"נפילת טילים על כלא עופר, כתוצאה מכך שריפה פורצת במתחם, תשתיות נפגעות, החשמל נופל ובית הסוהר כולו חשוך", את התרחיש הזה תיאר מפקד כלא עופר, גונדר משנה ודים גולדשטיין, בפני נציב השב"ס קובי יעקובי, מפקד מחוז מרכז של השב"ס גונדר שלומי שגיא, והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אתמול (שלישי) סמוך לחצות.
תרגיל מיוחד בכלא עופר: נפילת טילים וחשיכה מוחלטת
(צילום: גיל יוחנן)

במסגרת תרגיל מיוחד שמדמה את הסיטואציה המורכבת, פרצו לוחמי הכליאה אל אחד האגפים שבו פרצה האש והשתלטו על השריפה, וזאת על הרקע העלטה בכלא. התרגיל היה חלק מהיערכות לנפילת טילים במתחם ולהמשך פעילות הכלא גם בחירום. יש לציין כי כלא עופר ערוך לפעול ללא זרם חשמל מספר ימים באמצעות סולר וגנרטורים.
בנוסף, תרגלו לוחמי הכליאה גם תרחיש של הפרות סדר המוניות בבתי הכלא הביטחוניים, במסגרתו לוחמי כליאה ויחידות מיוחדות ייכנסו לכל אגף בכוח גדול כדי לדכא כל ניסיון להפרות סדר באגפים. רב גונדר יעקובי הוסיף כי "נערכים גם לשחרור אסירים והפרות סדר מצד אלה שיישארו בכלא ולא ישתחררו בעסקה, מה שיגרום אצלם לאכזבה ולזעם שעלול להתפרץ להפרות סדר".
תוך כדי התרגיל באגף 10 החדש של כלא עופר שבו למעלה מ-2,500 אסירים ביטחוניים, שהורשעו בשלל עבירות מזריקת אבנים עד מחבלים עם דם על הידיים, נשמעה לפתע "קריאת אמת" בקשר של מפקד הכלא, גונדר-משנה גולדשטיין: "אגף 25 אסירים דופקים על הדלתות וצועקים אללה אכבר". הוא הודיע על "הפסקה בתרגיל החירום" ועבר לנהל את הפרות הסדר כשדבר ראשון הוא הזרים כוח גדול של לוחמי כליאה ממוגנים אל האגף.
2 צפייה בגלריה
תרגיל האפלה בכלא עופר
תרגיל האפלה בכלא עופר
לוחמי הכליאה נערכים להסתערות על האגפים
(צילום: מאיר תורג'מן)
2 צפייה בגלריה
תרגיל האפלה בכלא עופר
תרגיל האפלה בכלא עופר
לוחמי הכליאה. ערוכים להפרות סדר במקרה של עסקה עם החמאס
(צילום: מאיר תורג'מן)
בכניסה לאגף התקיים תדרוך קצר של מפקד הכלא לעשרות הלוחמים שבהינתן האות, פרצו לתוך האגף, שלפו את האסירים הביטחוניים מהתאים והשכיבו אותם על הרצפה במרכז החצר של האגף. האסירים הביטחוניים נראו מבולבלים ולא ניסו להתנגד. מפקד מחוז מרכז רב גונדר שגיא מסביר כי "ההנחיה היא לאפס סובלנות לכל הפרת משמעת וסדר מצד האסירים הביטחוניים וקריאות 'אללה אכבר' הן הפרת סדר שיש לדכא אותה מיד בתחילתה".
השר בן גביר התייחס למקרה שהתרחש, תוך כדי ביקורו במקום: "ראינו במקרה הזה שבאופן נדיר התרחש בזמן אמת אירוע בזמן תרגיל החירום. אני מתרשם מהמשילות ומאפס הסובלנות. בעבר סוהרי השב"ס חששו להיכנס לאגפים והיום הם נכנסים לתאים משכיבים אותם על הרצפה ומשדרים מסר שיש פה בעל הבית. ככל שזה תלוי בי זה רק ילך ויגבר".
גנ"מ גולדשטיין סיכם את האירוע ואמר: "כלא עופר ערוך ומוכן לכל מצב חירום ולכל תרחיש, כשנפילת טילים זה כבר לא משהו דמיוני, אלא תרחיש שהוא מציאות חיינו. במקרה הזה ראינו תגובה מהירה ועוצמתית להפרת הסדר שהחלה והסתיימה בזמן קצר. לגבי התרגיל, מדברים על עלטה כאחד התרחישים האפשריים אז אנחנו נערכים והכלא יכול להתנהל מספר ימים ללא חשמל מבחינת אמצעי חירום שאנחנו מחזיקים". בסיום התרגיל הפתיע בן גביר את גנ"מ גולדשטיין כשהעלה אותו בדרגה, והוא יהיה מעתה תת-גונדר.