ריאיון עם השר לביטחון פנים: לא יהיו מעצרים מנהליים
(צילום: משה מזרחי, משי בן עמי)

"לא תהיה שום מעורבות של צה"ל בעניין ההתמודדות עם הפשיעה ברחובות, אני מתנגד לזה". כך הצהיר הבוקר (שלישי) השר לביטחון הפנים עמר בר-לב בריאיון לאולפן ynet. לדבריו, בצה"ל צריכים לשמור על הבסיסים ולהתמודד עם מכת גניבות הנשק, שכן "אחד מהמקורות לנשק בלתי חוקי כמו טילי לאו, רימונים ולבנות חבלה - אלה הבסיסים, אז בואו נוציא את צה"ל מהתמונה".

האלימות ברחובות - כתבות נוספות

גם שב"כ, לטענת השר, לא צפוי לקחת חלק במלחמה באלימות ברחובות. "אין שום כוונה להגדיל את הסמכויות של שב"כ. אנשי הארגון לא יתעסקו עם הפשיעה במדינת ישראל", אמר. "שב"כ - וזה במסגרת החוק - יסייע במקרים שבהם מדובר בפגיעה ואיום על הביטחון הריבוני של המדינה, כמו למשל במקרה של משפחות פשע שמאיימות על ראשי ערים או כאשר משפחות פשע משתלטות על מכרזים".
"באחריות צה"ל ושב"כ לפעול נגד מפעלים לייצור נשק שפועלים ביהודה ושומרון. באחריותם לאסוף מודיעין ולסגור את אותם מפעלים. אז כן, יש משימות של צה"ל ושל שב"כ, אבל הן לא קשורות בפשיעה בתוך מדינת ישראל". בר-לב חזר והדגיש כי שני הגופים הביטחוניים לא צפויים להשתתף באכיפה, והוסיף: "אין כוונה מבחינת משטרת ישראל לתת לשב"כ את האפשרות לעשות מעצרים מנהליים. אני מתנגד לזה בכל תוקף".
3 צפייה בגלריה
איירספורט שהוסב לנשק אמיתי בחברון
איירספורט שהוסב לנשק אמיתי בחברון
איירספורט שהוסב לנשק אמיתי בחברון
(צילום: דוברות המשטרה)

"מה שקורה בנגב קרה שנים רבות - אבל לאף אחד זה לא הזיז"

יותר מ-100 בני אדם נרצחו מתחילת השנה בחברה הערבית - 6 מהם מירי תועה. לטענתו של השר, המצב כיום הוא רק המשך ישיר לנעשה בשנים הקודמות. "מה שאנחנו רואים היום ברחבי ישראל ובנגב קרה במשך שנים רבות בתוך הערים הערביות - אבל לאף אחד זה לא הזיז. זה נוצר מתוך הזנחה של המון שנים. אנשים השתוללו ביישובים שלהם אבל המדינה, באמצעות המשטרה, לא אכפה - וזו רק שאלה של זמן עד שהיא (הפשיעה) מגיעה מחורה ומלקיה לפאתי באר שבע, ואחר כך נכנסת לתוך העיר".
המשטרה, טען בר-לב, פועלת בשטח למיגור התופעה - גם אם זה לא נראה כך. "אני מבין את הציבור הישראלי שלא מרגיש בשטח את התוצאות", אמר, "הציבור חסר סבלנות - והוא צודק. מצד שני, אנחנו פועלים להתמודדות עם הפשיעה ברחוב הערבי. מהיום הראשון שלי כאן אמרתי שזו המשימה העיקרית שלי בזמן הקרוב, לצמצם את הפשיעה".
"המשימה שלי התחברה עם תוכנית מוקדמת שהכין המפכ"ל, ויחד גם בנינו תוכנית ל-2022. צריכים תקציב בשבילה - אבל אנחנו לא מחכים. אנחנו פועלים בצורה מאוד שונה ממה שהיה עד היום. בשבועות האחרונים, כמעט מידי שבוע מתקיימים מבצעים, מאות שוטרים מבצעים פשיטות ביעדים רבים לחיפוש נשק וסמים".
ירי ברחובות רהט

יש אנשים שמפחדים לנסוע בדרום. למה לא רואים נוכחות משטרתית?
"אני יכול לומר על עצמי שאני כן נוסע בדרום, ללא אבטחה. נכון שיש שם השתוללות קשה, אבל בין זה לבין 'אי אפשר לנסוע שם', יש מרחק מאוד גדול. בחצי השנה האחרונה, ובפרט בשלושת החודשים האחרונים, מספר העצורים עד תום ההליכים עלה ב-100%. בשלושת הימים האחרונים, מספר העצורים על ירי בלתי חוקי עלה ב-100% וגם הטיפול בפשיעה חקלאית עלה באותו שיעור. יש הרבה מאוד דברים שהמשטרה עושה".
"הפשיעה הכפילה את עצמה ולכן האזרחים מרגישים תחושה של חוסר ביטחון. לכן, אנחנו הולכים להעצים את מה שאנחנו עושים ולרתום את יתר משרדי הממשלה למאבק. אנחנו נתמודד עם זה - ולא נתקע את הראש בחול כמו בת יענה כפי שעשו שנים רבות".
מתי להערכתך נחוש בשינוי?
"זה עניין ארוך טווח. זה לא עניין של שבוע שבועיים ולא של חודש חודשיים. מדובר בחודשים, בין חצי שנה לשנה, עד שנרגיש את השינוי. זה מבצע שהוגדר בזמן, כך שבחצי השנה הזאת נהיה חייבים לראות את התוצאות, תוצאות ראשוניות של המהלכים. השינוי ילך ויגבר עם הזמן".
3 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי, עמר בר לב ואמיר כהן בימ"מ
יעקב שבתאי, עמר בר לב ואמיר כהן בימ"מ
יעקב שבתאי, עמר בר לב ואמיר כהן בימ"מ
(צילום: דוברות המשטרה)

"מקווה מאוד ששטרן לא גרס את המכתבים"

כשנשאל מה עמדתו בנוגע לשר אלעזר שטרן, והאם על רקע התבטאויותיו בדבר תלונות אנונימיות יש לפסול אותו מלכהן כיו"ר הסוכנות היהודית, השיב כי לא שמע את הריאיון ובשל כך "לא ממש עקבתי". בכל זאת, ציין: "אני חושב שברגע שמתקבלים דיווחים או מכתבים אנונימיים אצל בעל תפקיד - זה לא נכון להתייחס אליהם באותה נשימה רק בגלל שהם אנונימיים, ולגרוס את כולם. השאלה היא מה מצוין במכתבים הללו".
"כמו שאני מבין, במכתבים ההם היו טענות על הטרדות מיניות", המשיך בר-לב, "וייתכן שהיו פרטים נוספים, כנראה טענות של חיילות או קצינות לגבי הבסיס שבו הן משרתות והאירועים האלו קרו. לכן, במקרים האלה בוודאי שאסור לגרוס, וצריך בדרכים שיש לראש אכ"א, אלוף בצה"ל, להתחיל לברר מה קרה".
הוא אומר שהוא לא התכוון לגריסה של תלונות בנושאים של הטרדות מיניות.
"אין לי שום עניין להגן על השר שטרן. מצד שני, לא על כל משפט כל הזמן חושבים, ולכן אני לא שופט ולא בית משפט לומר מה מהדברים שלו הם האמת לאמיתה. אני מאוד מקווה שהוא לא גרס את אותם מכתבים ועשה בדיקה כזאת או אחרת לגביהם".
3 צפייה בגלריה
אלעזר שטרן
אלעזר שטרן
"אין לי עניין להגן עליו". שטרן
(צילום: מוטי קמחי )
שתי חיילות דיברו על חוסר היחס שלו לתלונות שלהן. האם אדם שאומר לחיילת 'יהיה לך רע אם תמשיכי לדבר על הנושא', יכול לכהן כשר?
"אם נאמרו דברים כאלה, אני יכול להציע לאותה מתלוננת להגיש תלונה בעניין ואז הנושא ייחקר וייבדק כמו שצריך. אין לי דרך אחרת להתייחס לנושאים האלה, ואם יתברר שהדברים נכונים - כמובן שתהיה שאלה לגבי המשך השירות של שר כזה או אחר. במקרה הזה, אם ישנן מתלוננות אז ההמלצה שלי אליהן היא להגיש תלונה מסודרת".
יש מי שטוען שבגלל השבריריות של הקואליציה אתם מאוד נזהרים כרגע. אם זה היה ליכודניק, הייתם מגיבים לזה אחרת.
"אני לא חושב שאנחנו סלחניים. השרה מרב מיכאלי נשאלה אם היא תתמוך במועמדות של שטרן והשיבה שנשב יחד ונשקול. בכל מקרה היינו יושבים ושוקלים מי המועמד שלדעתנו ראוי לעמוד בראש הסוכנות היהודית. זה (המקרה של שטרן) מוסיף עוד סימן שאלה שאנחנו צריכים לברר ולבדוק".
כלומר אתם צריכים לשקול את התמיכה שלכם במועמדתו לראשות הסוכנות?
"אני מצטרף לדברי יושבת ראש מפלגת העבודה. אנחנו חלק מהקואליציה אבל כשמדובר בבחירה של מישהו ליושב ראש הסוכנות, אין חובה קואליציונית שתהיה עמדה משותפת. נשב ונראה את המועמדים ונשקול את כולם".