפת, ז'אן-איב לה דריאן, הביע תסכול מהסחבת בשיחות הגרעין בווינה ואמר שהמו"מ שמתנהל עם טהרן "לא יכול להיות איטי כל כך". מעצמות המערב הציעו לאיראן להציב תאריך יעד לסיום השיחות, בתקווה שהדבר יזרז את המגעים, אך איראן סירבה להיענות לבקשה הזאת.
3 צפייה בגלריה
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
הנציגים לשיחות הגרעין בווינה, בחודש שעבר
(צילום: רויטרס)
בהסכם שנחתם ב-2015 הוחלט להסיר את רוב הסנקציות שהוטלו על איראן - בתמורה לצמצום תוכנית הגרעין שלה. טראמפ קבע שההסכם שנחתם בתקופת ברק אובמה הוא הסכם גרוע המאפשר לאיראן להמשיך בפעילות הטרור שלה תוך שהיא משקמת את כלכלתה. טראמפ הודיע ב-2018 שארה"ב פורשת מההסכם - והחזיר את הסנקציות על איראן. בתגובה החלה איראן להתיר בעצמה עוד ועוד מההתחייבויות שלה להסכם, וכעת היא מעשירה אורניום לשיעור גבוה ביותר, של כ-60%.
איראן סירבה לנהל שיחות ישירות עם האמריקנים בווינה. נציגים מרוסיה, סין, צרפת, בריטניה, גרמניה והאיחוד האירופי מתווכים בין האמריקנים לאיראנים. ארה"ב הביעה תסכול מההתנהלות הזאת, ואמרה שהיא מעכבת את התהליך. גורמים במערב חשדו שאיראן מנסה למשוך זמן.