2 צפייה בגלריה
זירת האירוע בחולון
זירת האירוע בחולון
זירת האירוע בחולון
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
בעקבות הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על סירוב האו"ם במשך יותר מחודש להכיר ברחל עובדיה בת ה-84 - שנרצחה בספטמבר האחרון בידי מחבל פלסטיני בחולון - כקורבן טרור, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן פנה באיגרת רשמית למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. בדבריו, ארדן מחה על הדרך שבה האו"ם מציג מידע על נפגעי טרור ישראלים, וכינה אותה "מעוותת ומנותקת מהמציאות".
"ההטיה המתמשכת והעמוקה נגד ישראל ואזרחים ישראלים במערכת האו"ם - במיוחד בכל הנוגע לדיווח של משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA) על ישראל - היא עניין מדאיג מאוד", כתב ארדן.
הרצח של עובדיה התרחש ב-20 בספטמבר, כאשר יצאה מביתה לערוך קניות לראש השנה. המחבל, מוסא סרסור בן 28 מקלקיליה, שהיה מצויד באישור עבודה בישראל והועסק באתר בנייה באזור, הבחין בה. הוא ניגש אליה, ניהל איתה שיחה קצרה ולאחר מכן נטל מוט ברזל וחבט בראשה. היא קרסה לקרקע, ומתה מפצעיה. סרסור נמלט, ולמחרת אותר תלוי בבניין נטוש במרכז תל אביב. ההערכה היא שהוא התאבד בתלייה. ביטוח לאומי הכיר בעובדיה כנפגעת טרור, שב"כ והמשטרה קבעו שהרקע לאומני - אף שהמחבל התאבד - אבל באו"ם העדיפו את הגרסה הפלסטינית, שלפיה אין מדובר בפיגוע טרור, בנימוק שמדובר באירוע שנוי במחלוקת.
2 צפייה בגלריה
מוסא ודיע יוסף סרסור
מוסא ודיע יוסף סרסור
התאבד בתלייה לאחר הפיגוע. המחבל מוסא סרסור
במכתבו, הזכיר ארדן למזכ"ל כי פנה אליו בעבר בנוגע לטעויות חמורות שנמצאו באתר הרשמי של UN OCHA ביחס לנפגעי הסכסוך הפלסטיני-ישראלי, ובקשר למספר הפלסטינים והישראלים שנהרגו או נפצעו מאז 2008. "יתר על כן", כתב ארדן, "התכתבנו בנוגע לכך ש-OCHA אימץ את הנרטיב הפלסטיני ביחס למותו של אלי קיי בנובמבר 2021, ופיטורה של שרה מוסקרופט מתפקידה כראש משרד הבריאות בגדה המערבית ובעזה, בגלל ציוצה המאוזן שבירך על הפסקת אש בעזה לאחר מבצע 'עלות השחר'".
ארדן הוסיף כי "לאכזבתי הכנה, OCHA ממשיך להציג מידע באופן מעוות ומנותק מהמציאות. בדוח הדו-שבועי האחרון שלו, OCHA כתב כי 'ב-20 בספטמבר, אישה ישראלית בת 84 הוכתה למוות בחולון, ישראל. גבר פלסטיני מהגדה המערבית נמצא מאוחר יותר תלוי, ומותו נקבע בתל אביב. לפי מקורות ישראלים, הגבר הרג את האישה מסיבות לאומניות. על כך חולקים מקורות פלסטינים וארגוני זכויות אדם. התבקשו חקירה ודוח נתיחה'".
קצין המשטרה בזירה שבה נמצאה גופת המחבל
(צילום: נדב אבס)

ארדן הדגיש כי הרשויות הישראליות המוסמכות סיווגו רשמית את הריגתה של עובדיה כפיגוע טרור. "לא מקובל שפקידי האו"ם מחליטים להתעלם מעובדה זו, ולא לוקחים בחשבון את הספירה המלאה של קורבנות הטרור הישראלים. הפשע היחיד של עובדיה היה להיות במקום הלא נכון בזמן הלא נכון". לדבריו, "מספיק שוועדת החקירה המבישה מתעלמת מהטרור הפלסטיני, ושחבריה הביעו הצהרות אנטישמיות גלויות ללא גינוי מצד פקידי האו"ם. חוסר הנכונות של OCHA לגנות במהירות ולתייג כראוי את מעשי הטרור הפלסטינים הללו רק ממריץ את המחבלים להמשיך במעשיהם. הנוהג הזה חייב להסתיים עכשיו".
מנכ"ל "בצלמו" שי גליק מסר: "אני מודה לידידי גלעד ארדן על פנייתו החד משמעית והנחרצת למזכ"ל האו"ם בעניין. לא ניתן לאו"ם לסלף את הנתונים ולפגוע בנרצחים שכל חטאם הוא שהם יהודים. נמשיך לפעול להפצת האמת גם במקום כה חשוך כבניין האו"ם".