פסימיות שוררת בקרב העוסקים במגעים לשחרור החטופים, חרף האופטימיות שהשמיעו גורמים מסוימים עם תום הפסגה בדוחא בסוף השבוע. בינתיים, שתי המשלחות עובדות - האחת שעדיין נמצאת בקטאר, ואחת נוספת שתגיע לפסגה שתתקיים בקהיר בסוף השבוע. בחמאס לא דחו באופן חד משמעי את המתווה, אך אמרו אמש (א') כי ההצעה החדשה "עונה על דרישות נתניהו, כולל דחיית הפסקת אש קבועה ואי-נסיגה מלאה מעזה", ומונעת עסקה.
נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, אתמול
(צילום: רועי אברהם, לע״מ)

2 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90, דובר צה"ל , REUTERS/Evelyn Hockstein)
בהודעת ארגון הטרור נכתב: "ההצעה החדשה נותנת מענה לתנאי נתניהו ומתיישבת איתם, בעיקר דחיית הפסקת האש לצמיתות והנסיגה המקיפה מרצועת עזה, והתעקשותו להמשיך בכיבוש נצרים, מעבר רפיח וציר פילדלפי. כמו כן, נקבעו תנאים חדשים בתיק חילופי האסירים, ונתניהו חזר בו מתנאים אחרים - וזה מונע את השלמת העסקה".
בחמאס טענו: "אנו רואים בנתניהו האחראי היחיד לסיכול מאמצי המתווכים ולמניעת הגעה להסדר, ואחראי לחייהם של חטופיו ולאותה סכנה שאליה חשוף עמנו, כתוצאה מתוקפנותו המתמשכת ברצועת עזה. אנו מאשרים את מחויבותנו להסכמות שהושגו ב-2 ביולי, שמבוססות על הצהרת ביידן והחלטת מועצת הביטחון, ואנו קוראים למתווכים לקחת על עצמם את אחריותם ולחייב את הכיבוש ליישם את מה שסוכם".
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן דווקא נשמע אופטימי הלילה כשאמר לכתבים כי לדעתו הפסקת אש ברצועת עזה "עדיין אפשרית", וכי וושינגטון "לא מוותרת על מאמציה" בנושא.
בינתיים, משלחת בדרג עבודה שמורכבת מנציגי שב"כ, צה"ל ומתאם פעולות הממשלה בשטחים יצאה לקהיר. גורם שבקיא במו"מ אמר כי המצב כעת מורכב ועדין, ונדרשת סבלנות של יומיים כדי לראות התפתחויות. לדבריו, ברור כי ללא פשרה מצד נתניהו - לא תהיה עסקה. עם זאת, חשוב גם להבין את הקווים האדומים של סינוואר, ובכיר ישראלי טוען כי חמאס שומר את קלפיו קרוב לחזה. "אולי הוא מחכה להתפתחות מלחמה אזורית עם איראן וחיזבאללה. רק אם יבין שאין לו ברירה, תיתכן עסקה. קטאר ומצרים מחויבות להראות לארצות הברית שהן מפעילות לחץ, אך למעשה אין להן מנופי לחץ אמיתיים על חמאס", טען הבכיר.
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט ביקר היום בבסיס קליטה  ומיון בתל השומר וקיבל סקירת  נתוני גיוס
שר הביטחון יואב גלנט ביקר היום בבסיס קליטה  ומיון בתל השומר וקיבל סקירת  נתוני גיוס
הזהיר כי פיצוץ העסקה עלול לגרור מלחמה אזורית. גלנט
(צילום: שחר יורמן)
על רקע מצב מורכב זה, ויכוח חריף התגלע בין צוות המשא ומתן לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבה שהתקיימה אתמול. אנשי הצוות לחצו על התגמשות והזהירו מאובדן הזדמנות לעסקה. לדברי גורמי ביטחון, חברי צוות המו"מ מתוסכלים מאוד ומרגישים שהעסקה חומקת מבין ידיהם. קיימת תחושה שנתניהו אינו מעוניין בעסקה ומסתמך על סרבנותו של סינוואר.
באותה ישיבה, שר הביטחון יואב גלנט דרש להביא את הנושא לדיון בקבינט המורחב, ואמר כי ישראל נמצאת בצומת אסטרטגי, כאשר על הפרק לא רק הבחירה המוסרית בין "עסקה - כן או לא", אלא "מלחמה אזורית - כן או לא". גלנט הזהיר שאם העסקה תיפול, יעלה הסיכוי שישראל תיגרר למלחמה אזורית.
בלשכת ראש הממשלה האשימו אתמול "מדליפים סדרתיים" בפגיעה ביכולת לקדם עסקה. מהלשכה נמסר כי אותם מדליפים "טענו במשך חודשים שהחמאס לעולם לא יסכים לוותר על סיום המלחמה כתנאי לעסקה, והציעו להיכנע לדרישת החמאס. הם טעו אז - והם טועים גם היום. ראש הממשלה עמד בתוקף על דרישת יסוד זו - שחיונית להשגת יעדי המלחמה - והחמאס שינה את עמדתו".
עוד נמסר: "גם היום ראש הממשלה עומד על כך שנישאר בציר פילדלפי כדי למנוע התחמשות מחודשת של גורמי הטרור. ראש הממשלה ימשיך לפעול לקדם עסקה שתמקסם את מספר החטופים החיים ושתאפשר את השגת כל יעדי המלחמה".

בתגובה לדברים, במטה המשפחות להחזרת החטופים מתחו ביקורת על נתניהו והממשלה. "יותר מעשרה חודשים חלפו. המלחמה וגרירת הרגליים עלו במחיר יקר ובלתי נסלח בחיי החטופים. נבקש להזכיר לראש הממשלה, שרובם המוחלט של החטופים שוחררו בעסקה. שמונה חודשים חלפו והממשלה כשלה בהבאת עסקה נוספת. 115 החטופים מחכים למדינה שלהם שתחזיר אותם הביתה, לא נאפשר כישלון נוסף.
"עד שאחרון החטופים לא חוזר הביתה זה אומר שמדינת ישראל והעומד בראשה לא עשו כל שביכולתם כדי להשיבם. רק החזרת כל החטופים תחזיר את התקווה למדינת ישראל, את החיים לשיקום ואת החללים והנרצחים לקבורה בארצם".
בפתח ישיבת הממשלה שהתקיימה אתמול, התייחס נתניהו לשיחות לעסקה שנמשכות לאחר הפסגה בקטאר, ואמר: "אנו מקיימים משא-ומתן, ולא מתן-ומתן. יש דברים שאנחנו יכולים להיות גמישים לגביהם, ויש דברים שאנחנו לא יכולים להיות גמישים לגביהם - ואנחנו מתעקשים עליהם". נתניהו ייפגש היום ב-11:00 בלשכת רה"מ עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שהגיע אמש לישראל.
הפגנת משפחות חטופים בצומת בגין, שלשום
(צילום: יריב כץ )

בפתח דבריו הבהיר רה"מ כי ישראל "ערוכה להגן על עצמה ולהגיב בחומרה לכל איום". הוא הוסיף כי "אנחנו נחושים להגן על עצמנו, ואנחנו גם נחושים לגבות מחיר כבד מאוד מכל אויב שיעז לתקוף אותנו - מכל זירה שהיא". הוא ציין, בנוגע למגעים, כי "במקביל, אנחנו מנהלים משא ומתן לשחרור חטופינו. זו משימה מוסרית ולאומית ראשונה במעלה. אנחנו מנהלים משא ומתן מורכב מאוד כשבצד השני עומד ארגון טרור רצחני, חסר עכבות וסרבני".
הוא הדגיש: "אנו מקיימים משא ומתן, ולא מתן ומתן. יש דברים שאנחנו יכולים להיות גמישים לגביהם, ויש דברים שאנחנו לא יכולים להיות גמישים לגביהם - ואנחנו מתעקשים עליהם. אנחנו יודעים היטב להבדיל בין השניים. לכן, לצד המאמצים הכבירים שאנו עושים להחזרת חטופינו, אנחנו עומדים איתן על העקרונות שקבענו, שהם חיוניים לביטחון ישראל".
הוא הבהיר כי עקרונות אלה "תואמים את מתווה 27 במאי, שזכה לתמיכה אמריקנית", וביקש להדגיש שוב כי "חמאס, עד לרגע זה, דבק בסרבנותו. הוא אפילו לא שלח נציג לשיחות בדוחא. ולכן, את הלחץ צריך להפנות לחמאס ולסינוואר, לא לממשלת ישראל. הלחץ הצבאי החזק, והלחץ המדיני החזק, זו הדרך להשגת שחרור חטופינו".
למרות שגם הפעם ניסה להעביר את האשמה בגרירת הרגליים לסינוואר, בכיר בממשלה אמר ל-ynet כי נתניהו "חושש מעסקה, כי הוא לא רוצה שהמלחמה תיגמר". לדבריו, "הוא תמיד ימצא תירוץ למה אי אפשר לעשות עסקה. נתניהו מבין שמשמעות של עסקה היא סוף המלחמה וסוף הממשלה, ולכן לא יבצע אותה".
פורסם לראשונה: 22:02, 18.08.24