1 צפייה בגלריה
שקד ונתניהו במליאת הכנסת
שקד ונתניהו במליאת הכנסת
ארכיון. איילת שקד ובנימין נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לחידה הגדולה ביותר ערב הבחירות החמישיות ב-3.5 השנים האחרונות קוראים איילת שקד, שנשארה עם שרידי "ימינה", וגם זה זמני בלבד, עד שמתן כהנא יחליט לאן מועדות פניו, וללא מפלגה של ממש, עם חובות, וללא קהל בוחרים. הימין שהצביע ימינה כועס, לאחרים יש אלטרנטיבות קורצות יותר, ושאלת המיליון דולר היא מה יקרה אם תחליט להתמודד בכל זאת ולא תעבור את אחוז החסימה.
האפשרויות האחרות פשוטות למדי. אם תחליט לא להתמודד ולוותר על הסיבוב הזה, להתפקד לליכוד ולחכות לבחירות הבאות או לאלה שאחריהן (בקצב של מערכות הבחירות כאן, אי אפשר לדעת), למען האמת אף אחד לא ירגיש. אלה שנותרו מבין בוחרי ימינה יתפצלו בין בן-גביר-סמוטריץ', הליכוד, תקווה חדשה, ליברמן ואולי אפילו גנץ. האם זה יעזור לבנימין נתניהו לעבור את סף 60 המנדטים שהוא לא מצליח לצלוח פעם אחר פעם? ספק גדול.
אם שקד תתמודד ותעבור את אחוז החסימה, מבין כל תלמיד לאזרחות, היא תהיה זו שתיתן את הרוב הנכסף לנתניהו, ותגיש לו על טס של כסף את השלטון. הרי אמרה זאת במו פיה.
שאלת המפתח היא מה יקרה אם תתמודד ולא תעבור את אחוז החסימה. אין ספק שזה הסיוט הגדול של נתניהו. בתסריט כזה הוא המפסיד הגדול, משום שזה ישאיר אותו בסבירות גבוהה מתחת לסף 60 חברי הכנסת, ועל כן הוא יעשה הכול כדי לשריין אותה בתוך הליכוד, או למצוא קומבינה אחרת שתבטיח את מקומה בכנסת הבאה מבלי שתתמודד.
נאום איילת שקד, אתמול
(צילום: וואלה)

פתקיהם של מצביעים לרשימות שלא עברו את אחוז החסימה לא נספרים, והם בבחינת קולות אבודים שיורדים לטמיון. רק זה חסר לנתניהו - עשרות אלפי, ואולי יותר, קולות שיישארו על הרצפה. הוא יעשה הכול, כולל הכול, כדי ששקד לא תרוץ בראשות רשימה, תישאר בחוץ, ובכך יאבד, הפעם כך נראה לתמיד, את האופציה לכהן כראש ממשלה.
לימור לבנתלימור לבנתצילום: אוהד צויגנברג
בליכוד יש לשקד תומכים, ומנגד יש גם קבוצות חזקות המתנגדות לשריונה או לחזרתה. על כך יש לנתניהו דרכים להתגבר. בפאזל של השריונים, עם עידית סילמן וניר אורבך, ועוד אחד או שניים, בשיתוף פעולה עם הכהניסטים והגזענים איתמר בן-גביר ובצלאל סמוטריץ', כבר הוכיח שהוא יודע למצוא פתרונות והצרחות. הוא הרי כבר הכניס לרשימת הליכוד שריון שקרא לו "טכני" של אופיר סופר מהאיחוד הלאומי.
על התנגדות אחרת יהיה לו קשה יותר להתגבר. על התנגדות מבית לאיילת שקד. אבל, מי יודע, אולי התקווה לשוב לבלפור תקהה את עוצמת ההתנגדות, ולחיצת היד המנומסת שצולמה והוקרנה על המסכים אין ספור פעמים לפני כמה שבועות, תהפוך לשיתוף פעולה מאולץ אך הכרחי.
  • לימור לבנת כיהנה כשרה מטעם הליכוד
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com