קצין מאמ"ן שמת הוכר כחלל צה"ל
(צילום: משי בן עמי)

ראש הוועדה לבחינת אירוע מות סרן ת' בכלא הצבאי, ניצן אלון, קבע אתמול (שני) כי קצין המודיעין יוכר כחלל צה"ל. בריאיון לאולפן ynet הסביר את שיקוליו בקביעה זו ואת ייחודיות המקרה: "פעל ממניעים אישיים, התחשבנו גם בבקשת המשפחה". עורכת הדין המייצגת את משפחתו של ת' אמרה כי המאבק לא תם: "הוועדה לא עסקה בכשלים שהביאו למותו, לא קיבלנו את כל התשובות".
למה בעצם להכיר בסרן ת' כחלל צה"ל? "באמת דילמות קשות. מצד אחד הקצין עבר עבירות חמורות מאוד שפגעו בביטחון המדינה והיו עלולות לגרום עוד לנזק חמור יותר. מצד שני הוא היה תחת משמורת צבאית, ולמעשה מיום גיוסו ועד יום מותו היה במדים. גם כשהיה מגיע לבתי הדין הצבאיים הוא היה על מדים. למעשה, העובדה שהוא חתם על טופסי שחרור לא שינתה את הוויית החיים שלו בכלא. בנוסף, נענינו לבקשת המשפחה, מתוך הייחודיות של המקרה הזה.
(צילום: משי בן עמי)

2 צפייה בגלריה
הכלא הצבאי "נווה צדק" בו נכלא ת'
הכלא הצבאי "נווה צדק" בו נכלא ת'
הכלא הצבאי "נווה צדק" בו נכלא ת'
(צילום: יואב זיתון)
"הקצין הזה עשה את העבירות האלה ממניעים אישיים ולא מאיזשהו רצון לפגוע במדינה, לא מתוך איזה מניע כספי או אידיאולוגי ולא הופעל על ידי ארגון ביון זר. לכן במכלול השיקולים החלטנו והמלצנו שהוא יוכר כמי שהיה חייל בעת מותו".
מה מנע את ההכרה המוקדמת בו כחלל צה"ל? "מבחינה טכנית, תוך כדי שהותו בכלא, תאריך השחרור שלו חלף והוא חתם על טפסי שחרור. היה ברור שהוא לא ימשיך לשרת לאור חומרת העבירות, ולכן הוא היה במעמד של אזרח שנמצא בתוך הכלא הצבאי. אבל, מבחינת הוויית החיים שלו, היא לא השתנתה בין יום לפני שהוא חתם על הטפסים האלה לבין יום אחרי, כך שלא נפל פגם בעצם זה שהוא נקבר בקבורה אזרחית. הוא לא היה חייל ולכן נקבר בקבורה אזרחית, אבל בחלוף הזמן ובבחינה נוספת של העובדות והנתונים, זו הייתה ההחלטה שלנו".
2 צפייה בגלריה
הורי הקצין ת'
הורי הקצין ת'
לא קיבלו את כל התשובות. הורי הקצין ת'
(צילום: דנה קופל)
האם ההחלטה פותחת ויכוח חדש לגבי חיילים אחרים עם נסיבות דומות? "המקרה של הקצין הוא כל כך סינגולרי וייחודי, שאני חושב שבמקרים כל כך נדירים יהיה אפשר לבדוק כל מקרה לגופו ולקבל החלטה. זה מקרה מאוד נדיר, ולא מצאנו גם תקדימים דומים למקרה הזה".
עורכת הדין שרון פנחס-זגגי אמרה כי ההורים ימשיכו במאבקם. "זה חלק ממאבק. ההכרה הזו הייתה מחויבת המציאות, רק הגיעה מאוחר מדי, אחרי שנה וחצי של מאבק קשה. מה שחשוב הוא שההורים נשארו עם הרבה מאוד סימני שאלה וללא תשובות לגבי הלילה הגורלי שבו מת בנם", אמרה. הוועדה שהוקמה, כך פנחס-זגגי, "לא עסקה במוות עצמו ובכשלים שהובילו אליו, אלא רק בשאלה אם צריך להנציח אותו כחלל צה"ל. היא הייתה אמורה גם לעסוק בכשלים ביחידה שבה שירת, וההורים נפגשו עם נציגי הצבא אתמול ולא קיבלו מענה בסוגיות האלה. אלוף במיל' אלון אמר אתמול שת' לא בגד, וזה מפריך הרבה מאוד תיאוריות קונספירציה וטענות שהמשפחה נאלצה להתמודד איתן".
עוה"ד אפרת נחמני-בר, המייצגת את משפחתו של סרן ת', הגיבה לדבריו של האלוף אלון באולפן ynet והרחיבה על מאבק המשפחה. "בכל מה שאמר על מה שהקצין ביצע או לא ביצע, אזכיר לו שהוא לא קרא את חומר הראיות, שהקצין לא הורשע, ולי כמי שקראה את החומר מאוד ברור שאם היה מתנהל משפט הוא לא היה מורשע בכל". "שוחחנו עם הוועדה וגילינו שמה שהם חושבים על העבירות לא מבוסס על חומרי הראיות, אלא על דברים שאמרו להם ביחידה", הוסיפה נחמני-בר, ליחידה היה אינטרס להפוך את הדבר הזה למשהו מאוד מקומי, של סרן ת', ולנתק אותו מהאווירה היחידתית ומהאחריות של היחידה לתופעות כאלה".
על מניעיו של סרן ת', אמרה עורכת הדין כי "בסוף, הוא פעל ממוטיבציה למען ביטחון ישראל, והתיק שלו הוא תיק של עודף מוטיבציה. זה הדבר הראשון והחשוב לומר, ולכן ההחלטה הזו מתקבלת ברגשות מעורבים".
בהתייחסה לאירועים סביב מותו, אמרה נחמני-בר כי המשפחה לא קיבלה תשובות מספקות מהצבא. לדבריה, "אנחנו חושבים שהצבא לא שומר מספיק על כבודו ומשחק פה משחק כפול. בחדרי חדרים אומרים לנו 'אנחנו לא יכולים להגיד שהוא התאבד', ולציבור מנסים לרמוז דברים אחרים. השאלות הקשות הן לא רק שאלות על אופן המוות, אבל גם על הרשלנות בחקירה. ההכרה ראויה אבל לא ניתן לזה להסיט את תשומת הלב מהשאלות האמיתיות".
"היה כאן עלם צעיר, מוכשר בצורה חריגה, שקיבל פרסים על המצאות למען ביטחון ישראל, נמצא בהשגחה מלאה של הצבא, ומת באופן מסתורי. הצבא לא יודע למה, מושך את החקירה, לא חוקר טוב ולא נותן תשובות. המשפחה תמשיך לדרוש את האמת", הבטיחה עורכת הדין.
"אתה חסר פחד ואמיץ. עקפת אותי בסיבוב", הסרטון המצמרר מיחידת המודיעין על סרן ת' ז"ל

סרן ת', ששירת ביחידה מסווגת באמ"ן, הואשם בעבירות ביטחוניות חמורות וכמה חודשים אחר כך, במאי 2021, נמצא מת בתאו בבית הכלא. על פרטי העבירות שיוחסו לו, ושבגינן מעולם לא הורשע, מוטל צו איסור פרסום. המשטרה הצבאית חקרה את המקרה אך לא הצליחה לגלות את סיבת המוות, ובאופן חריג הוחלט שצוות מייעץ של המשטרה יבחן את חומרי חקירת צה"ל.
הצוות המייעץ קבע ביוני אשתקד שסרן ת' לא מת כתוצאה מהשפעה ישירה של גורם חיצוני – משמע לא ממעשה מכוון. בצבא ציינו כי במסגרת החקירה נבדקו עשרות עדויות. בנובמבר האחרון ציין צה"ל כי חקירת מותו של קצין המודיעין, שהתנהלה כחקירה פלילית של היחידה לחקירות פנים של צה"ל, מצויה בשלבי סיום, ותסוכם על ידי הפרקליטות הצבאית בתקופה הקרובה.