(צילום: ירון ברנר)

ברקע הטענות על התגברות האלימות כלפי מפגינים מצד המשטרה במחאות נגד המהפכה המשפטית, ולאחר שאמיתי עבודי (18) הגיש שלשום (רביעי) תלונה במח"ש נגד סגן-ניצב יאיר חנונה שתועד מכה אותו באגרוף, עומר גת, שנעצר במחאות בתל אביב בחודש מרץ, צפוי להגיש ביום ראשון תלונה נגד חנונה בטענה כי חנק אותו עד כמעט אובדן הכרה.
תיעוד: סנ"צ חנונה חונק את גת במחאה בת"א
(צילום: חדשות הערב, כאן 11)

4 צפייה בגלריה
יאיר חנונה תוקף באלימות את המפגין עומר גת
יאיר חנונה תוקף באלימות את המפגין עומר גת
מעצרו של תומר גת בידי סנ"צ חנונה
(צילום: תומר אפלבאום, הארץ)
4 צפייה בגלריה
שוטרים אוחזים באלימות באמיתי  בריליאנט בן ה-18
שוטרים אוחזים באלימות באמיתי  בריליאנט בן ה-18
מעצרו של אמיתי שהגיש למח"ש תלונה נגד סנ"צ חנונה
(צילום: יובל חן)
פנייתו של גת למח"ש, שתקרה לאחר שיסיים לאסוף את חומרי החקירה, תהיה התלונה השלישית נגד חנונה, לאחר תלונה של מפגין אחר - אורי - שהגיש נגדו תלונה בגין אלימות שנקט נגדו במעצר בהפגנה באיילון.
בינתיים, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר גיבה את חנונה ותקף את מח"ש. "בפרשת מותו של הנער אהוביה סנדק ז"ל, ראש מח"ש קרן בר מנחם טייחה את החקירה מיד ועשתה כל שבידיה כדי למנוע את גילוי האמת. מנגד, בחסימות כבישים מרכזיים בלתי חוקיות, המתמשכות מזה חודשים, מח"ש מנסה כעת להלך אימים על מפקד יחידת היס"מ של מחוז תל אביב, קצין מצטיין, רק משום שפעל לאכיפת החוק בנחישות", אמר בן גביר.
הוא הוסיף: "אני מגבה את הקצין המסור, את מפקד המחוז ואת כל שוטרי משטרת תל אביב בעבודתם החשובה למנוע את השיבוש המתמשך של הסדר הציבורי אותו מנסים מחוללי החסימות ליזום".
בפרקליטות המדינה דחו את הניסיון של בן גביר להטיל דופי במח"ש ובעומדת בראשה. "מח"ש פועלת במקצועיות ומשיקולים ענייניים בלבד. כל ניסיון להטיל דופי בעבודתה ובעבודת הפרקליטות כולה, או להפעיל לחצים על מערכת אכיפת החוק מטעמים לא ענייניים, לא יצלח. מערכת אכיפת החוק תמשיך לפעול בהתאם לדין, ללא מורא וללא משוא פנים", נמסר.
4 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר טקס החלפת פיקוד מחוז תל- אביב
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר טקס החלפת פיקוד מחוז תל- אביב
בן גביר. "קצין מסור"
(צילום: דנה קופל )
בשיחה עם ynet, סיפר גת, שתועד כשחנונה חונק אותו, כי "בדרך חזרה מההפגנה בירושלים השבוע, שגם שם הייתה נגדנו אלימות קשה, ראיתי את המקרה של הנער שקיבל אגרוף, וזיהיתי את השוטר שהרביץ לו, מפקד יס"מ תל אביב שהרביץ גם לי". לדבריו, "החלטתי שאני צריך גם להוציא את זה ולהראות מה קורה פה. רוח השר בן גביר שהורשע בתמיכה בטרור מחלחלת למשטרה ולרוח מפקד היס"מ".
"בהפגנה שנעצרתי היינו מול שורה של שוטרים ביגאל אלון", סיפר גת. "אחד השוטרים נכנס להמון של המפגינים והלכתי מאחוריו. קראנו איפה הייתם בחווארה. פתאום הוא הסתובב אליי עם מבט של טירוף בעיניים - הוא קפץ עליי, חנק אותי, גרר אותי אחורה וריסק אותי על הכביש". לדבריו, "הצטרפו אליו עוד שוטרים. הוא היה עם הברך על הצוואר שלי ובאותו רגע שאני על הרצפה חשבתי שלא אשרוד את הסיטואציה".
תיעוד המעצר של אמיתי עבודי
(צילום: נטע סידי)

גת טען כי היה אזוק מתחת לשוטרים במשך דקות ארוכות, והוסיף כי "לא היה להם את המפתח של האזיקים ואמרו שרק עוד כמה שעות מישהו יפתח לי אותם קצת. לקחו אותי לתחנת לב תל אביב אזוק, וכל פנייה שהייתה עפתי בתוך הרכב. אמרתי לנהג שאני לא חגור ולא יכול להחזיק את עצמי עם הידיים והוא צעק עליי תמשיך לעשות הצגות". לדבריו, "שאלתי שוטר בתחנה על מה אני עצור, והוא ענה לי 'לא יודע לא אני עצרתי אותך, המפקד צריך למלא את הדוח, יש הרבה זמן'. החזיקו אותי בתא מעצר לכמה שעות.
"לקראת הערב העבירו אותי ואת העצורים הנוספים, בערך שבעה, לגלילות", המשיך גת לשחזר. "השוטרים אמרו לנו 'עכשיו אתם יכולים להפסיק לפחד, לא צריך להסתובב לכל שוטר שעובר, אף אחד לא יגע בכם'. הם הבינו את הסיטואציה שמה שעברנו לא היה תקין. בגלילות חקרו אותי על מה שהיה נשמע מציאות אחרת, סכנה לשלום הציבור והפרעה לשוטר במילוי תפקידו. דברים מופרכים שלא קשורים למציאות".
מפקדו של חנונה גיבה אותו, ושיבח על "עבודה נאמנה"
(צילום: אסף חן)

גת סיפר כי שוחרר אחרי שהחוקר ראה תמונות והבין שהכול מופרך, ואמר כי למרות האירוע הטראומתי הוא ימשיך להפגין: "זה הפוך ממה שישבור אותי. זאת הקריאה שלי לצאת החוצה כדי שהמדינה לא תראה ככה ושלמשטרה לא יהיה כוח בלתי מוגבל. האלימות המשטרתית נהייתה נפוצה יותר ויותר בשבועות האחרונים". הוא סיפר על מקרה נוסף, ואמר כי "יש לי חברה טובה ששוטרים התייחסו אליה כמו לחפץ בהפגנה בצומת חמד. גררו אותה על הרצפה, שוטרת תפסה אותה מהציפורניים ממש לתוך היד - ואז שחררו אותה כי לא היה על מה לעצור אותה. זה היה נראה שהם עצרו אותה לכיף".
דרור גת, אביו של עומר, סיפר כי "המעצר היה ללא סיבה, וברור שלא הוגש כתב אישום ולא נדרשנו לשום דבר. המעצר היה לא מוצדק ואלים ביותר. עומר נחנק עד כמעט אובדן הכרה כשהוא הפגין על המדרכה וקרא קריאות בלבד". האב סיפר כי פגשו את חנונה בתחנת המשטרה: "השוטר האלים הזה הצביע לבת שלי על הצד היפה שלו לצילום. הוא נוהג באלימות ונראה שהוא ממש נהנה ממנה".
זו תהיה כאמור התלונה השלישית נגד סנ"צ חנונה. יפעת בריליאנט, אמו של עבודי שהגיש שלשום את תלונתו, סיפרה ל-ynet כי "רואים בסרטונים איך תופסים אותו מהשיער, ובזמן שנותנים לו אגרוף השוטר אומר לו שהוא יזיין אותי ויאנוס אותי, וניסה לגרום לו להגיב לפרובוקציה. הוא חטף אגרופים לפנים ובשיניים, וגם כשהוא היה אזוק הרביצו לו חופשי - בר הסלטים של בן גביר פתוח".
4 צפייה בגלריה
אורי, מפגין שהוטח לרצפה על ידי שוטר בזמן הפגנה
אורי, מפגין שהוטח לרצפה על ידי שוטר בזמן הפגנה
אורי שנעצר ע"י חנונה, שבר את אפו וכשביקש טיפול נענה ב"טיפול רפואי בתחת שלי"
(צילום: רן תגר)
התלונה הראשונה שהוגשה נגד חנונה הייתה של אורי, שנעצר לפני כשבועיים בהפגנה באיילון. אורי הוטח לרצפה במהלך מעצרו, ושוטר היס"מ לחץ את ברכו לפניו תוך אמירות "אני אזיין אותך, אני גומר אותך". כשאורי ביקש טיפול רפואי ענה לו השוטר "טיפול רפואי בתחת שלי", וכשהוא הגיע למעצר התברר כי נשבר לו האף והוא המשיך לדמם.
ניצב-משנה יחיאל בוהדנה, מפקדו הישיר של השוטר חנונה שנטען, אמר הבוקר באולפן ynet כי הוא מעניק לו גיבוי ישיר - ושיבח אותו על ש"עשה עבודתו נאמנה כשהגיע לטפל בהפרת סדר". לדבריו לא מדובר באגרוף, "חנונה מתועד עם ידו על פניו של מפגין שנעצר בעקבות הפרת סדר. הוא קצין ערכי ומצוין, ואני גאה בו. הוא רץ בראש הכוח. מי שראה את הסרטון המלא ברשתות הבין שלא מדובר לא באגרוף, לא בחבטה ולא בשום דבר שדומה לכך. מדובר בבחור שהפר את הסדר באופן בוטה ונעצר על-ידי חנונה ושוטר נוסף, ובעקבות ההתנגדות שלו הייתה תגובה קפדנית ומקצועית של השוטרים".
עו"ד רן תגר, מתנדב במערך עוטף עצורי המחאה, אמר כי "למרבה הצער והדאגה, אנו עדים מדי הפגנה לגידול מדאיג במקרים של אלימות ברוטלית משוללת רסן שמבוצעת ע"י שוטרים כלפי מפגינים, גם כאשר אין כל צורך בכך, וכאשר המפגינים חסרי יכולת להגן על עצמם. שוטרים סדיסטים אלה - דינם אחד: מאסר בפועל. אנו נפעל בנחישות וללא מורא למיצוי הדין מול אותם תפוחים רקובים, בכל היבט שמאפשר לנו החוק. אני קורא לכל המפגינות והמפגינים לא לחשוש, לצאת להפגין, ולתעד ככל שניתן את האלימות המיותרת של השוטרים".
פורסם לראשונה: 20:27, 27.07.23