בשעת בוקר מוקדמת, ברחובות החשוכים של עיר במזרח הרחוק של אינדונזיה, צועדים תלמידים ישנוניים לבתי הספר. הם מתחילים את יום הלימודים ב-05:30, במסגרת פיילוט שנוי במחלוקת.
הפיילוט בקופאנג, בירת מחוז מזרח נוסה טנגארה, כולל תלמידי י"ב ב-10 בתי ספר תיכון. הרשויות אמרו שהפיילוט, שעליו הודיע בחודש שעבר המושל ויקטור לאיסקודאט, נועד לחזק את המשמעת של התלמידים. בבתי הספר באינדונזיה הלימודים מתחילים בדרך כלל בין 07:00 ל-08:00.
2 צפייה בגלריה
אינדונזיה בעיר קופאנג מתחילים ללמוד בחמש וחצי בבוקר
אינדונזיה בעיר קופאנג מתחילים ללמוד בחמש וחצי בבוקר
מגיעים לבית הספר בשעת בוקר מוקדמת בקופאנג
(צילום: AFP)
הוריהם של התלמידים זועמים, ומספרים שילדיהם חוזרים הביתה מותשים. התלמידים צועדים לבדם ברחובות, או ממתינים למוניות כדי לא לאחר לשיעור. "זה קשה מאוד, הם חייבים לעזוב את הבית כשעדיין יש חושך מוחלט, אני לא יכולה לקבל את זה. כשבחוץ חשוך ושקט אי אפשר לוודא שהם בטוחים", אמרה ראמבו אטא, אם לנערה בת 16. הבת, אורקה, מתעוררת מדי בוקר ב-04:00 כדי להספיק להגיע לכיתה בזמן. "כשהיא חוזרת הביתה היא נרדמת מיד, היא עייפה מדי".
"אין קורלציה בין הפיילוט למאמץ לשיפור איכות החינוך", טוען מרסל רובוט, מומחה לחינוך באוניברסיטת נוסה קנדאנה באינדונזיה. לדבריו, בטווח הארוך מיעוט שינה עלול לסכן את בריאות התלמידים ולגרום לשינויים בהתנהגותם. "הם יישנו רק שעות מעטות, ותהיה לכך סכנה חמורה לבריאות שלהם", הוא אמר, וציין שההרגל יגרום למתח שעלול לבוא לידי ביטוי בבעיות התנהגות.
2 צפייה בגלריה
אינדונזיה בעיר קופאנג מתחילים ללמוד בחמש וחצי בבוקר
אינדונזיה בעיר קופאנג מתחילים ללמוד בחמש וחצי בבוקר
המומחים מזהירים מפגיעה בבריאותם של בני הנוער שמתחילים ללמוד כבר ב-05:30
(צילום: AFP)
גם מחוקקים מקומיים דורשים לבטל את הפיילוט בקופאנג, ואומרים שמדובר במדיניות חסרת בסיס. למרות הביקורת, השלטון המקומי המשיך בפיילוט - ואף הרחיב אותו: כעת הוא חל גם על עובדי אגף החינוך, שנדרשים להתחיל את יום העבודה ב-05:30 בבוקר.
במחקר מ-2014 המליצה "האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים" להתחיל את הלימודים בחטיבות הביניים ובתיכונים ב-08:30, ואף מאוחר יותר, כדי לאפשר לתלמידים לצבור מספיק שעות שינה.