עשרות מתפרעים פרצו הערב (יום שני) לבתי הדין הצבאיים שבקריה המשפטית בבית ליד, אחרי שעות של הפגנה שבמהלכה נחסמה הכניסה לבסיס והותקפו עיתונאים. הם עשו זאת במחאה על עיכוב חיילי המילואים, שחשודים בהתעללות מינית במחבל בשדה תימן. המוחים קראו בין היתר: "לשרוף את בג"ץ", "רק ביבי", "לשחרר את החיילים", "בג"ץ מושחתים", ו-"שיישרף לכם הכפר".
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הגיע לזירה - וספג גם הוא קריאות נאצה חריפות ממפגינים זועמים, בין השאר של "תתפטר" "יא אפס" ו"מפקיר לוחמים". מפגינה אחת תועדה שהיא צועקת לעברו "לך הביתה אפס".
הפריצה לבתי הדין הצבאיים והכלא
(צילום: רענן בן צור )

קריאות הגנאי נגד הרמטכ"ל
(צילום: באדיבות i24news, רענן בן צור)

בזמן הפריצה לקריה המשפטית, חיילים בבסיס נאלצו להדוף את המפגינים לבדם, פיזית, ורק לאחר מכן הגיעו כוחות המשטרה. בהמשך עברו המתפרעים לניסיונות פריצה לבית הכלא, שם חיילים הרחיקו אותם באמצעות גז ומים. שוטר נפגע באורח קל.
גם יותר משש שעות אחרי שהחלה המהומה, המשטרה נמנעה מלהכריז על "הפגנה לא חוקית" ולפנות את המתפרעים. שר הביטחון יואב גלנט תקף: "פריצה של אזרחים לבסיסי צה"ל היא אירוע חמור שפוגע קשות בדמוקרטיה הישראלית ומשחק לידי אויבנו בעת מלחמה. לצה"ל יש גיבוי מלא ממני לנקוט באמצעים ולפעול מיידית למניעת כניסת אזרחים לא מורשים לבסיסי צה״ל. אני קורא למשטרת ישראל לפעול מיד נגד מפירי החוק ולכל נבחרי הציבור להימנע מאמירות לא אחראיות הגוררות את צה״ל למגרש הפוליטי".
לוחמי צנחנים שיצאו היום מלחימה בעזה והגיעו באוטובוס לבסיס האם בבית ליד הצמוד לקריה המשפטית, נדרשו לרדת מהאוטובוס במחסום המשטרתי שליד כפר יונה ולצעוד ברגל למחנה, מרחק של כקילומטר וחצי, עם הציוד שלהם על הגב בגלל ההפגנה האלימה. חלקם ניסו לתפוס טרמפים.
שוטר נפגע במהלך פיזור המתפרעים מהכלא
(צילום: i24news)

5 צפייה בגלריה
מפגינים פרצו למתחם ובניין בית הדין הצבאי בבית ליד
מפגינים פרצו למתחם ובניין בית הדין הצבאי בבית ליד
המפגינים בבית ליד
(צילום: רענן בן צור)
5 צפייה בגלריה
מפגינים בבית ליד
מפגינים בבית ליד
ניסינות הפריצה לבית הכלא
(צילם: איציק שאג)
5 צפייה בגלריה
מפגינים פרצו למתחם ובניין בית הדין הצבאי בבית ליד
מפגינים פרצו למתחם ובניין בית הדין הצבאי בבית ליד
תיעוד הפריצה לבתי הדין הצבאיים בבית ליד
המהומות, נציין, החלו תחילה בבסיס שדה תימן - פחות משעה לאחר שהחלו להתפרסם דיווחים ותיעודים מפשיטת מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) על הבסיס, שבו מוחזקים מחבלי חמאס מעזה. אנשי מצ"ח הגיעו לבסיס במטרה לעכב לחקירה תשעה חיילי מילואים החשודים במעשה סדום בנסיבות אינוס של מחבל נוחבה שמוחזק במקום, אך זמן קצר לאחר מכן החלו המהומות.
מארגון חוננו שמייצג חלק מהמעוכבים, נמסרה גרסתם של החשודים. "מחבל הנוחבה שהתלונן נגד חיילי המילואים היה בדרגת מ"פ בג'באליה שברצועת עזה", טענו. לדברי הארגון, "האירוע התרחש לפני כחודש, והמ"פ מג'באליה הועבר באותו יום מכלא עופר לשדה תימן, ככל הנראה בעקבות אירוע מרד שהוא היה חלק ממנו. כחלק מהנוהל, הלוחמים מצוות 100 עשו עליו חיפוש. במהלך החיפוש הוא התנגד והחל לתקוף ולנשוך את הלוחמים, שאחד מהם אף נפגע מהתקיפה". את חלק מחיילי המילואים מייצגים כאמור עורכי הדין עדי קידר ונתי רום מארגון חוננו, והיתר מיוצגים על-ידי הסנגוריה הצבאית ועו"ד אפרים דימרי.
עו"ד דימרי אמר אחרי שפגש את מרשו: "הוא מכחיש את המיוחס לו. מדובר בחשדות ללא כל ביסוס, המקום מצולם 24 שעות. זה עצוב שהלוחמים שלנו נאלצים להתמודד עם טענות שקריות ומעצרי שווא".
עו"ד דימריעו"ד דימריצילום: שרון סרור
את הפריצה לשדה תימן ליוו חברי כנסת מהצד הניצי של הקואליציה, בין השאר מהליכוד, עוצמה יהודית והציונות הדתית. המפגינים הסתובבו בבסיס באין מפריע, ואף תקפו עיתונאים שהגיעו לסקר את המחאה, בהם כתבת ynet אילנה קוריאל וצוות קשת. בהמשך, מאות מפגינים נוספים, בהם כמה רעולי פנים חמושים במדים, פרצו מחסום גם בבסיס בית ליד שאליו נלקחו החיילים. הם עמדו על משאית, וחברת הכנסת טלי גוטליב נאמה לצד רעולי הפנים.
הפגנה מול בית הפצ"רית
(צילום: ליאור שרון )

כתבת ynet מותקפת בשדה תימן
(צילום: אילנה קוריאל )

5 צפייה בגלריה
ח"כ טלי גוטליב עם רעולי פנים חמושים בהפגנת תמיכה בחיילים העצורים בחשד להתעללות במחבל - בית ליד
ח"כ טלי גוטליב עם רעולי פנים חמושים בהפגנת תמיכה בחיילים העצורים בחשד להתעללות במחבל - בית ליד
ח"כ גוטליב לצד רעולי פנים חמושים במדים במחאה בבית ליד
5 צפייה בגלריה
הפגנה מול בית הפצרי"ת יפעת תומר ירושלמי בעקבות מעצרם של תשעה לוחמים בחשד להתעללות במחבל נוחבה
הפגנה מול בית הפצרי"ת יפעת תומר ירושלמי בעקבות מעצרם של תשעה לוחמים בחשד להתעללות במחבל נוחבה
מחאה מול בית הפצ"רית: "בוגדת"
(צילום: דנה קופל)
בהמשך, ודווקא לאחר שרבים עזבו את בית ליד, כ-100 מפגינים פרצו לבניין בתי הדין הצבאיים (הקריה המשפטית) - והתעמתו עם חיילים שנכחו במקום והדפו אותם. בהמשך, הם אף ניסו כאמור לפרוץ את שערי הכלא. החיילים התיזו על המפגינים גז מדמיע דרך הפתחים בשער.
מהמשטרה נמסר כי כמה מוחים שפרצו לתוך רחבת הקריה המשפטית בבית ליד "פוזרו תוך דקות ספורות". לדבריה, "אנו פועלים בנחישות לצד הידברות מול החיילים להרגעת הרוחות, אולם לא נאפשר תקיפה וסיכון כוחות הביטחון וכל פרסום אחר הוא שגוי ומטעה את הציבור", הוסיפה המשטרה. למרות טענת המשטרה, המפגינים עדיין נמצאים בכניסה לבתי הדין הצבאיים, ובכריזה של הבסיס נשמעה קריאה "כל הכוחות לקריה המשפטית".
בינתיים, חיילים שמשרתים במשטרה הצבאית בבסיס התבקשו לצאת ממנו בלי כומתה, בלי תג יחידה ובלי תג עם השם שלהם - או כל סממן אחר שעלול לזהות אותם כחיילים במשטרה הצבאית, מחשש שיפגעו בהם.
נציין כי לפני האירועים האלימים היום והפריצות לבסיסי צה"ל, נשמעו בממשלה ובקואליציה התבטאויות חריפות נגד הפרקליטות הצבאית. בין השאר, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כתב בחשבון ה-X שלו "הפצ"רית, תורידי את הידיים שלך מהמילואימניקים!". גם ש"ס, יולי אדלשטיין, חברי עוצמה יהודית והציונות הדתית ושורה ארוכה של ח"כים ושרים בליכוד הצטרפו למתקפות הללו.

"הפצ"רית בוגדת"

הפגנה נוספת התפתחה גם סמוך לביתה של הפצ"רית (הפרקליטה הצבאית הראשית) האלופה יפעת תומר-ירושלמי ברמת השרון, שמאז עיכוב החיילים סופגת קריאות נאצה והסתה ברשתות. המשטרה נערכה במקום עם כוחות מתוגברים, ואמרה למפגינים להתרחק כמה מאות מטרים מהמקום. "באנו למחאה כדי לשמור על המדינה", אמר אחד המוחים. אחרים הוסיפו: "לא יקרה שנפגין מאחורי הבניין, לא מוכנים שירחיקו אותנו למקום שלא רואים. ליטפו קצת את הנוחבה, אלה שאנסו ורצחו, והפצ"רית חוקרת לוחמי צה"ל".
מפגינה נוספת צעקה לעבר הפצ"רית: "מגינה על הנוחבות. בוגדת בעם ישראל, לא ניתן לך לישון, מגינה על נוחבות, את אישה ארורה. גלנט וכל צמרת הביטחון הארורה את לא שופטת ולא חוקרת, את כל מערכת הביטחון גלנט, הרצי, רונן בר". היא הוסיפה לעבר שוטר שהסיט אותה למקום מרוחק מהבית: "הקפלניסטים שנה שלמה סוגרים רחובות ואותנו סוג ב' שלכם מזיזים מהבית שלה".
גורמים משפטיים בכירים אמרו ל-ynet כי "החשדות נגד חיילי המילואים חמורים. מדובר בחשדות להתעללות חמורה שחייבים להיבדק, חייבים לחקור אותם ועדיף שאנחנו נחקור. החקירות הפנימיות חוסכות חקירות חיצוניות ובינלאומיות". לדבריהם, "התעללות בעצירים עלולה לגרום לנזק בינלאומי חסר תקדים שלא נוכל להתמודד מולו והחקירות הפנימיות מגינות על ישראל מבית הדין בהאג. אם לא נחקור ונבדוק, אנחנו קונים לצמרת המדינית והצבאית כרטיס לבית הדין בהאג ולצעדים חמורים כלפיהם ונגד מדינת ישראל. החשודים עוכבו לחקירה ולא נעצרו, הם יקבלו הליך הגון והוגן ואף אחד לא חורץ את גורלם".
בכתבה זו שולבו סרטונים שהופצו ברשתות החברתיות. אם צילמתם או ידוע לכם מי צילם, אנא צרו קשר במייל האדום