תיעוד: גניבת זיתים ביו"ש
(צילום: יש דין )

עונת המסיק שהחלה השבוע בשטחי יהודה ושומרון תמיד מביאה איתה חיכוכים בין יהודים לפלסטינים, משום שלא מעט מעצי הזית של הפלסטינים נמצאים בשטחים פתוחים שקרובים מאוד ליישובים או מאחזים יהודיים. החיכוכים הללו יוצרים עימותים באופן קבוע, וכמו אירועים רבים אחרים ביהודה ושומרון - גם הם מתועדים.
2 צפייה בגלריה
צעירים גונבים זיתים משטחים פלסטינים ביהודה ושומרון
צעירים גונבים זיתים משטחים פלסטינים ביהודה ושומרון
תיעוד מגניבת הזיתים
(צילום: יש דין )
2 צפייה בגלריה
צעירים גונבים זיתים משטחים פלסטינים ביהודה ושומרון
צעירים גונבים זיתים משטחים פלסטינים ביהודה ושומרון
(צילום: יש דין )
בתיעוד שצילם תחקיר "יש דין" נראים כמה צעירים מוסקים זיתים בשטח שככל הנראה שייך לפלסטינים מאזור הכפר קליל שבשומרון, ולאחר מכן לוקחים אותם מהשטח. בתיעוד אחר, הפעם מהכפר א-סאוויה, נראים צעירים לוקחים את השקים ודליים בשטח ששייך ככל הנראה לפלסטינים. במקרה דומה שהתרחש אתמול (חמישי) החזירו אנשי המינהל שקית מלאה בזיתים לפלסטינים, והיום גילה פלסטיני מתרקומיא כמאה עצי זית כרותים בחלקת האדמה שלו.
מנגד טוענים המתנחלים כי ישנם לא מעט פלסטינים שמנצלים את עונת המסיק כדי לייצר פרובוקציות בנקודות החיכוך ולהתסיס את השטח. "עונת המסיק הופכת לפסטיבל של עלילות דם", הם טוענים. "בחסות המסיק לא פעם התרחשו פיגועים ביישובים רבים, ומנצלים זאת כדי לחדור ליישובים. גם הרשות הפלסטינית מנצלת את העונה כדי לדרבן את האנשים להתערבב בין המוסקים, להתקרב לרכוש יהודי ולגרום לו נזק".
על פי נתוני ארגון יש דין, רק 5% מהתיקים שנפתחו בגין אלימות מתנחלים הובילה לכתב אישום, ו-73% מהתיקים נסגרו במשטרה. שאר התיקים שנפתחו עודם בחקירה.
ליאור עמיחי, מנכ"ל יש דין, אומר כי "רק התחילה עונת המסיק וכבר אנחנו עדים לאירועי גניבות זיתים ואלימות נגד פלסטינים מצד אזרחים ישראלים. מאז שלשום תיעדנו לפחות שבעה מקרים של גניבה, תקיפה ופגיעה בעצים. השבוע ראינו איך המערכת כולה מאפשרת למתנחלים להתעמר בפלסטינים ולפצוע ילד בן 3. המקרים האחרונים הם חלק מאותה מערכת בדיוק. גנץ ובר לב - זה באחריותכם".
כך או כך, עונת המסיק מתוחה ברחבי יהודה ושומרון, ובמנהל האזרחי ובצה"ל מודעים לסיטואציה הנפיצה - שכל רגע יכולה לייצר אירועי אלימות בכל גזרה.