1 צפייה בגלריה
אייל גולן בהופעה
אייל גולן בהופעה
אייל גולן
(צילום: מוטי קמחי)
כמעט 30 שנה לקח להוליווד לעמוד לצידה של דילן פארו, בתו המאומצת של וודי אלן, שחשפה כי הוא פגע בה מינית כשהייתה בת 7. ראשית הפרשה ב-1992, אז סיפרה הילדה לאמה מיה פארו על מה שעשה לה אבא בעליית הגג. הדבר הוביל לחקירות משטרה ולסיקור תקשורתי נרחב, אבל בסופו של דבר החקירות נסגרו בשל רצונו של חוקר אחד לחסוך מן הילדה את הטראומה של חקירה בבית המשפט. במקביל הצליח אלן, באמצעות הכסף, הכוח והקשרים שיש לו, להשתלט על הנרטיב התקשורתי ולקבע בתודעה הציבורית את הסיפור ככזה של אישה קנאית אשר חיפשה לפגוע בבן הזוג שנטש אותה.
גם ב-2014, כשדילן פארו בת הכמעט 30 יצאה לתקשורת וסיפרה את הסיפור מנקודת מבטה כאישה בוגרת, היא לא זכתה לשום תמיכה ציבורית. היו צריכות לעבור ארבע שנים נוספות ומחאת metoo# אחת כדי שב-2018 היא תזכה לתמיכה ולחיבוק מנשות הוליווד תחילה, ובהמשך גם מחלק מהגברים ומגופים בעלי כוח ועוצמה, כמו אולפנים והוצאות ספרים שהחליטו להתנער מוודי אלן.
ובמעבר חד לישראל - כמה זמן יעבור עד שתעשיית הבידור המקומית תחליט להתנער מאייל גולן ולעמוד לצד הנשים הצעירות שבהן פגע?
ב-2013 התפוצצה הפרשה שזכתה לשם המביש "משחקי חברה". במסגרתה נחקרו גולן, אביו ועוד כמה מקורבים בחשד לשורה של עבירות הקשורות בניצול מיני של נערות, חלקן קטינות בעת האירועים. בסופו של דבר הורשע אביו של גולן, בין היתר, בהדחה לזנות וניצול קטינות ונגזרו עליו שנתיים מאסר. תיק החקירה נגד אייל גולן עצמו נסגר מחוסר ראיות. כדי לנקות את שמו ציבורית הוא אימץ אסטרטגיה משפטית קבועה שבמסגרתה לאורך שנים שלחו עורכי דין מטעמו מכתבי התראה לגורמים ציבוריים ופרטיים שהתבטאו נגדו, ובהם איום שאם לא יתנצלו ויחזרו מהטענות על מעורבותו בפרשה, תוגש נגדם תביעת לשון הרע לתשלום פיצוי כספי גבוה. בחלק מהמקרים גולן אף תבע בפועל.
וכך גם כאן, כמו בהוליווד, באמצעות כסף, כוח וקשרים הוא הצליח להשתיק את מרבית הקולות הביקורתיים נגדו ובמקביל להמשיך ולזכות לשיתוף פעולה ולחיבוק מן התעשייה המקומית. זמרים וזמרות מובילים משתפים איתו פעולה, רשויות מקומיות מזמינות הופעות שלו מכספי ציבור, תוכניות הבידור ומדורי הרכילות מסקרים כל פיפס בחייו הפרטיים, הוא מופיע בפריים טיים הטלוויזיוני ותחנות הרדיו ממשיכות להשמיע את שיריו ללא כל הסתייגות.
במקביל ממשיכות אותן נשים לשאת את נזקי אותה פרשה על גופן ועל נפשן, ובהן ט' ו-נ'. הן היו נערות צעירות מרקע מוחלש שרצו את קרבתו של הזמר המפורסם. כשזכו סוף סוף להתקרב אליו ואל חברותו, הן נוצלו ונפגעו. גם הפרקליטות לא עזרה להן וסגרה את התיק נגד גולן (כמו ב-80% מתיקי עבירות המין). אך הן לא ויתרו. אחרי שהגישו תביעה אזרחית נגד גולן ושותפיו הן גם הגישו ערר על סגירת התיק הפלילי וזכו להתעמת סוף סוף גם עם גולן עצמו בחדרי החקירות.
עו"ד הלה נויבךעו"ד הלה נויבךקרן גנור
לצערנו הרב גם זה לא עזר. אתמול (רביעי) הוחלט על סגירת התיק מחוסר ראיות והמערכת המשפטית שוב לא השכילה להעניק לט' ו-נ' את הצדק שלו הן ראויות ולא מיצתה את הדין עד תום עם כל מי שלקחו חלק במנגנון הניצול שפעל בסביבתו של גולן.
כשאלה הם פני הדברים, שבה ומגיעה הזדמנות של כולנו כחברה לעשות את התיקון. בחלוף עשר שנים מאז נחשף הציבור לפרשה לראשונה, יש לקוות כי כעת ימצאו סוף סוף האמיצות והאמיצים מתעשיית הבידור - מבין האמנים, גופי התקשורת ותוכניות הבידור - שיעמדו לצד הנפגעות. מכל אלו אנו מבקשות היום שיאמרו בקול חזק וברור כי הרף המוסרי הנדרש מידוענים גבוה מן הרף הפלילי וכי הם מפסקים להלבין את גולן ומתנערים ממנו. מה שלקח בהוליווד כמעט 30 שנה יכול לקרות בישראל בתוך עשר שנים. הגיעה שעת התיקון.
  • עו"ד הלה נויבך היא מנהלת התחום המשפטי באיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית שמלווה את הנפגעות
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il