ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית: משך השירות בצה"ל מסמל שר ביטחון טוב? ההפך הוא הנכון
(צילום: משה מזרחי, משי בן עמי)

חבר הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית) הזהיר היום (שני) בריאיון לאולפן ynet מכניעה לתכתיבים חיצוניים, גם של מדינות זרות, בהקשר הרכבת הממשלה הבאה. "גם אם מדובר על מדינה כמו ארה"ב, אני חושב שאנחנו צריכים לעמוד כחומה בצורה על הריבונות שלנו. מדינת ישראל היא לא רפובליקת בננות", אמר רוטמן. "יש הליך דמוקרטי, צריך לתת לו למצות את עצמו ולא להפריח כל מיני תכתיבים והשמצות ממדינות אחרות. מה גם, שהרבה מאוד מהדברים האלו לפעמים משמשים כל מיני גורמי פנים שרוצים להרוויח נקודות, בין אם בוויכוח שמאל-ימין ולפעמים גם בתוך מחנה הימין".
4 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
"אזרחי ישראל דורשים החלפת דיסקט". שמחה רוטמן
(צילום: משה מזרחי)
בשבוע שעבר פורסם ב-ynet כי ממשל ביידן העביר מסרים ברורים לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, לפיהם "טוב תעשה ישראל" אם תבחר לתפקיד שר הביטחון ולתפקיד השר לביטחון הפנים אישים שארה"ב תוכל לעבוד איתם מקרוב. האמריקנים נזהרים מלנקוב בשמותיהם המפורשים של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, אך הרמזים לא יכולים להיות עבים יותר. בארה"ב למעשה מבהירים בדרכם הדיפלומטית שתחת השניים יהיה קושי רב להמשיך במערכת היחסים האינטימית והקרובה עם מערכת הביטחון הישראלית.
אמש הודיעו בכירים בעוצמה יהודית כי הפסיקו את שיחות המו"מ הקואליציוני עם הליכוד, אחרי שמפלגתו של בנימין נתניהו חזרה בה מההסכמות, כלשון הבכירים. "בניגוד לסיכום המוקדם, הליכוד חזר בו ומסרב כעת לתת את השר הנוסף - הנגב והגליל והפריפריה החברתית לעוצמה יהודית", אמרו במפלגתו של ח"כ איתמר בן גביר. לדברי הבכירים במפלגה, "חיזוק הנגב, הגליל והפריפריה הם הבטחת הבחירות שלנו. נבחרנו כדי לדאוג לתושבי באר שבע, נתיבות, אשקלון, ושדרות, כמו גם לפריפריה בגליל".
4 צפייה בגלריה
"אם הדרך של ניהול המו"מ שהציע סמוטריץ' לנתניהו תיבחר - תוקם ממשלת ימין יציבה"
"אם הדרך של ניהול המו"מ שהציע סמוטריץ' לנתניהו תיבחר - תוקם ממשלת ימין יציבה"
"אם הדרך של ניהול המו"מ שהציע סמוטריץ' לנתניהו תיבחר - תוקם ממשלת ימין יציבה"
(צילום: אלי מנדלבאום, מוטי קמחי)
כשאתם נכנסים לחדרי המו"מ ורואים איך בעבר נתניהו נתן את האוצר לכחלון, ולליברמן את הביטחון, כשלשניהם היו פחות מנדטים - זו הנקודה שבגללה אתם נלחמים? שאתם אומרים - אם הם כן, למה אנחנו לא? "זה לא העניין. יש לנו דרישות מהותיות, ברורות ומקיפות בקשר לתיק הביטחון. גם לשינוי הדיסקט בהרתעה. אני חושב שאזרחי ישראל החליפו את השלטון בגלל אובדן הביטחון. אזרחי ישראל דורשים החלפת דיסקט, ואני חושב שאותה סמוטריץ' יודע לעשות יותר טוב מכל אחד אחר".
מישהו שהיה סגן רמטכ"ל ורמטכ"ל מיועד, האלוף במיל' יואב גלנט, לא יכול להחליף את הדיסקט הזה למשל? יש לו יותר ניסיון מסמוטריץ'. "גלנט מצוין וראוי ומשכמו ומעלה. אני לא עוסק בחלוקת ציונים לאנשים אחרים. אני חושב שהטענה המובלעת בתוך דבריך, כאילו דרגה בצה"ל או משך השירות בצה"ל זה מה שמאפיין שר ביטחון טוב - סטטיסטית, כמעט ההיפך הוא הנכון. שרי הביטחון הטובים ביותר שהיו למדינת ישראל היו שרים שבאו דווקא מהתחום האזרחי. כמעט אפשר לומר שככל שהדרגה שלך בצה"ל הייתה יותר גבוהה, ככה אתה שר ביטחון יותר גרוע".
אתם מרוצים מהתנהלות רה"מ המיועד נתניהו? "לא, אני לא חושב ששמעת ממני את הדברים האלה. יש דרך לנהל מו"מ, באופן שהציע סמוטריץ'. אם הדרך הזו תילקח, נמצא את עצמנו עם ממשלת ימין יציבה ל-4 שנים קדימה".
ח"כ גוטליב מהליכוד: פונה לסמוטריץ' - על משרד הביטחון להיות בידיים מנוסות
(צילום: משה מזרחי, משי בן עמי)
חברת הכנסת טלי גוטליב (הליכוד) הגיבה לדברי רוטמן על דרישותיו של סמוטריץ' בתחום הביטחון. "מותר לחברי כנסת להתעקש על תפקיד כזה או אחר, אבל בסופו של דבר, בישורת האחרונה, כל אחד ידע בדיוק איזה גבול הוא לא יכול לעבור", טענה גוטליב.
על התאמתו של יו"ר מפלגת הציונות הדתית לתפקיד אמרה: "זה לא שיש בעיה שאדם בלי ניסיון יהיה שר ביטחון, סמוטריץ' רצה את התפקיד כדי לקבל את סמכויות המנהל האזרחי ביהודה ושומרון. פה אני פונה לסמוטריץ' - במאני טיים שאנחנו נמצאים בו עכשיו, אנחנו צריכים לדעת בדיוק איך להחזיר את ההרתעה. צריך לתת את המשרד החשוב הזה לידיים של אדם מנוסה מאוד, ואני כשלעצמי מעדיפה את גלנט בביטחון. סמוטריץ' מוזמן לקחת חלק בשלל תפקידים במשרדים מצוינים. ישנם פתרונות שיכולים להעביר את סמכויות המנהל לסמוטריץ'".
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
"במאני טיים - צריך לדעת בדיוק איך להחזיר את ההרתעה". יואב גלנט
(צילום: מוטי קמחי)
האם סמוטריץ' תוקע אצבע בעין בקרב מצביעי הליכוד, שתרמו להחלפת השלטון ועכשיו משחק אותה כל כך קשה להשגה? "מותר לו לבקש את התפקיד ומותר לשקול זאת בשום שכל ובכובד ראש. אני קוראת לו לרדת מהעץ. חכה קצת, ויכול להיות שבקדנציה הבאה זה יהיה תפור לממדיך."
נתניהו בעבר כבר חילק את האוצר לכחלון וללפיד, את הביטחון לבנט עם שלושה מנדטים, לליברמן עם שישה מנדטים. ולברק למרות המדיניות ההפוכה מהליכוד. שואל את עצמו סמוטריץ', למה הם כן ואני לא. מה את עונה? "בזמן שבו אנחנו נתונים, וזו דעתי האישית, תיק הביטחון צריך להישאר בליכוד. זה לא שזה גדול עליו, כולנו צריכים לגזור על עצמנו מידת ענווה. אני רוצה להיות סמוכה ובטוחה שמי שישב בראש המערך של משרד הביטחון יהיה אדם מנוסה מאוד. באשר להתיישבות ביהודה ושומרון, אפשר לחלק סמכויות מנהליות לתפקיד של שר אחר".
4 צפייה בגלריה
גלי בהרה-מיארה
גלי בהרה-מיארה
"פשוט לא מתאימה". היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרה-מיארה
(צילום: מוטי קמחי)
על התבטאויותיה נגד היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, אמרה גוטליב: "אני מתכוונת לשלוח לה מכתב שבו אני מפרטת בפניה למה אני ממליצה לה, באופן אישי, לעזוב את תפקידה. היא פשוט לא מתאימה. אין לה ניסיון בתביעה פלילית. מעניין אותי איך היא מקבלת החלטות". "גם במובן המהותי היא הוכיחה לי את חוסר התאמתה, כך למשל כשרצתה למנות את מזוז, חברה, בממשלת מעבר, וסירבה לקבל את המלצת בית המשפט העליון לחזור מהעמדה הזו. היא מינוי פוליטי, ומונתה רק בגלל שנאתו של שר המשפטים גדעון סער לנתניהו", הוסיפה גוטליב.
"אם היא לא תקבל את המלצתי במכתב, אשכנע את חברי הממשלה להצביע על העברתה מתפקידה. אני בעד חוק המינויים, לפיו המשרות הבכירות במשרדי הממשלה יהיו משרות אמון, שנצליח למשול כאן בלי מקלות בגלגלים".