שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן יצאה הבוקר (חמישי) בריאיון ב-ynet Live נגד טייסי חיל האוויר שבוחנים את המשך התנדבותם לשירות מילואים, בעקבות כוונת הקואליציה לבטל את עילת הסבירות. "ברגע שבא טייס - לוחם ואמיץ - שהושקעו בו המון כספים מתוך כיסם של האנשים שהלכו ובחרו ברפורמה, ואומר 'אם לא תתכופפו' לא נגן עליכם - כמה עולה להכשיר טייס? מי משלם על זה? יש פה דיל נורא פשוט בין עם ישראל ללוחמיו האהובים והגיבורים. הם שברו את הדיל הזה".
6 צפייה בגלריה
גלית דיסטל-אטבריאן
גלית דיסטל-אטבריאן
(צילום: מארק ניימן,לע"מ, AFP)
יועז הנדל: "חבריי הטובים שוקלים לא להתנדב, אני נגד זה"
(צילום: שמוליק דודפור)

את ה"דיל" בין הטייסים לעם הגדירה דיסטל: "אנחנו נאהב אתכם, אנחנו ניתן לכם את הנשמה, אנחנו נממן מכיסנו את ההכשרה שלכם בצורה הנדיבה ביותר, וביום פקודה אתם תגנו עלינו".
הם אומרים שאתם שברתם את הדיל ומובילים אותנו לדבר שאנו לא יודעים לחיות איתו. "אנשים פה הוצאו מביתם. הוצאו מביתם וגורשו מביתם בהמוניהם. קהילות, משפחות, יישובים שלמים. אף אחד מהלוחמים שהיו שם ושראו את האמא או האבא או האחים הקטנים שלהם נגררים החוצה, לא פלרטט עם הרעיון של סרבנות. טייס שרואה את הגרסה המרוככת שאמונה על שופט העליון סולברג בעילת הסבירות, שזה אחד הדברים הכי זניחים ברפורמה, על זה בא טייס ואומר 'אני לא אגן לא על הילדים שלי ולא על הילדים שלכם'? בזמן שאיראן מתחממת על הקווים עם גרעין? זו עמדה שצריך לכבד? מה יגיד מחר לוחם מג"ב?
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"פוליטית". היועמ"שית בהרב-מיארה
(צילום: רויטרס/GIL COHEN-MAGEN/Pool)
"הוא מצמיד לנו אקדח לרקה - הילדים של ישראל לא יהיו מוגנים במקרה של מתקפה גרעינית, בגלל שאני לא אוהד את מתווה הסבירות של סולברג. אין לי שום כבוד לעמדה הזו. אני מרגישה שאנחנו נמצאים כאן באירוע נפשי לא רציונלי. זה באמת אנשים שמונעים מכל כך הרבה אנטגוניזם לישראל השנייה, שהם באמת מוכנים שגם להם ולמשפחותיהם יהיה פחות בטוח ופחות נעים לחיות פה".
את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ואת מפקד מחוז תל אביב במשטרה עמי אשד כינתה דיסטל "כוכבי רוק באגף פוליטי אחד". "הם כוכבי רוק באגף אחד ומייצרים זעם באגף שני. זאת אומרת גם השמאל וגם הימין מספרים פה אותו סיפור, והסיפור הוא שהם פוליטיים", היא אמרה. "בהרב-מיארה פוליטית מכיוון שכשיש הפגנה ליד בית איש שמאל, או איש ששייך לרשות השופטת, יש חוק והוא בל יעבור".
6 צפייה בגלריה
מפגינים ומפגינות בקפלן תל אביב
מפגינים ומפגינות בקפלן תל אביב
"יש לנו עסק עם אנשים שמבהירים שהם רוצים לשרוף את המועדון". מפגינים בקפלן
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
לדבריה, "אין איש ימין שההפגנות לא מתנהלות מתחת לחלון ביתו באותו זמן. ביום חמישי האחרון הייתה הפגנה אחרונה אצלי בבית, מתחת לחלון של הבן שלי. כמה ימים אחרי זה הייתה הפגנה נגד היועצת המשפטית לממשלה, מרחק 400 מטר מהבית שלה. מה זה? היא קובעת את הכללים".
עם זאת, השרה הסתייגה מאפשרות של פיטורי היועמ"שית כרגע. "זה מאוד מאוד בעייתי. מאוד בעייתי", אמרה. "אנחנו רואים מה קורה כרגע, אנחנו לא מכחישים את זה. יש לנו פה עסק עם אנשים שמבהירים לנו בוקר עד ערב בלי למצמץ - (שרוצים - מ"א) לשרוף את המועדון. בסוף אנחנו כרגע על ההגה ואחראים על המדינה. בערב פיטורי גלנט היינו כפסע מלאבד את מדינת ישראל".
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"לא מעורה בפרטים שאנחנו מעורים בהם". ביידן
(צילום: gettyimages)
תרחיש גלנט הוא בעצם אירוע תמרור בוהק בחישוב שלכם אם לפטר את היועמ"שית? "לא הייתי ממסגרת את זה כ'תרחיש גלנט'. אני כן יודעת לומר שמבחינתי נתניהו, שאף פעם לא רץ ריצות של 100 מטר, אלא האיש הזה הוא איש של מרתונים, ידע לכבות את התבערה. אני חושבת שהמחאה בהחלט דעכה, היא השתנתה. זאת אומרת כמות האנשים, ההורה עם הילד על הכתפיים ודגל ישראל שבאמת האמינו שמדינת ישראל הופכת להיות דיקטטורה, האנשים האלה כבר לא כל כך בהפגנות. לכן ההפגנות יותר פרובוקטיביות ואלימות".
ביידן אומר "מדינת ישראל שבויה היום בידי הקיצונים". הוא לא מדבר על הליכוד. "אני חושבת שביידן לא מעורה בפרטים שאנחנו מעורים בהם, כמו למשל שבן גביר במשך השנה האחרונה, ברגע שהוא מדבר על קהילת הלהטב"ק, הוא תמיד אומר 'אחים שלי'. ביידן לא כל כך נסער כשהאחים המוסלמים ישבו בקואליציה וישבו בראש ועדת הפנים, ומדובר באנשים שלא מתנגדים למצעד הגאווה, אלא מתנגדים לעצם הרעיון הלהט"בי וגם בוחרים לא פעם באלימות נגדם. אז יש פה קצת הטיה. אני חושבת שאם הוא היה באמת מעורה במה שקורה כאן, הוא היה מבין שבסופו של דבר מי שמנהיג את הספינה הזו זה מפלגת הליכוד".
6 צפייה בגלריה
אלמוג כהן במליאת הכנסת
אלמוג כהן במליאת הכנסת
כהן: "אלה שאומרים שיפסיקו להתנדב כנראה לא מרגישים מספיק שייכות למדינה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) התייחס בריאיון ל-ynet Live לטייסי הקרב, ואמר כי "הטייסים פריווילגים. משקיעים בהם מיליוני שקלים בהכשרה שלהם, וביום פקודה אם משהו לא מסתדר להם פוליטית אז הם לא רוצים להגיע. אוי ואבוי לנו אם בהם יהיה תלוי ביטחונה של מדינת ישראל".
לדברי כהן, "הטייסים הם לא אלה שמנצחים את המלחמות. הטייסים, ושוב, לא כולם כן? אותם אלה שאומרים שהם יפסיקו להתנדב ופוגעים בביטחונה של מדינת ישראל אלה אנשים שחוצים את התינוק לשניים במשפט שלמה המודרני. אין לזה שום הגדרה אחרת. הם לא האמא של אותו התינוק. כנראה שהם לא מרגישים מספיק שייכות למדינה הזאת".
אם זה תלוי בך לחוקק את הכל כמו שזה ויהיה המחיר אשר יהיה? "לחוקק את הכל, מפני שבסוף המשוואה היא מאוד ברורה. הריבון לא יכול להרשות לעצמו להיכנע לקבוצות לחץ אליטיסטיות, פריווילגיות, ככל שיהיה. מפני שבעוד שלוש שנים אם תעלה ממשלת שמאל, מה שיקרה זה שיקומו קבוצות אחרות מהימין וישרפו את המדינה וישרפו את האסמים. אז מה יקרה? אז איך אפשר לנהל כך מדינה? אם כל קבוצת לחץ תבוא ותחליט לשרוף את האסמים? מחר אלה יהיו אתיופים, או ערבים, או חרדים, או מזרחים. כל פעם זה יהיה מישהו אחר. ככה מנהלים מדינה? לא, ככה מנהלים רפובליקת בננות".
6 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
הנדל מגיב לדיסטל: "ה הנרטיב שאת משווקת? היא אמורה להיות אחראית על ההסברה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם חבר הכנסת לשעבר יועז הנדל התייחס לטייסים בריאיון ל-ynet Live, והגיב לדבריה של דיסטל. הוא הסביר כי "כמי שמתנגד להפסקת התנדבות למילואים אני אומר שאותי זה גם נדבך שמטריד. אבל לא פחות מטריד אותי התפיסה הפוסט-ציונית של מי שנמצא עכשיו בשלטון".
לדברי הנדל, "אני שומע את דיסטל מגדפת את הטייסים. בכלל, אני שומע את הנרטיב שלה - זה נרטיב של קולוניאליזם מהמאה הקודמת. אני לא שומע אתוס ציוני, אני שומע שהיא נגד הטייסים, נגד הקיבוצים, נגד החלוצים. כל דבר שקרה במדינת ישראל מוצג לא דרך חצי הכוס הריקה, אלא דרך אין כוס בכלל, כאילו כל הנרטיב עכשיו הוא עד כמה התנועה הציונית עשתה רע למדינת ישראל".
הנדל הוסיף להתייחס לדיסטל, וציין כי "בסוף מדובר בשרה עשירה שגרה בבית מידות ביישוב יוקרתי. סופרת מוצלחת, שרה בממשלה. זה הנרטיב שאת משווקת לציבור? אגב, היא אמורה להיות אחראית על ההסברה - נזכיר את זה, נשים את זה בצד".
ח"כ עודד פורר, יו"ר סיעת ישראל ביתנו, אמר בתגובה לדבריה של דיסטל כי "שרת התעמולה בממשלה שהכשירה את ההשתמטות מהצבא לכבודם של גפני, דרעי וגולדקנופף, מצאה במי להילחם - בטייסים הגיבורים שלחמו למען ישראל וכעת נלחמים על אופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל. היא לא מדברת על ההשקעה של כל אחד ואחת מהם. על הימים ללא בית, לילות ללא שינה, על ההיעדרות פעם בשבוע מהעבודה. גבירתי השרה, מה הדיל של החברה הישראלית עם בן גביר, גולדקנופף ושאר המשתמטים מהממשלה שלך?".