2 צפייה בגלריה
"חשש מקידום אג'נדה פוליטית בלבוש של מדיניות כללית". בהרב מיארה ובן גביר
"חשש מקידום אג'נדה פוליטית בלבוש של מדיניות כללית". בהרב מיארה ובן גביר
"חשש מקידום אג'נדה פוליטית בלבוש של מדיניות כללית". בהרב מיארה ובן גביר
( צילום:מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי)
במסלול התנגשות: ניסיונות הפשרה בין הייעוץ המשפטי לבין יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר לא הניבו תוצאות, שכן השר המיועד לביטחון לאומי דחה חלק גדול מהדרישות העקרוניות שנועדו לשמור על עצמאותה של המשטרה בהפעלת סמכויותיה. במערכת המשפטית מזהירים שמשעה שנדחו דרישות אלו, הצעות החוק בצורתן הנוכחית יפגעו בעקרון עצמאות שיקול הדעת של המשטרה ויאפשרו כניסת של שיקולים פוליטיים לפעילות אכיפת החוק.
עיקר המחלוקת נוגע להסדרת יחסי הכפיפות בין השר המיועד לביטחון לאומי למפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי. בן גביר מצידו דורש שפקודת המשטרה תגדיר כי המפכ"ל נתון למרות הממשלה וכפוף לשר, ומנגד היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, אומרת שאם יש חקיקת בזק - היא מציעה נוסח המתבסס על דוח "ועדת צדוק". לפיכך, נוסח החוק יכלול הסדרים שמטרתם לעגן את סמכותו של השר תוך צמצום החשש מפני התערבותם של מניעים פוליטיים בפעילות המשטרה.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בעימות מול קובי שבתאי בכנסת
איתמר בן גביר בעימות מול קובי שבתאי בכנסת
שבתאי ובן גביר. סלע המחלוקת: אופן הסדרת יחסי הכפיפות בין השר החדש למפכ"ל
(צילום: עמית שאבי)
שני הצדדים מסכימים שהשר הממונה יוסמך לקבוע מדיניות כללית ויעדים לפעולתה של המשטרה, אך בן גביר מבקש שייאמר כי משטרת ישראל נתונה למרות הממשלה והשר הממונה עליה. הוא מבקש שבחוק יכתב במפורש שהשר יתווה את מדיניות המשטרה ואת העקרונות הכלליים לפעילותה, לרבות קביעת סדרי העדיפויות, תוכניות עבודה, הנחיות והוראות כלליות, מימוש כלל סמכויותיו בכל הנוגע לתקציב המשטרה, פיקוח ובקרה על פעילות המשטרה ועל רמת מוכנותה.
לעומת זאת, היועמ"שית אומרת שלצד הכרה בכך שהשר יתווה את המדיניות, יש להוסיף לחוק הבהרות שתשקפנה את העיקרון ולפיו המשטרה פועלת באופן ממלכתי, עצמאי, מקצועי, ענייני, ללא שיקולים זרים וללא השפעה פוליטית. היא עומדת על כך שיש צורך בשרטוט גבול ברור בין מדיניות כללית לבין פתח מסוכן להשפעה פוליטית של השר. "החשש הוא שבלבוש של מדיניות כללית עשוי שר ממונה לקדם אג'נדה פוליטית תוך השפעה, במישרין או בעקיפין, על הסוגיות הרגישות ביותר", אמרה.
עימותים במליאת הכנסת לפני הקריאה הראשונה בחוק בן גביר
(צילום: ערוץ כנסת )

שני הצדדים גם מסכימים על הרעיון שלפיו לא תתבצע התערבות של השר בחקירות פרטניות. בן גביר סבור שעליו להיות רשאי להתוות מדיניות כללית בתחום החקירות, לרבות קביעה של סדרי עדיפויות עקרוניים. זאת לאחר ששמע את עמדת היועמ"שית ולאחר התייעצות עם המפכ"ל. בין היתר, הוא מבקש לראשונה לקבוע את משך זמן הטיפול בתיקים במשטרה. מנגד, הייעוץ המשפטי קובע שחוסר האיזון בחוק המוצע בין סמכויות השר לעצמאות המפכ"ל יאפשר לשר שליטה עקיפה בתחומים שונים, ובכלל זאת על חקירות.
אתמול, בתום דיון סוער בכנסת שכלל חילופי דברים קשים בין חברי האופוזיציה והקואליציה העתידיות, החוק שיעביר סמכויות מהמפכ"ל לשר המיועד לביטחון לאומי עבר בקריאה ראשונה במליאה. הצעת החוק עברה ברוב של 63 ח"כים שהצביעו בעד, מול 53 שהצביעו נגד. במהלך הדיון עלה פעמיים בן גביר לדוכן, התעמת עם חברי הכנסת מהאופוזיציה העתידית וטען כי הצעת החוק טובה לדמוקרטיה - וכי "עם ישראל נתן לנו את היכולת לשלוט, ובשביל זה אנחנו נמצאים פה".
הקואליציה והאופוזיציה סיכמו כי אחרי ההצבעה לא יתקיימו עוד הצבעות במליאה עד לכינוסה ביום שני בשעה 16:00. כעת יחזור החוק לדיון בוועדה המיוחדת שהוקמה לצורך חקיקתו, שתדון בו לפני קריאה שנייה ושלישית.