חודש וחצי אחרי כניסתו לתפקיד נשיא ארצות הברית, 60% מהאמריקנים מביעים שביעות רצון מתפקודו הכללי של ג'ו ביידן, ושיעור גבוה עוד יותר – 70% – מרוצה מהטיפול שלו במגפת הקורונה, בכלל זה 44% מהרפובליקנים. כך עולה מסקר שפרסמה בסוף השבוע סוכנות הידיעות AP. הנתונים האלה באים כשברקע ירידה חדה במספר הנדבקים בארה"ב, אם כי ביידן מדגיש כי המגפה רחוקה מסיום וכי עוד נכונו לאמריקנים ימים קשים.
6 צפייה בגלריה
נשיא ביידן קורונה חיסונים ארה"ב
נשיא ביידן קורונה חיסונים ארה"ב
הנשיא ביידן. 100 מיליון חיסונים ב-100 ימים
(צילום: רויטרס, AP)
6 צפייה בגלריה
חיסון דרייב אין ב נורת'רידג' קליפורניה ארה"ב
חיסון דרייב אין ב נורת'רידג' קליפורניה ארה"ב
מחסנים בקליפורניה. גם דיסנילנד ייפתח
(צילום: AFP)
הציון שמקבל ביידן מאזרחי ארה"ב אחרי מעט פחות מחודשיים בתפקיד נאה מאוד בסך הכול: לשם השוואה, שיעור המרוצים מתפקודו הכללי של דונלד טראמפ נע לאורך כל ימי נשיאותו בין 37% ל-43%. עם זאת, יש לזכור כי שביעות הרצון מנשיאים אמריקניים נוטה להיות גבוהה יותר בראשית כהונתם, ובדרך כלל פוחתת בחלוף הזמן, וסביר להניח שכך יהיה גם במקרה של ביידן. בכל הקשור לכלכלה שביעות הרצון של האמריקנים מביידן בינונית גם כעת, ועומדת על 55% בלבד (בקרב הרפובליקנים יורד השיעור הזה עד ל-17%), אולם זהו ציון דומה לציון הכללי שנתנו האמריקנים גם לטראמפ על ניהול הכלכלה.
ביידן מציג עוד מימי קמפיין הבחירות שלו את הטיפול בקורונה כמשימה הגדולה והחשובה ביותר של ממשלו, והוא מקפיד לקרוא לאמריקנים כל העת לשמור על ריחוק חברתי, לעטות מסכות, להיבדק, להתחסן – וגם לגלות אורך רוח אל מול הגבלות התנועה והמסחר המכבידות על הכלכלה. בשבועות האחרונים, כשברקע התקדמות מבצע החיסונים בארה"ב, מלמדים הנתונים על ירידה משמעותית במספר המתים והנדבקים, ולפי סוכנות הידיעות AFP יום חמישי השבוע היה היום הראשון זה חמישה חודשים שבו נרשמו בארה"ב פחות מ-40 אלף נדבקים חדשים. זה כמעט חודש שארה"ב אינה מדווחת עוד על מספר יומי של 100 אלף נדבקים ויותר, ממדי התחלואה שאליהם התרגלה בין נובמבר לפברואר.

פאוצ'י נגד הסרת מסכות: "לחכות ל-10,000 ביום"

ארה"ב, נזכיר, מדורגת ראשונה בעולם הן במספר המתים מקורונה (כ-523 אלף) והן במספר הנדבקים (כ-28 מיליון), ובתחילת ינואר, אחרי שהמונים הפרו את ההנחיות ויצאו לחגוג את חג ההודיה, את חג המולד ואת ליל השנה החדשה, הגיע מספר הנדבקים היומי עד לכ-300 אלף. ממשל ביידן הבטיח לחסן 100 מיליון בני אדם ב-100 ימיו הראשונים בתפקיד, ולדבריו לא רק שהוא עומד בקצב שקבע לעצמו – הוא אף מחסן בקצב מהיר יותר ויוכל להשלים את המשימה לפני המועד שקבע לו. עד כה ניתנו בארה"ב יותר מ-85 מיליון מנות חיסון לקורונה.
6 צפייה בגלריה
אנתוני פאוצ'י
אנתוני פאוצ'י
אנתוני פאוצ'י. לא הזמן להסיר מסכות
(צילום: AFP)
על רקע הנתונים האופטימיים הודיעו בימים האחרונים כמה מדינות בארה"ב כי הן מסירות הגבלות רבות ומאפשרות לתושביהן לחזור לשגרה כמעט מוחלטת, ובממשל ביידן רואים בהחלטות כאלה סכנה חמורה. כשהמושלים הרפובליקנים של טקסס ומיסיסיפי החליטו השבוע להסיר את חובת המסכות ולפתוח ב-100% את רוב בתי העסק תקף ביידן בחריפות את המהלך ואמר כי מדובר ב"צורת מחשבה ניאנדרטלית" – הצהרה שקוממה רבים בחוגים השמרניים.
אף שחובת המסכות בטקסס תסתיים רשמית רק ביום רביעי, כבר בסוף השבוע נראו רבים מתושבי המדינה יוצאים לבלות בפאבים בפנים שאינן מכוסות. גם במיסיסיפי יצאו רבים למקומות ציבוריים בלי מסכה. אל מול התמונות הללו הזהיר ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה הראשי של הממשל למחלות זיהומיות, כי מספר הנדבקים בארה"ב עדיין גבוה בהרבה מכדי שיהיה זה נכון לבטל את חובת המסכות. בריאיון ל-CNN אמר שכדי לאפשר הסרת מסכות יש להמתין שמספר הנדבקים היומי יירד – לכל הפחות – אל מתחת ל-10,000.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב אוסטין טקסס הסרת איסור מסכות סניף סטארבקס
ארה"ב אוסטין טקסס הסרת איסור מסכות סניף סטארבקס
בבית קפה באוסטין, טקסס. "חשיבה ניאנדרטלית"
(צילום: AFP)
בסוף השבוע אותתה גם קליפורניה על ניסיון להתקרב מעט לחזרה לשגרה. המדינה הודיעה כי החל מ-1 באפריל תאפשר לקיים שלל פעילויות באוויר הפתוח, בין השאר בפארקי שעשועים כמו דיסנילנד ובאצטדיוני בייסבול. לפארקים כמו דיסנילנד יותר לפעול בתפוסה של עד 15% ולארח רק תושבים של קליפורניה עצמה, וגם זה יתאפשר רק אם הם אינם שוכנים באזור "סגול", כלומר אזור של תחלואה גבוהה ביותר. גם על התפוסה באירועי ספורט ובמופעי מוזיקה באוויר הפתוח יוטלו הגבלות.

בית המחוקקים נגד קואומו

במדינת ניו יורק, בינתיים, נמשכת הסערה סביב המושל הדמוקרטי אנדרו קואומו, שמסובך לא רק בטענות להטרדות מיניות, אלא גם בהאשמות שהוא ואנשיו ניסו להסתיר את המספר האמיתי של מתים מקורונה בבתי האבות במדינה ואף גרמו למקרי מוות לא הכרחיים. בסוף השבוע אישר בית המחוקקים של ניו יורק החלטה לבטל את הסמכויות הנרחבות לשעת חירום שניתנו לקואומו בראשית המגפה בשנה שעברה, סמכויות שנועדו לאפשר לו שינוי מהיר של חוקים בצל השתוללות הנגיף. במקור היו הסמכויות הללו אמורות לפקוע רק בעוד חודשיים.
6 צפייה בגלריה
אנדרו קואומו מושל ניו יורק
אנדרו קואומו מושל ניו יורק
מושל ניו יורק קואומו. 6,000 מתים במקום 9,000
(צילום: AFP)
אחרי שבחודש שעבר נחשף כי ה-FBI חוקר אם הממשל בניו יורק טייח מקרי מוות בבתי האבות, ביום חמישי פרסם העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח המסבך את קואומו בפרשה באופן ישיר עוד יותר: לפי העיתון עוזריו של קואומו עצמו ביקשו ביולי אשתקד ממשרד הבריאות של ניו יורק לשנות את האופן שבו הוא קובע מי מדיירי בתי האבות במדינה מת מקורונה, כך שמספרם הרשמי של המתים מהנגיף בבתי האבות יהיה נמוך מהמספר האמיתי, וכך אולי תפחת הביקורת על תפקודו של המושל.
עוזריו של קואומו ביקשו לכאורה שבחישוב יימנו רק מי שמתו מקורונה בתוך בתי האבות עצמם – ולא אלה שמתו בבתי חולים אחרי שחלו בבתי אבות. כתוצאה מכך, נטען, מספרם הרשמי של המתים מקורונה בבתי אבות עד חודש יולי עמד על 6,432 בני אדם, כשבפועל הוא היה אז כבר יותר מ-9,000.
6 צפייה בגלריה
חיסון נגד קורונה לדייר ב בית אבות ב ברקולין ניו יורק ארה"ב בינואר 2021
חיסון נגד קורונה לדייר ב בית אבות ב ברקולין ניו יורק ארה"ב בינואר 2021
מחסנים בבית אבות בברוקלין, בינואר
(צילום: רויטרס)
מבקריו של המושל טוענים גם כי בכך שבראשית המגפה הורה קואומו למהר להשיב מבתי החולים לבתי האבות חולי קורונה אחרי שהסתמן כי החלימו, הוא גרם למקרי מוות מיותרים רבים. את ההנחיה ההיא פרסם קואומו בצל מצוקת המקום בבתי החולים ומתוך רצון לפנות מיטות לחולים חדשים, אבל אחרי חודש וחצי הוא הקשיח את ההנחיות והורה לוודא טוב יותר שמטופלים מוחזרים לבתי האבות רק אחרי שהחלימו לגמרי. בזמן שחלף בין ההחלטה הראשונה לשנייה הוחזרו לבתי האבות יותר מ-9,000 מאושפזים, ומבקרי קואומו טוענים כי סביר להניח שעובדה זו רק החמירה את התפשטות הנגיף. קואומו מצדו טוען כי רק מילא הנחיות פדרליות.