בית המשפט המחוזי בלוד גזר אתמול (שני) 32 חודשי מאסר על יעקב קוטובסקי (69), מנהל גן ברחובות, ששכח תינוק בן שמונה חודשים ברכב הסעות במשך כארבע שעות וחצי, וניסה לטפל בו במקום להזעיק את כוחות מד"א. קוטובסקי הורשע לפני כחודש במקרה שהתרחש ב-2020. גם גרושתו ילנה קוטובסקי, שעבדה כמטפלת בגן, הועמדה לדין ונשפטה ל-16 חודשי מאסר.
3 צפייה בגלריה
אילוס רכב הסעות נכים ילדים
אילוס רכב הסעות נכים ילדים
התינוק נשכח ברכב ולא פונה לטיפול רפואי, בית המשפט גזר חודשי מאסר על מנהל הגן והמטפלת. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
הגשת כתב אישום לילנה  ויעקב קטובסקי אשר נאשמים בשיכחה של פעוט ברכב
הגשת כתב אישום לילנה  ויעקב קטובסקי אשר נאשמים בשיכחה של פעוט ברכב
מנהל הגן יעקב קוטובסקי
(צילום: נדב אבס)
לפי האישום, קוטובסקי גילה כי שכח את התינוק, ולאחר מכן הוא וגרושתו ניסו לטפל בו במשך יותר משעתיים במקום להזעיק את מד"א. בנוסף, הם הסתירו מהוריו של התינוק את הסיבה האמיתית למצבו ומסרו להם דיווח כוזב.
כחלק מהסדר טיעון עם פרקליטות מחוז מרכז, השופט חגי הטרסי הרשיע את קוטובסקי בעבירות של גרימת חבלה ברשלנות, התעללות והפרת חובה של אחראי, ואת גרושתו בהתעללות והפרת חובה של אחראי.
בהסדר הטיעון הצדדים לא הסכימו על עונש, אך הוסכם כי הפרקליטות, בייצוגה של התובעת עו"ד עינת בניטה, תבקש לגזור על יעקב קוטובסקי עונש של 3 שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי ופיצוי, ועל ילנה קוטובסקי היא תבקש לגזור 18 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי ופיצוי. סנגוריהם של השניים יכלו לטעון לעונש קל יותר, אך השופט הכריע את העונש בסופו של דבר.
לפי כתב האישום המקורי, השניים התגוררו יחד במשך 16 שנים, כשבזמן זה יעקב הפעיל גן ילדים שהיה בבעלותו שכלל גם תינוקייה, וילנה טיפלה בתינוקות במקום. כחלק מהשירות שניתן בגן, יעקב הסיע את הילדים והתינוקות לגן ברכב הסעות ללא מלווה נוסף בכל בוקר.
3 צפייה בגלריה
ילנה קוטובסקי בבית המשפט
ילנה קוטובסקי בבית המשפט
ילנה קוטובסקי בבית המשפט
(צילום: יריב כץ)
עוד נכתב באישום כי ב-17 בנובמבר 2020, רכב ההסעות אסף מביתו את א' בן השמונה חודשים (אחד מהתינוקות בגן) בשעה 6:45 בבוקר, והוא הושב כשהוא חגור ליד מושב הנהג. בשעה 7:38 הוריד קוטובסקי את כל הילדים והתינוקות מרכב ההסעה אבל שכח את א', שהושאר ברכב למשך ארבע שעות וחצי. בעת שהתינוק שהה ברכב, הטמפרטורה בחוץ עמדה על 23 מעלות, אבל ברכב שררו 53 מעלות. רק בשעה 11:57 הבחין קוטובסקי כי התינוק נותר ברכב הסגור כשהוא לבוש במעיל ומיד הכניסו לגן.
במקום להתקשר למד"א באופן מיידי, הפציר יעקב בילנה שתעזור לו, ושיתף אותה בכך ששכח את א' ברכב. השניים הבחינו שמצבו הרפואי חמור, שהוא מחוסר הכרה ושראשו שמוט והוא אינו מגיב, לפי האישום. למרות שלא היו להם כלים מקצועיים או ידע רפואי, השניים ניסו להשיב את הכרתו באמצעות פעולות שונות במשך שעתיים, אף שלעיתים פרכס.
בכל אותו הזמן, כך על פי הודאתם, יעקב וילנה למעשה ביצעו בתינוק מעשי התעללות גופנית, בנוסף לכך שמנעו ממנו טיפול - נדנוד, סטירה, שפיכת מים על הגוף ועוד. יעקב אף חיפש בגוגל "מכות חום" ועדיין לא הזעיק עזרה. בנוסף מסר יעקב לאמו של התינוק כי הוא לא "חש בטוב וסבל משלשולים", מבלי לגלות לה את הסיבה האמיתית. אמו של התינוק, שהגיעה למקום וראתה את מצבו הקשה, הזעיקה את מד"א.
התינוק סבל מתרדמת, ובשל הדיווח הרפואי הכוזב של בעל הגן וגרושתו, התקשה הצוות הרפואי לגלות מה קרה לו, וביצע לו בדיקות מיותרות. השניים המשיכו לשקר גם כשההורים פנו אליהם שוב בניסיון לקבל מידע. התינוק אושפז בטיפול נמרץ עד ל-3 בדצמבר 2020, כשהוא סובל מפגיעה מוחית, ורק ב-29 ביולי 2021 הוא שוחרר לשיקום בקהילה ומצבו הרפואי נותר מורכב בשל האירוע.