שרון, תושב המרכז, התעורר בוקר אחד לטלפון מוועד הבית, שאמר לו כי האופנוע שלו עומד באמצע החניון התת-קרקעי של הבניין - אחרי שעבריינים ניסו לגנוב אותו ללא הצלחה. כשירד למטה, ראה את הנזק שנגרם, והתנחם בכך שבדיוק מעל ניצבת מצלמת אבטחה שתיעדה את העבריינים. בתמימות, שלח את הסרטון למשטרה, שבו הם נראים בפנים גלויות, וחיכה לצדק. כחודשיים לאחר מכן, הוא קיבל הודעה שהתיק נסגר. את 4,000 השקלים ששילם על הנזק הוא כבר לא יקבל בחזרה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: שאול גולן, shutterstock)
ניסיון גניבת האופנוע 

גניבת הג'ימני של אריאל

הטויוטה שנגנבה פעמיים בחולון

שרון לא לבד. בשנים האחרונות הפכה התופעה למכת מדינה. בממוצע, מדי יום נגנבים בישראל עשרות רבות של כלי רכב. רובם לא חוזרים לבעליהם, והגנבים בדרך כלל לא נתפסים. את מחיר אוזלת היד משלמים כולם: התופעה מסתכמת בעלויות למשק של שניים-שניים וחצי מיליארד שקלים בשנה, מובילה להתייקרות מחירי הביטוח של כולם, ופוגעת מהותית בביטחון האישי הרעוע ממילא של אזרחי ישראל - במיוחד בתקופה של טרור ופשיעה גואה.
הנתונים סביב גניבות הרכב משתנים בין גוף לגוף ככל הנראה עקב הגדרות שונות (למשל - האם רכב שנגנב והוחזר נספר, האם סופרים רק תיקים שנפתחו וכדומה). אבל, כולם מסכימים שבשנים האחרונות התופעה החמירה. לפי נתוני המשטרה, בשבע השנים האחרונות נגנבו בישראל 90,881 מכוניות - ממוצע של 35.57 כלי רכב מדי יום. כשמסתכלים על 2023 בלבד הנתון מדאיג אף יותר: ממוצע של 54.49 גניבות רכב בכל יום.
לפי המשטרה, בשנת 2018 נגנבו 10,454 רכבים, ב-2019 נגנבו 9,987, ב-2020 נגנבו 8,754, ומאז חל זינוק משמעותי: ב-2021 נגנבו 12,281 מכוניות, וב-2022 נגנבו 16,359. ב-2023 נגנב מספר שיא של 19,889 מכוניות, חרף המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר והורידה את מספר הגניבות ברבעון האחרון, ככל הנראה עקב העלאת הכוננות הביטחונית בכל הגזרות ובפרט ביהודה ושומרון.
השנה, עד ל-10 באוקטובר 2024, נגנבו בישראל 13,983 מכוניות - והיא צפויה להסתיים לראשונה זה זמן רב בירידה במספר גניבות הרכב. ואולם, בנתונים שחשפה המשטרה בעקבות בקשת התנועה לחופש המידע - אחרי חודשים ארוכים של הסתרה - נראה כי השפעות המלחמה מתחילות להתפוגג: בעוד ברבעון האחרון של 2023 נגנבו רק 3,350 מכוניות (לעומת 6,729 ברבעון השלישי), ברבעון הראשון של 2024 חל זינוק של כמעט 40% - 4,631 מכוניות - וברבעון השני נגנבו 4,973.
כמה מרוויח גנב מכוניות?
הבעיה בישראל חריגה גם במבט עולמי. למעשה, לפי משרד האו"ם לסמים ופשיעה (UNODC), בשנת 2022 דורגה ישראל במקום החמישי בשיעור גניבות הרכב מבין המדינות שנמדדו - עם 382.1 מקרים לכל 100 אלף תושבים - כשמעליה רק ברמודה עם 1,220.9 (נתוני 2016 במדינה שבה חיים כ-63 אלף תושבים), ניו זילנד (954 ב-2020), צ'ילה (497.8) ואורגוואי (430.7).
מנתונים שהגיעו לידי ynet ו-"ידיעות אחרונות" עולה כי עד חודש ספטמבר, 7,499 מהתלונות בגין גניבות רכב נסגרו תוך עשרה ימים בלבד - מתוך 10,792 תיקים. כלומר, כמעט 70% מהתיקים נסגרו בתוך פרק זמן קצר זה. ב-2023 נסגרו בצורה דומה כ-68% מהתיקים, ב-2022 כ-64% מהתיקים, ב-2021 כ-59% מהתיקים, וב-2020 כ-52.7% מהתיקים.
הנתונים עגומים גם כשמגיעים לכתבי האישום: עד חודש ספטמבר השנה הגישה המשטרה 1,952 כתבי אישום, לעומת גניבה של 13,157 כלי רכב באותו פרק זמן. חלק מכתבי האישום מתייחסים גם לשנים קודמות, וחלקם נוגעים לגנבים שגנבו יותר מרכב אחד.
אריאל אבירם"כנופיות בתוך הערים". אריאל אבירם
ולאור הנתונים האלה, לא מפתיע לגלות עד כמה העבריינים מרגישים בנוח: בחודשים האחרונים חשפה פעילת הימין איילת לאש ברשת X שורת גנבי רכב סדרתיים מיהודה ושומרון, שמתרברבים בשלל שלהם ברשתות החברתיות, ולא מסתירים את פניהם - וגם לא את מספרי הרישוי של הרכבים הגנובים. מעבר לתעוזה, להתרברבויות הללו עלולות להיות השלכות גם על צעירים פלסטינים נוספים - שרואים את העושר שבו חיים העבריינים, מבלי לשלם על כך כל מחיר.
אריאל אבירם מתל אביב, בעל ג'יפ סוזוקי ג'ימני, מתאר מצב אבסורדי במיוחד: בעודו נלחם ברצועת עזה, רכבו נגנב פעמיים בתוך שבועיים וחצי - גם מהמוסך שאליו נשלח לתיקונים אחרי הגניבה הראשונה. "הגנבים, מרוב עוז וביטחון, גנבו את הרכב מהמוסך שבו הוא שהה לצורך התיקונים", הוא אומר. "לא האמנתי שאחרי הלחימה בעזה אגלה שמחוץ לבית שלי בתל אביב מסתובבות כנופיות של פלסטינים שעושות כל מה שהן רוצות. זה טרור לכל דבר. בעיניי יש קשר מובהק בין 7 באוקטובר לחדירות של כנופיות למרכזי הערים שלנו בזמן מלחמה".

"לנערים אין מה להפסיד"

במשטרה אומרים כי יחידת אתג"ר (איתור ותפיסת גנבי רכב) הכפופה ליחידת להב 433 חזרה בחודשים האחרונים למיקוד העיקרי שלה - תפיסת הגנבים - אחרי שב-2019 שונה ייעודה לטיפול בסחר באמצעי לוחמה, ובהמשך גם להתקהלויות בקורונה ולמאבק בפשיעה במגזר הערבי.
אינפו אינפוגרפייקה נתוני פשיעה לפי שכונות- גניבות רכב
גורם במשטרה מתאר כי בעבר, כשהיחידה נסגרה בשנת 2004, חל זינוק מיידי בגניבות הרכב בישראל - כשבין 2006-2005 נגנבו 37 אלף מכוניות, מתוך שני מיליון מכוניות בסך הכול. לכן, ב-2006 הוקמה היחידה מחדש. לדברי גורם במשטרה, כל עוד היחידה פעלה הייתה יציבות מסוימת במספר גניבות הרכב, נתון שמכיל בתוכו גם הונאות ביטוח. הגורם הוסיף כי מדי שנה מצליחה המשטרה להחזיר נתון קבוע של בין 22%-25% מכלי הרכב שנגנבים.
על האחוז הגבוה של התיקים שנסגרים, אמר אותו גורם כי "כשאזרח מגיש תלונה או מזמין ניידת, בימים הראשונים המשטרה מנסה להוריד מצלמות ולבצע פעולות, ולבסוף התיק נסגר בנימוק של 'עבריין לא נודע'. אבל, ליחידת אתג"ר בלהב 433 יש גישה לכלל התיקים בתחנות וכאשר רואים דפוסי פעולה דומים, או גניבות מרובות ברדיוס מסוים, הם נפתחים מחדש. רק השנה עצרו 130 חשודים בגין גניבות רכב, ומתוכם 120 נעצרו עד תום ההליכים".
בשנה האחרונה, לדבריו, חלה עלייה בגניבות של כלי הרכב החשמליים. "פנינו ליבואן של BYD, אחרי שזיהינו פרצת אבטחה במחשב הרכב. הוא יצר קשר עם היצרן בסין ויחד איתם הצלחנו לעשות עדכון גרסה. התוצאה היא שמאז לא נרשמה אף גניבה, לעומת חודש אוגוסט למשל שבו נגנבו 51 כלי רכב כאלה".
הגורם הוסיף כי אם בעבר יחידת אתג"ר עסקה גם באמצעי לחימה, בחודשים האחרונים היא עוסקת רק בגניבות כלי רכב - עקב הבנה של היקף התופעה. "מהבוקר עד הלילה החוקרים עוסקים רק בנושא זה", טען. "הגנבים יותר נועזים והרבה יותר צעירים, לא מעט מהעצורים הם בני 16-15. בגילאים האלו אין הבנה של ההליך הפלילי, ואין לאותם נערים מה להפסיד - מה שרואים פחות אצל הגנבים היותר מבוגרים".

הברק מכה פעמיים

עד כמה משתלם לגנוב רכב בישראל ולהעבירו לשטחי הרשות הפלסטינית, שם יפורק לרוב או יימכר מחדש? לרוב, הגנבים יקבלו סכום של בין 1,000 ל-4,000 שקלים, תלוי בסוג הרכב ומידת האטרקטיביות שלו ושל הביקוש אליו ולחלקי החילוף שלו. במשטרה אומרים כי לרוב המחיר לטיוטה CHR, למשל, יהיה כאלף שקלים; למאזדה CX כ-4,000 שקלים; ליונדאי קונה בין 4,000-2,000 שקלים; ולטויוטה קורולה כ-1,500 שקלים, ולעיתים גם פחות, עד כדי 750 שקלים בלבד לגניבה.
2 צפייה בגלריה
טויוטה קורולה שנגנבה מחולון
טויוטה קורולה שנגנבה מחולון
"בפעם השנייה הגנבים עשו תאונה עם אמבולנס". הטויוטה בבית צפאפאה
דוד שמיר (63) מחולון נהג לרכוש מדי שלוש שנים רכב מדגם טויוטה קורולה, שלצד מאזדה 3 נחשב לרכב הפופולרי ביותר בקרב גנבי הרכב בישראל. לרוב, דוד מחנה את רכבו בחנייה פרטית בבניין שבו הוא מתגורר, שמוגן בין השאר בשער חשמלי. מעל החניה שלו ישנה מצלמת אבטחה. כל אלה לא הפריעו לעבריינים לגנוב את רכבו פעמיים תוך פחות משנתיים.
בפעם הראשונה, ביוני 2022, הגיעו הגנבים לחניית ביתו ותוך חמש דקות המכונית - טויוטה קורולה דגם 2021 - כבר לא הייתה. "התקשרתי למשטרה, ובסוף הרכב אותר בבית צפאפה בירושלים - כשארבעה גלגלים נהרסו כליל, אחרי שהגנבים נסעו בפראות ועלו על אבן שפה גבוהה. החלון היה שבור מהפריצה, וגם כפתור התנעת הרכב, שתוקן בעלות של עשרות אלפי שקלים לביטוח".
כתוצאה מהמקרה, רוב חברות הביטוח סירבו לבטח את הטויוטה של דוד, ופרמיית הביטוח שלו התייקרה משמעותית. הוא התנחם בכך שלפחות קיבל את הרכב חזרה, אלא שבמאי 2024 הוא נגנב שוב - מאותה החניה בדיוק, שמעליה כאמור יש מצלמת אבטחה. "היה על הרכב מכשיר איתור שדרשה חברת הביטוח אחרי הגניבה הראשונה", הוא אומר. "גם זה לא עזר. הפעם הגנבים עשו תאונה עם אמבולנס, פצעו את הנהג ואת הפרמדיקים, והרכב אותר כשהוא במצב של טוטאל לוס".
מיואש, דוד החליט פשוט לוותר. "בשביל לישון טוב בלילה, קניתי הפעם מכונית קטנה של סוזוקי", הוא אומר. "מאוד אהבתי את הטויוטה קורולה, אבל אחרי הגניבה השנייה כבר הציעו לי ביטוח מקיף ב-30 אלף שקלים. חברות הביטוח חוגגות, וגם הגנבים".
הילה, שהטויוטה קורולה של משפחתה נגנבה בשנת 2021, סיפרה: "זה קרה בשעה 17:30 ביום שבת, כשהמכונית חנתה בלב שכונת מגורים בבאר שבע, יום אחרי טסט וחידוש ביטוח. פשוט הגיעו כמה חבר'ה והעלימו אותה בתוך כמה דקות. מה שמעניין הוא שבדיוק אותו דגם של רכב נגנב מחצר הבית שלנו לפני ארבע שנים בדיוק. חשבתי שהברק לא אמור להכות פעמיים. הסיפור הזה צריך להטריד כל אזרח - הם גנבו את הרכב באמצע הרחוב ביום שבת, כשבבית הצמוד יש כלב נובח. אפשר לצאת מנקודת הנחה שהם לא מפחדים משום דבר ומאף אחד".