ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש לפני ימים אחדים עם מפקד אוגדה 99 תת-אלוף ברק חירם, שמועמד לתפקיד מפקד אוגדת עזה, ובחן את מינויו לתפקיד המזכיר הצבאי שלו. לאחר הריאיון עם הקצין הבכיר, נתניהו החליט לא לבחור בחירם. גורם בכיר בסביבת נתניהו אמר: "זה לא סביר שהיו ממנים תפוח אדמה לוהט כזה בתקופה הזאת".
ראש הממשלה ראיין לתפקיד המזכיר הצבאי גם את אלוף דוד זיני, שמשמש מפקד פיקוד ההכשרות והאימונים ומפקד הגיס המטכ"לי, ואת תת-אלוף דדו בר כליפא, מפקד אוגדה 36. אלוף אבי גיל, המזכיר הצבאי הנוכחי של נתניהו שנכנס לתפקידו ביולי 2021 בתקופת ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, צפוי לסיים את תפקידו בחודש יוני.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, ברק חירם
בנימין נתניהו, ברק חירם
רה"מ נתניהו ותא"ל חירם
(צילום: יונתן זינדל, אלעד גרשגורן)
תא"ל חירם הורה אז לפוצץ את אוניברסיטת אל-אסראא בעיר עזה, מפני שלפי הממצאים במתחם היו מחבלים ופירי מנהרות. מפקד פיקוד הדרום אלוף ירון פינקלמן חתם על ההערה הפיקודית מכיוון שחירם החליט על הפעולה בעצמו, ולא העביר אותה בצינורות המקובלים, כלומר לא מסר על כך תחילה לאלוף הפיקוד.
מתחת לאוניברסיטה התגלתה רשת מנהרות מהגדולות שאותרו ברצועה. האוניברסיטה הייתה במרחק כמה מאות מטרים מציר הכניסה לרצועה והמחבלים בה היוו איום על הכוחות. היו מקרים נוספים שבהם קצינים בכירים שחשו באיום בשטח החליטו להקריס מבנים, אבל ייתכן שהתזמון - בסמוך לתחילת המשפט של ישראל בבית הדין בהאג, מה שגרר ביקורת בתקשורת הבינלאומית - היה בין הגורמים שהובילו להחלטה החריגה בעניינו של חירם.
ריאיון עם המג"ד שפיקד על פיצוץ האוניברסיטה בעזה
(צילום: אורי דוידוביץ')

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הורה לאחרונה לזרז את תחקיר התקרית בקיבוץ בארי שבה היה מעורב תא"ל חירם. ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" נחשף כי הרמטכ"ל כבר שוחח עם מפקד האוגדה, שגילה הבנה ומסתמן שהוא מוותר על תפקיד מפקד אוגדת עזה לטובת תפקיד מטה.
בדיון בפורום מטכ"ל אמר הלוי שצה"ל לא יאבד את חירם. אם יובן שהחלטתו של תא"ל חירם הייתה סבירה, או שהוא כלל לא היה אחראי למות האזרחים והם נהרגו שלא כתוצאה מירי פגז הטנק, עתידו הצבאי ייקבע בתיאום בין שניהם. רק שניים מתוך 14 בני הערובה ששהו בבית שהופגז בבארי ניצלו.
משפחות של בני ערובה שנהרגו מירי הפגז מחו על הדיווחים בדבר הכוונה לקדם את תא"ל חירם לתפקיד מטה בצבא, וקראו למנוע את המהלך עד לבירור כל פרטי התקרית.