לקראת דיון מכריע בוועדה למינוי בכירים בשבוע הבא, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צפויה לפרסם בקרוב את עמדתה בנוגע לשאלה האם על הוועדה לאשר או לפסול את מינויו של ניצב אבשלום פלד למפכ"ל המשטרה הבא. על המינוי הכריז השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר באפריל האחרון, אבל הוא ספג מאז ביקורת חריפה על רקע טענות לניסיונות מצד השר לחזק את אחיזתו במשטרה, וכן בשל חקירה במח"ש שהתנהלה בעבר נגד פלד.
3 צפייה בגלריה
אבשלום פלד
אבשלום פלד
ניצב אבשלום פלד
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
הוועדה המייעצת לבדיקת מינויים לתפקידים בכירים, שאחראית לוודא את טוהר המידות במינויים שכאלו ולוודא שלא נפל בהם פגם, תתכנס ביום ראשון הקרוב כדי לדון בכל העדויות שגבתה ובחומרים שהועברו לידיה. בשל לוח הזמנים הצפוף – כהונת המפכ"ל הנוכחי יעקב שבתאי מסתיימת בעוד שבוע, ב-17 ביולי – ישנם סיכויים גדולים שהוועדה תקבל החלטה כבר בתום הדיון. אחרי האישור מהוועדה, נדרש אישור נוסף למינוי מהממשלה עצמה.
בוועדה, המכונה ועדת גרוניס על שם העומד בראשה נשיא בית המשפט העליון בדימוס אשר גרוניס, נגבו שלל עדויות – מפלד עצמו, דרך השר בן גביר שטען שהמינוי ראוי, המפכ"ל היוצא שבתאי שאמנם שיבח את פלד אך קרא לשמור על המשטרה א-פוליטית וכן המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך – מי שקידם את פלד לדרגת ניצב, חרף המלצת המחלקה לחקירות שוטרים שלא לעשות זאת.
3 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של איתמר בן גביר בכנסת
הצהרה לתקשורת של איתמר בן גביר בכנסת
השר בן גביר. מתעקש שהמינוי ראוי
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
לנוכח החקירה שבעבר התנהלה נגד פלד, פסילת המינוי אינה החלטה בלתי-סבירה. פסילה שכזו עשויה ליצור מצב מוזר למדי: פלד מכהן כיום כסגן המפכ"ל, ואם לא יהיה מחליף לשבתאי עם תום כהונתו בחצות שבין רביעי לחמישי בשבוע הבא – פלד אמור באופן תיאורטי להפוך לממלא מקום המפכ"ל. כלומר: הוא ייפסל מכהונה כמפכ"ל, אבל ייהנה בכל זאת מסמכויות דומות של מפכ"ל מכהן. מבחינה ציבורית זה אולי לא הגיוני, אבל לא נראה שיש לכך מניעה משפטית. כך או כך, אם ייפסל לא ברור אם ירצה בכלל להמשיך לשרת במשטרה.
הדיון ביום ראשון בוועדה, יצוין, ייערך בשעות אחר הצהריים – כשבמקביל ייערך טקס פרידה מהמפכ"ל היוצא שבתאי – שכהונתו שנמשכה 3.5 שנים הסתיימה בפיצוץ גדול מול בן גביר, והשניים לא מדברים ביניהם. למרות שבן גביר הכריז כי יגיש לממשלה הצעה לפטר את שבתאי ולהדיחו עוד בטרם סיום הכהונה, ההצעה הזו לא קודמה בסופו של דבר. שיאו של העימות הגיע בהופעה הדרמטית של שבתאי מחוץ לבית המשפט העליון, לדיון בבג"ץ בשאלת "חוק בן גביר" שהידק את אחיזת השר במשטרה. לשבתאי לא הותר לדבר בדיון ההוא, אבל הוא הגיש בהמשך תצהיר שבו הזהיר מההשלכות של החוק והתריע גם מהאפשרות של מינויים פוליטיים במשטרה.
שבתאי מזהיר מפוליטיזציה של המשטרה מחוץ לדיון בבג"ץ בחודש שעבר

כאמור, המכשול שניצב בפני פלד בוועדה הוא אותה חקירת מח"ש שהתנהלה ב-2015, בחשד להפרת אמונים ושימוש לרעה בכוח המשרה. התיק הפלילי נסגר והועבר לטיפול משמעתי, והמפכ"ל דאז אלשיך דחה את המלצת מח"ש שלא לקדמו לדרגת ניצב. לבסוף קיבל פלד הערה משמעתית בלבד והוא קודם לדרגת ניצב לתפקיד ראש אגף ההדרכה – תפקיד שעשה למעלה מחמש שנים, עד שקודם על ידי בן גביר לתפקיד הסמפכ"ל.
החקירה נגד פלד במח"ש נפתחה במקור בעקבות האזנת סתר שבוצעה לראש המועצה האזורית מטה יהודה, משה דדון, במסגרת חקירת שחיתות נגדו שהובילה להרשעה ולמאסר בן ארבע שנים. לפי כמה מקורות שהיו מעורבים בחקירה, האזנת הסתר תיעדה שיחה שקיים דדון עם פלד, אז סגן מפקד מחוז ירושלים, ובה ביקש פלד מדדון לסייע לו להכשיר בדיעבד בנייה בלתי חוקית במושב זכריה ששוכן בשטח המועצה.
בלשכת השר בן גביר מתעקשים שפלד, או "אבשי" כלשונם, "הוא המועמד הנכון בזמן הנכון". מבחינת בן גביר ניצב פלד הוא המינוי הראוי והטוב מבין חברי סגל הפיקוד הבכיר. אבל נראה שרבים מהם מחכים להכרעת הוועדה, ולאפשרות שהמרוץ לתפקיד ייפתח מחדש: עד עכשיו מספר לא מבוטל של מפקדי מחוזות או ראש אגפים לא הודיעו כי יפרשו, למרות גילם המתקדם. אם פלד ייפסל, רבים מהם רואים עצמם מועמדים ראויים לתפקיד השוטר מס' 1.
3 צפייה בגלריה
דני לוי
דני לוי
מפקד מחוז חוף ניצב דני לוי, שנתפס כ"נאמן" לבן גביר. יהיה מועמד פוטנציאלי אם פלד ייפסל?
(צילום: דוברות המשטרה)
עם זאת, ההערכה היא שבתרחיש שכזה בן גביר ידלג על דור מפקדי המחוזות הוותיקים, ומועמדים פוטנציאליים אחרים עבורו יהיו אולי ניצב אמיר כהן, ניצב אבי ביטון ושם מפתיע נוסף הוא ניצב דני לוי שרק בשנה האחרונה מונה למפקד מחוז חוף. רבים מחבריו לסגל הפיקוד הבכיר רואים בניצב לוי נאמנו של בן גביר, בפרט בהנחיות של הניצב לנהוג בכוח רב מול מפגיני קיסריה וכרכור.
מנגד, אם מינויו של פלד יאושר – צפוי גל פרישה של ניצבים ותיקים, בהם מפקדי מחוזות וראשי אגפים, שהגיעו לתחושת מיצוי, בעוד פלד ירצה לבטח לגבש נבחרת שתקבל את מנהיגותו.