פעיל השמאל יהונתן פולק (42) תושב תל אביב, הואשם היום (ראשון) בעבירות של הסתה לאלימות בדברים שפרסם בטור באתר עיתון "הארץ" ובנאום שנשא בפני קהל. פולק ציין בין היתר בטור שכתב: "עלינו לחצות את הקווים ולהפר את החוק. למרות המחיר, עלינו להצטרף אל ילדי האבנים ובקבוקי התבערה. עלינו לצעוד בעקבותיהם".
1 צפייה בגלריה
יונתן פולק
יונתן פולק
יהונתן פולק
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בכתב האישום, שהוגש על-ידי פרקליטת מחוז תל אביב עו"ד אשרה גז-איזנשטיין לבית משפט השלום בעיר, צוין כי ביוני 2020, בעת שעבד כמעצב בעיתון "הארץ", פרסם פולק טור במהדורה הדיגיטלית של העיתון תחת הכותרת "שוב אני הולך לכלא". לפי כתב האישום, פולק כתב דברים שמהווים קריאה לעשיית מעשה אלימות או דברי שבח ועידוד למעשי אלימות. "על פי תוכנו של הפרסום המסית והנסיבות שבהן פורסם", ציינה הפרקליטות, יש אפשרות ממשית שיביא לעשיית מעשה אלימות".
פולק כתב אז בין היתר: "כדי להצטרף באמת למאבק למיטוט האפרטהייד הישראלי, יהיה על מיעוט האזרחים הישראלים היהודים שמעוניינים בכך, להצביע על זכויות היתר שלהם ולהיות מוכנים לשלם את מחיר הוויתור עליהן.
"מרד במשטר מתנהל כבר שנים בדמותה של ההתנגדות הפלסטינית, והמחיר שמשלמים חבריה הוא עצום. כדי לתרום לשינוי, על יהודים לוותר מרצון על השאיפה להנהיג את המאבק ולהובילו, ותחת זאת לתמוך במאבקם של הפלסטינים, לא בלב אלא בפועל. כן, עלינו לחצות את הקווים".
בחלוף כמה שעות הוריד עורך באתר, שלא על דעת הנאשם פולק, את המילים "ולהפר את החוק. למרות המחיר, עלינו להצטרף אל ילדי האבנים ובקבוקי התבערה".
באישום השני צוין כי ביוני 2021 נאם פולק במועדון צוותא בתל אביב בפני קהל של עשרות אנשים, בכנס שבו זכה בפרס מטעם תנועת "יש גבול". פולק הוצג על-ידי מעניקה הפרס כאחד ממקימי "אנרכיסטים נגד הגדר", ודובר ועדת התיאום של ההתנגדות העממית.
בנאום, שהועלה גם ליוטיוב, אמר פולק שוב דברים שמהווים לפי האישום קריאה לעשיית מעשה אלימות או דברי שבח ועידוד למעשי אלימות. לדברי הפרקליטות, "על פי תוכנו של הפרסום המסית והנסיבות שבהן פורסם, יש אפשרות ממשית שיביא לעשיית מעשה אלימות".
בין היתר אמר אז פולק בנאומו: "כשלבנים בדרום אפריקה התנגדו לאפרטהייד, הם לא עשו זאת כנציגי החברה המתנחלת המבקשים לתקן אותה, או לשפר אותה או להציל אותה. הם הצטרפו כמיעוט ל-NC, חלקם אפילו אחז בנשק ולמאבק למיטוט משטר האפרטהייד והקולוניאליזם. ואותו דבר גם כאן בפלסטין. כדי להצטרף באמת למאבק להפלת האפרטהייד הישראלי, מעט המתנחלים היהודים שמעוניינים בכך, יהיו חייבים לצאת נגד מהות המשטר הקולוניאליסטי. אנחנו חייבים לחפש ולמצוא את דרכנו לתוך תנועת השחרור הפלסטינית".
הנאשם אמר אז עוד: "כדי להצטרף באמת למאבק למיטוט האפרטהייד הישראלי, יהיה על המיעוט שלנו, המתנחלים היהודים שמעוניינים להצטרף למאבק הפלסטיני, לוותר על השאיפה לצבוע את המאבק בצבעים שהם נוחים לחברה הישראלית ולהחליף אותה, את השאיפה הזאת, בהצטרפות אמיתית, בפועל, למאבק השחרור של הפלסטינים תחת הנהגתם.
"מה שנדרש מאיתנו הוא לחצות את הקווים ולצעוד לצידם של ילדי האבנים ובקבוקי התבערה נגד הדיכוי וחוסר הצדק. בין אם בביתא, בבאב אל עמוד או כמה קילומטרים מפה ביפו, כשהמשטרה והמתנחלים משתוללים שם".
בתגובה אמר יהונתן פולק:"החריג היחיד בכתב האישום הזה הוא שהוא מוגש נגד אזרח יהודי, אבל בפועל הוא המשכם הישיר של מאות כתבי אישום פוליטיים המוגשים השכם וערב נגד פלסטינים, בין אם כאלו המחזיקים באזרחות ישראלית ובין אם כאלו החיים תחת השלטון הצבאי. לעומת זאת, הקריאות הפומביות להרעבת תינוקות, להרג חסר הבחנה של חפים מפשע, לעשיית פשעי מלחמה, וביצוע רצח עם הנעשות תדיר ובגלוי, עוברות ללא כל גינוי, ובטח שללא כל סנקציה פלילית או אפילו פתיחה בחקירה. די להסתכל על רשימת עדי התביעה כדי להבין מי עומד מאחורי כתב האישום ומה מטרתו. מדובר ברדיפה פוליטית בשרות ארגוני הימין, שנועדה להשתיק כל תמיכה במאבק הפלסטיני לחירות, ואת המאבק הפלסטיני עצמו".