ראשי רשויות בצפון שנפגשו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וקיבלו ממנו הבטחה על העברת מיליארד שקל כבר בשנה הנוכחית לצרכים אקוטיים מיידיים ליישובי קו העימות, יצאו מלשכתו בירושלים בתחושות מעורבות. "לפני ארבעה חודשים הוא הבטיח להניח תוכנית של 3.5 מיליארד שקל תוך 10 ימים, והיא לא התממשה", אמר הבוקר (שני) ל-ynet ראש המועצה האזורית מבואות החרמון בני בן-מובחר. אחרי הפגישה שהוגדרה "קשה", מקווים כעת ראשי הרשויות כי הסיוע המיידי יאושר ביום רביעי בישיבת הממשלה שצפויה להיערך בצפון.
ריאיון עם ראשי רשויות בצפון שנפגשו עם ראש הממשלה נתניהו
(צילום: ליאור שרון)

בפגישה בין הצדדים, שנערכה לראשונה מאז ינואר, שמע נתניהו את בקשות ראשי הרשויות והוצגו בפניו הפערים הקיימים בהחלטה לתוכנית הצפון על-רקע המשך חילופי האש עם חיזבאללה. ראש הממשלה הנחה את מנכ"ל משרדו ומנכ"ל משרד האוצר לשבת עם ראשי הרשויות כדי לגשר על "הפערים המינוריים" שנותרו, ולהציג לו תוכנית מוסכמת שתובא בהמשך השבוע לאישור הממשלה.
בהמשך הודה נתניהו לראשי הרשויות "על עמידתם האיתנה", ומסר בתום הדיון כי "בסוף התקומה והתנופה של הגבול הצפוני תלויה בביטחון. תחושת הביטחון תלויה בביטחון. בניגוד למה שאולי שגור אצלם, אני לא הולך להגיד לחיזבאללה מה אנחנו הולכים לעשות. אני לא משתף אויב מושבע שלנו בתאריכים ואיך בדיוק נעשה את זה. בתחבולות תעשה לך שלום וביטחון, אבל גם מלחמה. אנחנו מחויבים להחזיר את הביטחון, ואנחנו נעשה את זה. כרגע נפתור את הדברים שהעליתם. אם נעמוד בכל הדברים האלה הצפון יפרח, זה הולך לקרות בדרום וזה יקרה גם בצפון".
לאחר חצות יצאה הודעה נוספת ממשרד ראש הממשלה, שבה צוין כי "בישיבה שזימן ראש הממשלה נדונה תוכנית הסיוע ליישובי רשויות קו העימות המפונים. לאחר דיון מקיף, נוקב וממושך הנחה ראש הממשלה את מנכ"ל משרדו ומנכ"ל משרד האוצר להמשיך את הדיון עד להגעה לסיכום תקציב ההחלטה. בסיום המפגש הצדדים הגיעו להסכמות על אופן חלוקת התקציב בסך מיליארד שקל". עוד נמסר כי תוך 45 ימים תובא לאישור תוכנית השיקום והפיתוח הרחבה.
1 צפייה בגלריה
גבי נעמן שמעון גואטה בני בן מובחר
גבי נעמן שמעון גואטה בני בן מובחר
מימין: בן מובחר, גואטה ונעמן
(צילום: אנצ'ו גוש, נחום סגל)
גבי נעמן, ראש מועצת שלומי, אמר הבוקר: "אנחנו מקבלים מראש הממשלה מינוח מאוד קשוב לכל דברי ראשי הרשויות. אנחנו נמצאים רגע לפי החלטת ממשלה שתעשה טוב לאזרחים שלנו בעת הזו. ראש הממשלה מדבר בקצרה על הנושא איך לחזור ליישובים שלנו, באיזה רמת ביטחון. הוא אמר 'אני מבטיח, יש לי תוכנית, אנחנו מסוגלים לעשות'. הוא אמר 'לא יהיו פה תאריכים, אבל אני מבטיח לכם שהתושבים יחזרו למקום בטוח'. אני מקווה שהדברים שאמרתי בשמו של ראש הממשלה אכן יתקיימו".
על השאלה האם הם מאמינים שהבטחות ראש הממשלה יקוימו, השיב בן-מובחר: "כמובן שהצוותים לא יספקו את כל הדרישות כל ראש ראשי הרשויות, אבל זאת עובדה שנציגי משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר ישבו שעות עם נציגי הרשויות. היום יישבו הנציגים אצל ראש הממשלה על-מנת להגיד לו לאן הגענו ואיך צמצמנו את הפערים. זו לא הייתה מלחמה, יש כאן דברים שפורום קו העימות בצפון דורש בשביל התושבים שלו".
שמעון גואטה, ראש המועצה האזורית מעלה יוסף, אמר: "באתי עם הרגשה קשה, אבל כשנכנסתי לשיחה ראיתי את ראש הממשלה כל כך קשוב בכל נקודה. הוא רצה לשמוע את כולם, זה הפתיע אותי. את ראש הממשלה מעניין שאנחנו במלחמה, מעניין אותו מתי אנחנו חוזרים ואיך אנחנו חוזרים. ראש הממשלה היה הכי גדול שיכול להיות בעולם. לא קל לעזוב את הבית שבעה חודשים, להיות בבית מלון. ראש הממשלה בא ומדבר על הנושא של החזרה והוא נתן ביטחון שנחזור לבתים שלנו".
יש תאריך? "הוא אומר 'עזוב עם התוכניות, יש לנו מדינה וצבא חזק, ואני מאמין שכן'"
בן-מובחר, אז כל מה שהיה צריך לעשות זה שיחה עם ראש הממשלה כדי להרגיע אתכם? "הגעתי לשם באמת כמו כולם, במיוחד שראש הממשלה היה לפני ארבעה חודשים בגליל ואמרתי לו אז בפנים שאם הוא חושב שאנחנו לא מחכים, הוא יפגוש את התושבים. ביום רביעי בעזרת השם דברים יבואו להחלטה, אנחנו צריכים לשבת ולחכות ולראות, ורק אחרי שיאושר והכסף יהיה 'צבוע', נוכל להתראיין שוב ולומר אם אכן בוצע".
משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, אמר בסיום הפגישה: "העליתי בפני ראש הממשלה את הנושאים שעליהם אני חוזר שוב ושוב במשך כל חודשי המלחמה, ובראש ובראשונה ההבנה וההחלטה של הממשלה להכיר ביישובי קו העימות כמגן המדינה. הסברתי לראש הממשלה כי הוא צריך לתת תקווה למפונים ולקו העימות כולו, ולהעמיד הטבות מיידיות שימזערו ויבלמו את התופעה של קבלת החלטות כאן ועכשיו של נטישה. דרשתי מראש הממשלה לקבל החלטה ולתת הנחיה ברורה ללא גרירת זמן ורגליים ובאופן מיידי".