החלטת קבינט הקורונה להחיל את התו הירוק על המורים ושאר צוותי ההוראה לקראת פתיחת שנת הלימודים ביום רביעי בשבוע הבא מתקבלת בתמיכה רבה במערכת החינוך, בצל החשש שאותם אנשי הוראה שמסרבים להתחסן נגד הנגיף – וחלקם גם להיבדק – מסכנים את התלמידים ואת היכולת ללמדם באופן רציף וללא בידודים.
5 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של מסכה בכיתה
אילוסטרציה של מסכה בכיתה
התו הירוק לצוותי הוראה אושר למרות אזהרת שרת החינוך: "אין לנו מורים מחליפים". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מנכ"ל משרד החינוך על התו הירוק למורים: "מודאג, משימה לא פשוטה"
(צילום: שמוליק דודפור, משה מזרחי)

המורים, נזכיר, זכאים לקבל כעת חיסון שלישי בכל גיל, כחלק מניסיונה של הממשלה למנוע תחלואה בקרבם לקראת פתיחת בתי הספר והגנים. ואולם, מהנתונים האחרונים עולה שרבים מהם טרם התחסנו אפילו בחיסון הראשון: 18,000 מורים וגננות טרם התחסנו, בנוסף ל-19,000 צוותי חינוך שהם אבות בית, סייעות ובעלי תפקידים אחרים. בסך הכול מדובר ב-37,000 אנשי חינוך לא-מחוסנים, שהם כ-18% מכלל עובדי המערכת.
במסגרת ההחלטה שקיבל הקבינט, בדיון שנמשך אל תוך הלילה שעבר, הוחלט בין היתר כי מתווה "התו הירוק" יחול גם על צוותי ההוראה בגני ילדים ובבתי הספר, וכן על הצוותים המטפלים במערכת הבריאות. ההחלטה התקבלה למורת רוחה של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שהתעמתה עם ראש הממשלה נפתלי בנט מהלך הדיון בסוגיה: היא אמרה לו כי המהלך קשה ליישום, כיוון ש"אין לנו מורים מחליפים".
כעת, לאחר אישור המתווה, בממשלה בוחנים כיצד להתמודד עם מורים שיסרבו להתחסן וגם להיבדק. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי בודק אפשרות של הטלת סנקציות על מורים שמסרבים לעמוד בתנאי התו הירוק - כולל פגיעה בשכר. בהתייעצות שנערכה היום אמר נזרי כי מבחינה משפטית ובתנאים מסוימים ניתן להטיל סנקציות על מורים שכאלו. הנושא עדיין נמצא בדיון בין משרדי המשפטים, החינוך, הבריאות והאוצר.
רן ארז באולפן ynet על מתווה הלימודים
(צילום: שמוליק דודפור)

במסגרת מתווה הלימודים שאושר, נזכיר, הוחלט גם כי שנת הלימודים תיפתח כסדרה ב-1 בספטמבר בערים שאינן אדומות, בכל הגילים. התלמידים יחוסנו בשטח בתי הספר בשעות הלימודים, בכפוף לאישור ההורים. אושר גם מתווה הלמידה בערים אדומות, ולפיו כאשר מספר התלמידים המחוסנים בכיתה בשכבות ח'-י"ב נמוך מ-70%, הכיתה תעבור ללמידה מרחוק.
אחד מאלו שהובילו את המהלך להחלת תו ירוק בבתי הספר ובגנים הוא חיים ביבס, ראש העיר מודיעין-מכבים-רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי. "אנחנו מצפים מהמורים להתחסן או להיבדק פעמיים בשבוע, אבל מי שיסרב לא יוכל להיכנס למוסדות החינוך, יישלח הביתה – ולא נשלם לו שכר ובהמשך יצטרך לחפש עבודה אחרת", אמר ביבס בשיחה עם ynet.
"זכותם של המורים לא להתחסן", הוסיף, "אבל חובתם להיבדק ולהציג בדיקת קורונה שלילית משום שלא נסכים שיסכנו את הילדים שלנו ואת הצוותים החינוכיים. עובדי הוראה צריכים לתת דוגמה אישית לתלמידים, שמבינים את המשמעות ומתחסנים. אם מורים מסרבים מבחינה אידאולוגית להתחסן ולהיבדק, מקומם לא בבית הספר" .
5 צפייה בגלריה
חיים ביבס
חיים ביבס
"תתנהגו בהתאם לדרישות, אתם בחרתם לעבוד עם תלמידים". יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס
(צילום: יריב כץ)
לדברי ביבס, "אנחנו עושים מאמצים רבים לעודד התחסנות ולאפשר את פתיחת מערכת החינוך באופן רציף ככל האפשר, ולא ייתכן שמורים יסרבו ויסכנו. אדם בוחר את המקצוע שלו, והוא צריך להתאים את עצמו לדרישות כמו בעניין ההתחסנות או הבדיקות לגבי כל מי שעובד עם קהל, ותלמידים בכלל זה. אתם בחרתם לעבוד עם תלמידים".
ביבס מציין כי כעת, בעקבות החלטת קבינט הקורונה, משרד החינוך יידרש להזמין את המורים שמסרבים להתחסן ולהסביר להם שהתנהלות זו אינה מקובלת, או "לא בבית ספרנו" כלשונו. "עליהם להחליט האם לנהוג בהתאם לדרישות המערכת או לחפש עבודה אחרת. אני כמובן לא מדבר על מורים עם בעיה בריאותית, אלא רק על סרבנים אידאולוגיים".

"המורים לא מורמים מעם, היה פחד מדרישה כה פשוטה"

החלטת השרים לאכוף תו ירוק גם על צווי הוראה התקבלה בסיפוק גם בקרב ההורים. בשנה האחרונה ניהלו ההורים מאבק ציבורי ומשפטי, שכלל אף עתירה לבג"ץ – בדרישה לחייב את צוותי ההוראה להתחסן או להציג בדיקות קורונה שליליות, על רקע שרשראות ההדבקה וסגירת גנים וכיתות בעקבות חשיפה לאנשי חינוך מאומתים.
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אודליה שינדרוף, אמרה כי ההחלטה שהתקבלה אתמול "מוצדקת מאין כמותה" – ומתבקשת במיוחד עקב נתוני התחלואה הקיימים כיום ישראל, ודרישת התו הירוק ברוב ענפי המשק. "היה נראה שהמורים מורמים מעם, אולי היה פחד מלדרוש דבר כה בסיסי כפי שמבקשים כבר מזמן במשק הפרטי, וקשיי חקיקה עיכבו דרישה כה פשוטה וברורה", אמרה.
5 צפייה בגלריה
אודליה שינדרוף
אודליה שינדרוף
"המורים לא מורמים מעם". סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אודליה שינדרוף
"כל יציבות שנת הלימודים הנוכחית תלויה על מסה של בדיקות קבועות ונקודתיות בעת התפרצות של הדבקה בקרב התלמידים, לכן לא יכולה להיות מציאות בה צוות הוראה הפוגש כל יום ילדים אשר אינם ברי חיסון בוחר שלא להתחסן ואינו מציג בדיקה. מעשה שכזה למעשה כופה או מביא בוודאות מוחלטת סדרה של בידודים או הדבקות, וכמובן הפסד ימי עבודה להורים ויותר מהכול אפליה הזועקת לשמיים", הוסיפה שינדרוף.
היא קראה לאותם מורים לגלות "סולידריות והבנה", ואמרה כי גם בלי חקיקה היה ראוי שיבצעו לכל פחות בדיקות קבועות לאבחון הנגיף – אך כיוון שחלקם מסרבים לכך קראה לעגן את ההגבלות על המורים הלא-מחוסנים בחקיקה.
גם יו"ר ארגון המורים רן ארז תומך בהחלטת הקבינט, ואמר כי המהלך יאפשר לשמור על בריאות המורים, התלמידים ובני משפחותיהם. "אני שמח על החלטת קבינט הקורונה לפתוח את שנת הלימודים ב-1 בספטמבר, לקיים חיסונים בבתי הספר ולאפשר כניסה למוסדות החינוך רק עם תו ירוק או לחלופין עם אישורים על תוצאות שליליות של בדיקת הקורונה", מסר. "בהזדמנות זאת אני פונה שוב ומבקש מכל מורה שטרם התחסן – להתחסן, ומאלה שהתחסנו – לעשות חיסון שלישי", הוסיף.

הפתרון: זום מהבית?

בקרב המורים שמסרבים להתחסן יש כעת לא מעט מורת רוח מההחלטה. מורה מירושלים המסרבת להתחסן מטעמים אידאולוגיים אמרה ל-ynet שהחלטת הממשלה לחייב תו ירוק פוגעת בזכותה להחליט על גופה, והוסיפה כי היא מצפה כי למרות ההגבלות יאפשרו לה ללמד מרחוק, דרך הזום.
5 צפייה בגלריה
המורים הסרבנים יוכלו עדיין ללמד דרך הזום? אילוסטרציה
המורים הסרבנים יוכלו עדיין ללמד דרך הזום? אילוסטרציה
המורים הסרבנים יוכלו עדיין ללמד דרך הזום? אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"אני מקפידה לעטות מסכה ולשמור מרחק, אבל לא מוכנה להתחסן ולהכניס לגוף שלי חומרים שנויים במחלוקות", אמרה המורה – אף שאין כל מחלוקת בקרב מומחי הבריאות באשר ליעילותם ובטיחותם של חיסוני הקורונה. "לא ייתכן שיכפו עלינו להתחסן או להיבדק כל יומיים. זה לא עניינו של אף אחד האם התחסנתי או לא. זה העיקרון. אנחנו בתחושה שרודפים אותנו ומונעים מאיתנו זכות כל כך בסיסית".
רבקה, מורה בתיכון בבני ברק, מסרבת גם היא להתחסן, אך אמרה כי בעקבות ההגבלות החדשות בכוונתה להיבדק כנדרש כמה פעמים בשבוע: "זו החלטה שערורייתית, מכעיסה ומקוממת. יש פה את עניין חופש הפרט. למה לגרום לי ללכת להתחסן בכוח או ללכת כל שלושה ימים לעשות בדיקת קורונה? כמו שבאקדמיה קבעו שהמרצים לא מחויבים בתו ירוק, כך גם צריך להיות בבתי הספר. בגלל שיש להם דוקטורט נותנים להם פריבילגיות? לצערי אני אאלץ ללכת לעשות את הבדיקות כל שלושה ימים אבל זו החלטה נוראית ומפלגת והשיח הזה נגד אנשים שבחרו לא להתחסן רק הולך ומידרדר".
מורים שכן התחסנו הביעו תמיכה בהחלטה. אחת מהם, שיראל לוי עטר שמלמדת באילת, אמרה כי היא סבורה ש"חשוב והכרחי" להתחסן – אך לדעתה אין לכפות על המורים לעשות זאת, וניתן לאפשר להם ללמד מרחוק. "אני מברכת על ההחלטה לפתוח את שנת הלימודים כסדרה, זהו ציון דרך מאוד משמעותי לצוותי החינוך ולתלמידים ומעביר את המסר שאנחנו חייבים ללמוד לחיות לצד הקורונה", אמרה.
5 צפייה בגלריה
התלמידים חוזרים לפעילות מלאה בבית הספר עירוני א' לאמנויות תל אביב
התלמידים חוזרים לפעילות מלאה בבית הספר עירוני א' לאמנויות תל אביב
בית ספר בתל אביב, ארכיון. "שנתיים של מחויבות עצומה, כעת יש חובה לשמור על בריאות התלמידים"
(צילום: מוטי קמחי)
"יחד עם זאת", הוסיפה לוי עטר, "אני מאמינה שלכל אדם יש את הזכות לגופו ולעבודה, ואם יישום התו הירוק במוסדות החינוך יביא לשליחת מורים לא-מחוסנים וכאלה שמסרבים להיבדק הביתה – אזי יש כאן רווח עם טעם לפגם. אפשר למצוא מענה למורים הללו – הם יוכלו ללמד מרחוק את התלמידים שיהיו בבידוד ו/או מאומתים או אפילו ללמד מרחוק מתוך בית הספר, כפי שהיה בגלים הקודמים כאשר למורים הייתה הגבלה של מפגש רק עם ארבע קבוצות תלמידים".
יובל ארד, ראש המועצה כוכב יאיר-צור יגאל, היה הראשון שקבע תו ירוק לסייעות במוסדות החינוך – בהחלטה שהפכה לתקדימית וקיבלה גיבוי של בית הדין לעבודה. גם הוא בירך כמובן על החלת התו הירוק על המורים: לדבריו מדובר ב"צעד מידתי ומתחייב", שמשלים את ההחלטות שכבר התקבלו בשלטון המקומי. "אני סבור שלאנשי חינוך שהוכיחו בשנתיים האחרונות בקורונה מחויבות עצומה, מקצועיות ומסירות לעבודתם יש חובה בעת הזו בשמירה על בריאות התלמידים ועל תפקוד סדיר של המערכת, וההחלטה של קבינט הקורונה נכונה ותסייע בכך", אמר ארד.
עו"ד מתן גוטמן ועו"ד רועי גוטמן, שייצגו את ההורים שעתרו לבג"ץ לפני כמה חודשים בדרישה להחיל תו ירוק על עובדי ההוראה, בירכו גם הם על ההחלטה. הם מסרו כי אותה עתירה, במהלך הגל השלישי, הפכה למיותרת בעקבות השיפור במצב התחלואה אז וביטולו של התו הירוק. "לצערנו התחלואה חזרה, וכך גם התו הירוק, ואנו מברכים את הממשלה שלמעשה קיבלה כעת את דרישתנו המקורית בעתירה, וייתרה את הצורך לחדש את הדיון בבג"ץ", מסרו.