יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר היום (שני) בפתח ישיבת סיעתו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו פועל להמשך חקיקת המהפכה המשפטית, ופועל להביא לפיטורי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. "הם כבר לא מסתירים את זה, השר עמיחי שיקלי הוציא ביום חמישי מכתב לנתניהו עם דרישה לפטר את היועמ"שית. אני מודיע מראש, האופוזיציה לא תעבור על זה בשתיקה. לא נסכים להיות חלק ממשטר לא דמוקרטי", אמר.
לפיד בישיבת הסיעה: "הצורך של נתניהו בפיטורי היועמ"שית - הפך לדחוף"
(צילום: גיל יוחנן)

לפיד ל-ynet: "נאום נתניהו האחרון בקונגרס הביא עלינו רק אסונות"
(צילום: ירון ברנר)

הוא הוסיף כי "לא נקבל חזרה למהפכה המשפטית בזמן מלחמה. לא נפסול שום צעד ושום פעולה, החל מהשבתות המוניות והחרפת המאבק ברחובות ועד התפטרות קולקטיבית מהכנסת. לא נשתתף בהעמדת פנים שישראל היא דמוקרטיה אם היא תפסיק להיות כזו".
לפיד טען כי המכתבים, ששוגרו לטענתו בין היתר על ידי השר שיקלי, "נועדו 'להשתיל' את הרעיון. לשיקלי קדמו השרים קרעי ואמסלם, גם בהם נוהגת לשכת רה"מ להשתמש לעתים תכופות להפצת מסרים. קרעי קרא להדחתה בריאיון ואמסלם דרש לפטרה גם בממשלה וגם מעל דוכן הנואמים בכנסת. אתמול בישיבת הממשלה זה כבר נוהל בגלוי, ובעידודו של נתניהו".
"אמסלם שוב קרא לפיטוריה, הם תקפו בגסות ובאלימות את המשנה ליועצת גיל לימון. כלי התקשורת של מכונת הרעל - ערוץ 14 וגלי ישראל - קוראים לפיטוריה ללא הרף. זה קמפיין מתוזמר שמגיע ישירות מלשכת ראש הממשלה. נתניהו יודע שזה יוביל לכאוס תקשורתי ושלטוני. זה מה שהוא רוצה. שלא ידברו על השבעה באוקטובר, לא ידברו על החטופים, לא ידברו על הניהול הכושל של המלחמה. במקום זה ידברו על נושא שמחזק אותו ב'בייס'", האשים לפיד.
לדבריו, "הצורך של נתניהו לפטר את היועמ"שית הפך לדחוף מאוד אחרי פסק דין גיוס החרדים של בית המשפט העליון. לפי פסק הדין היועמ"שית אמורה לזרז את תהליך ביטול הקצבאות וההטבות השונות של חרדים שלא מתגייסים. פיטוריה יעצרו את התהליך עד לבחירת יועץ משפטי חדש, ויאפשרו את המשך הזרמת הכספים לחרדים. זה יפתור – ולו באופן זמני – את המשבר בין נתניהו למפלגות החרדיות.
"שר המשפטים יריב לוין תומך כמובן במהלך כי זה ייתן לו הזדמנות לבחור את היועץ המשפטי הבא, שיגיע הישר משורות פורום "קהלת", ויחזיר למסלול את המהפכה המשפטית". לאחר מכן הוסיף לפיד כי "הם רצו להפתיע עם זה וחשבתי שראוי שהציבור ידע מראש שדבר כזה עלול לקרות. האנשים בממשלה לא יודעים לנהל מדינה, ולכן הם צריכים ללכת".
בסביבת נתניהו אמרו כי "אין דבר כזה להדיח את היועמ"שית, גם אם באמת רוצים. צריך לכנס את הוועדה שמינתה אותה, ואז לכנס ועדה נוספת ואז ללכת לבג"ץ. אין דבר כזה. זה ספין של לפיד לייצר כותרת ולהלחיץ את הציבור. אמירה שערורייתית".
מוקדם יותר התייחס לפיד למחאה נגד הממשלה, ולהכרזה על השבתה של המשק ב-7 ביולי, ואמר בריאיון ל-ynet כי "המדינה במשבר. הדרך לפתור את המשבר היא להוביל לבחירות. השבתה היא אחד הכלים". לדבריו, המחאה היא "הדרך היחידה להציל את המדינה.
עימותים בהפגנה בירושלים
(צילום: שלו שלום, לירן תמרי)

1 צפייה בגלריה
הפגנה בירושלים
הפגנה בירושלים
תיעוד האלימות בהפגנות
(צילום: לירן תמרי)
"אנחנו במלחמה, אנחנו במשבר כלכלי, אנחנו במשבר מדיני ואנחנו במשבר חברתי. כל אלה הם תוצר של ממשלה מטורפת ובעייתית. אין לה שום יכולת לטפל במצב. אתה רוצה לפתור את המלחמה? צריך ממשלה שמסוגלת לעשות את זה. כרגע אין לך. אנשים כמו סמוטריץ' ובן גביר לא מסוגלים לנהל אפילו משרד ממשלתי. ראש הממשלה איבד את זה", אמר.
הוא הוסיף כי "אנשים בממשלה אמרו שהם לא מוכנים לעשות עסקה לשחרור חטופים כדי לא להפסיק את המלחמה. אנחנו בשלב האחרון של המבצע ברפיח, עכשיו עוברים למודל פחות עצים. זה הצבא אומר. עכשיו הם יפסיקו את המלחמה ולא תהיה עסקה, החטופים מתים שם והמשפחות שלהם מתות בליבן פה. זה חוסר האחריות שבה מנוהלת המלחמה הזאת".
על נאומו הקרוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס האמריקני אמר לפיד כי הוא "מקווה שנתניהו לא יעשה נזק. הנאום האחרון שלו, ב-2015, הביא עלינו רק אסונות. לא מעבירים ביקורת בתקשורת או בסרטונים, אפשר לנהל דיונים ועימותים מאחורי דלתיים סגורות. זה חוסר אחריות, הוא לא עושה את זה כי זה מועיל, הוא עושה את זה כדי שבערוץ 14 יגידו 'איזה גבר'. ההתנהגות שלו מופקרת לגמרי כבר יותר משנתיים.
"הממשלה הזו תיפול. אני לא יודע על רקע מה זה יהיה, אבל אנחנו נפיל אותם בסוף. זה קשה וזה ממושך אבל אנחנו עושים כל מאמץ. נפיל אותם גם אם זה ייקח יותר זמן ממה שחשבנו. אני מגנה כל אמירה שיש בה סוג של אלימות, אבל לא לצאת מול הממשלה הזאת זה מעשה של טירוף. לא צריך לצעוק דברים כמו 'שטן' או 'בוגד', אני מגנה את זה כמובן, אבל הממשלה הורסת כל דבר טוב במדינה. היא לא יודעת לנהל מלחמה, כלכלה או מדיניות.
"אם אתה שואל אותי על האלימות בהפגנות אם זו רוח המפקד של בן גביר? כן. המשטרה לאט לאט מתכופפת בפניו. המפכ"ל אמר את זה, לא אני אומר את זה. שוטרים הגונים אומרים את זה. דרך המינויים בן גביר מכופף אותם לאט לאט, הוא הופך את המשטרה למיליציה פרטית של חבורת קיצונים משוגעת - שמנהלת חלקים מהממשלה".
ריאיון עם ח"כ צבי סוכות
(צילום: ירון ברנר)

חבר הכנסת צבי סוכות (הציונות הדתית) התייחס לטענות, ואמר בריאיון ל-ynet כי "אני יכול לקבל אנשים שיגידו שהממשלה צריכה ללכת לבחירות אחרי שבעה באוקטובר, אבל באמצע מלחמה? לא מצליח להבין את הדבר הזה. אתמול הייתי בצפון, אנחנו במלחמה. גם בדרום. מה זה אומר ללכת עכשיו לבחירות? מה האויבים שלנו יעשו בזמן הזה?".
הוא התייחס גם לקריאה לגיוס חרדים לאור צורכי הצבא במלחמה, וכן למחאת החרדים המתנגדים לגיוס: "מתחילת המלחמה ועדת חוץ וביטחון רודפת אחרי הצבא להחזיר לשירות אנשים שקוצצו מסיבות של כוח אדם. זה יקל בנטל. אנשים שיכולים להיות חיילים, הם כשירים. זה יותר קל מאשר חרדים, והצבא לא מצליח. זה אירוע מאוד מורכב. אם מחר כל החרדים באים לבקו"ם, צה"ל לא יודע לקלוט אותם", טען.