ישראל מתכוננת לקראת תמרון קרקעי מוגבל בלבנון, כך טען אמש (שבת) גורם אמריקני בדיווח שפורסם ברשת ABC. הגורם טען שישראל מתכוננת לתמרון למרות שהיא כבר חיסלה יותר מ-30 בכירים בחיזבאללה ובראשם מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה.
2 צפייה בגלריה
תקיפה בדרום לבנון
תקיפה בדרום לבנון
תקיפה בדרום לבנון
(צילום: REUTERS/Karamallah Daher)
על פי הגורם, ישראל דחתה הצעה להפסקת אש, אפילו מוגבלת, והיא ממשיכה בתקיפות נגד יעדים שלפי ההערכות מכילים טילים ארוכי טווח ואמצעי לחימה. עוד דווח כי ישראל אינה קשובה לקריאות של ממשל ביידן למצוא פתרון דיפלומטי למשבר בצפון.
בארה"ב ובמדינות המערב עדיין מקווים, למרות החיסול, למצוא דרך להפסקת אש בצפון. בשלב זה לא ברור מה יעלה בגורל היוזמה האמריקנית והאם היא עדיין קיימת. הסיכויים להפסקת אש בשלב הזה לא גבוהים, אבל אם יהיה מישהו אחראי בלבנון שיסכים לתנאים של נסיגה עד הליטאני וניתוק מעזה - אז זה אפשרי.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. מחפש פתרון דיפלומטי
(צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
לגבי מיהו הגורם האחראי הזה, התשובה לא ברורה. האופציה המועדפת מבחינת ישראל היא שממשלת לבנון תמלא את הוואקום, אך הבעיה שבתוך הממשלה יש לא מעט שרים הנמצאים תחת מרותו של חיזבאללה. יש להניח שמי שיירש את נסראללה לא יעשה מהלך כזה בלי ברכת הפטרונים מטהרן, כך שהכל חוזר בסופו של דבר לאיראן.
לגבי יוזמת הפסקת האש המשותפת של ארה"ב וצרפת, גורמים בישראל שמעורים בנושא אומרים כי מלכתחילה המגעים היו מול ממשלת לבנון ולא מול חיזבאללה, ולא היה להם סיכוי גדול להתממש עוד לפני החיסול. מה הסיכוי של היוזמה עכשיו? קשה לדעת. לא ברור מול מי ממשלת לבנון יכולה לדבר בשטח עצמו. ייתכן שיצטרך לעבור עוד זמן עד שחיזבאללה ימנה לנסראללה יורש ולכן לא ברור עד כמה המהלך הזה ישים.
פורסם לראשונה: 23:16, 28.09.24