בבית המשפט בדלאוור נמשך משפטו של האנטר ביידן, בנו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, המואשם שרכש והחזיק אקדח בתקופה שבה השתמש בסמים ושיקר על כך בעת הרכישה – עבירה פלילית שהעונש המרבי עליה הוא 25 שנות מאסר. במסגרת המשפט עולים להעיד מתוקף צו בני משפחתו וחבריו של ביידן, ומספרים ממקור ראשון על רגעי השפל של בנו של הנשיא. אתמול (יום ד') עשו זאת אשתו לשעבר קתלין, שהייתה נשואה לו 20 שנה, ומי שהייתה בת זוגו לתקופה קצרה בעשור הקודם, זואי קסטן, שהכירה אותו בעבודתה במועדון חשפנות. שתיהן סיפרו על השימוש שלו בקראק ועל הקושי שלו להיגמל.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב האנטר ביידן ו מגיע ל בית המשפט ל משפטו ב דלאוור
ארה"ב האנטר ביידן ו מגיע ל בית המשפט ל משפטו ב דלאוור
כתב לבת הזוג לשעבר: "תמיד אהיה מכור". האנטר ביידן
(צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
8 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'יל ביידן מגיעה ל משפטו של האנטר ביידן ב דלאוור
ארה"ב ג'יל ביידן מגיעה ל משפטו של האנטר ביידן ב דלאוור
רואה בו בן לכל דבר. הגברת הראשונה ג'יל ביידן
(צילום: AP /Matt Slocum)
מעלליו של האנטר ביידן – הבן היחיד שנותר לנשיא מנישואיו הראשונים, אחרי שבנו בו מת מסרטן ב-2015 ובתו נעמי נהרגה בתאונת דרכים ב-1972 – מספקים כבר שנים חומר לצהובוני ארה"ב והעולם, ומכבידים על ג'ו ביידן ורעייתו, הגברת הראשונה ג'יל. מאז 2018 נקשר שמו של האנטר ביידן בעסקאות מפוקפקות באוקראינה ובסין, הופצו תמונות פרטיות שלו עירום ומסומם בתקופות השימוש הקשות – והיה גם עיסוק ער בחיי האהבה שלו, שכללו זוגיות קצרה עם אשת אחיו המת.
המשפט של ביידן נפתח בתחילת השבוע, והוא מואשם בו כי באוקטובר 2018, בתקופה שבה השתמש לכאורה בסמים, רכש אקדח תוך שהוא מצהיר כי הוא אינו משתמש בחומרים אסורים. שלושת סעיפי האישום נגדו הם אמירת שקר למוכר נשק בעל רישיון פדרלי, מסירת הצהרה כוזבת בטופס על אי-שימוש בסמים והחזקה שלא כחוק באקדח במשך 11 יום. השאלה המרכזית שעליה מתווכחים הצדדים במשפט היא אם בזמן שמילא את הטופס ורכש את הנשק השתמש ביידן בסמים באופן פעיל ומסר הצהרה שקרית ביודעין, או שבאותה העת היה בהפסקה מהשימוש בהם.
ג'יל ביידן, רעייתו של הנשיא, מגיעה לכל דיון ודיון מאז פתיחת המשפט כדי לתמוך בבנו של בעלה, שבה היא רואה בן שלה לכל דבר ועניין. הנשיא עצמו, שבראשית השבוע מסר בהודעה קצרה כי הוא גאה בבנו ובהשתקמות שלו והבטיח שלא להתערב במשפט, נמצא בינתיים בצרפת, שם הוא משתתף בטקסים לציון 80 שנה לפלישה לנורמנדי.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב קתלין אשתו לשעבר של האנטר ביידן
ארה"ב קתלין אשתו לשעבר של האנטר ביידן
האישה לשעבר קתלין. "הייתי מבוהלת"
(צילום: AP Photo/Matt Rourke)
8 צפייה בגלריה
עם סיגריה באמבטיה. התמונה הוצגה למושבעים
עם סיגריה באמבטיה. התמונה הוצגה למושבעים
עם סיגריה באמבטיה. התמונה הוצגה למושבעים
(צילום: AFP)
ביום הדיונים אתמול עלו לדוכן העדים שתיים מהנשים הקרובות ביותר להאנטר ביידן בעשור שעבר. גרושתו קתלין סיפרה למושבעים כיצד בשנת 2015 מצאה מקטרת לעישון קראק שבעלה דאז השאיר בתוך מאפרה וכן אביזרים אחרים לצריכת סמים, ועד כמה הדבר עורר בה חרדה. להאנטר ביידן כבר היה אז עבר של שימוש בסמים, אחרי שבצעירותו סולק מחיל הים בגין שימוש בקוקאין. קתלין סיפרה כי עוד לפני מציאת המקטרת חשדה שהוא שב להשתמש בחומרים אסורים, והעידה על רגע מציאת האביזרים: "אין ספק שהייתי מודאגת, הייתי מבוהלת".
במהלך עדותה, שנמשכה כ-20 דקות, נשמעה קתלין נסערת כשסיפרה כיצד סרקה שוב ושוב את מכוניתו של האנטר בחיפוש אחר סמים, וכשנשאלה על-ידי ההגנה אם אי פעם ראתה אותו משתמש בסמים השיבה "לא". כשהתביעה שאלה כיצד ידעה אם כך שהוא צורך חומרים כאלה ענתה: "הוא אמר לי". לקתלין והאנטר שלושה ילדים משותפים, והם התגרשו בשנת 2017, אחרי שמאסה בהתמכרויותיו ובבגידותיו בה.

"הוא עישן והיה מקסים, הרגשתי בטוחה לידו"

עוד העידה אתמול זואי קסטן, מי שהייתה בת זוגו של האנטר ביידן לזמן קצר. קסטן פגשה את ביידן הבן בדצמבר 2017 במועדון חשפנות שבו עבדה בניו יורק, והעידה שבמהלך פגישה פרטית ביניהם הוא שלף מקטרת והחל לעשן מה שנראה לה כמו קראק: "הוא היה ממש מקסים, כריזמטי וידידותי, והרגשתי ממש בטוחה לידו. אני זוכרת שאחרי שהוא עישן את זה שום דבר לא השתנה. הוא היה אותו אדם מקסים".
בהמשך סיפרה קסטן למושבעים על מנהגו של ביידן לעשן קראק במלונות יוקרה, והעידה כי בחודשים שקדמו לרכישת הנשק היה מעביר לעתים ימים שלמים מסטול בחדרים של מלונות כאלה: "ברגע שהוא היה מתעורר הוא כבר היה רוצה לעשן". את הסמים, כך אמרה, נהג לאחסן ולהחביא בתיקים ואף בנרתיק של משקפי שמש.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב זואי קסטן חברתו לשעבר זוגתו שלעבר של האנטר ביידן
ארה"ב זואי קסטן חברתו לשעבר זוגתו שלעבר של האנטר ביידן
זואי קסטן. "ברגע שהוא היה מתעורר הוא כבר היה רוצה לעשן"
(צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
8 צפייה בגלריה
אלמנתו של בו ביידן, האלי. תעלה להעיד גם היא
אלמנתו של בו ביידן, האלי. תעלה להעיד גם היא
אלמנתו של בו ביידן, האלי. תעלה להעיד גם היא
(צילום: AP)
קסטן העידה גם על פגישות שערך האנטר ביידן עם סוחר סמים שהיה לדבריה מפחיד, וסיפרה כי חיפש באינטרנט הסברים כיצד להפוך אבקת קוקאין לקראק. היא תיארה גם הודעה שקיבלה ממנו בסמוך לרכישת האקדח באוקטובר 2018 ושבה כתב דבר מה בסגנון "גם אם אתנקה מסמים – תמיד אהיה מכור". לדבריה לא פגשה אותו בשבועות שלפני הרכישה, ולא הייתה בקשר ממשי איתו באותה תקופה.
במהלך הדיון עלה להעיד בעניינו של ביידן גם המוכר שמכר לו את האקדח, והוא העיד שצפה בהאנטר ממלא את טופס הרכישה ומסמן "לא" בתשובה לשאלה "האם אתה משתמש בסמים?" מבלי שנראה אפילו לרגע שהוא מתלבט. אחר כך, סיפר, שילם לו ביידן הבן 900 דולר במזומן ואמר לו לשמור את העודף, כ-13 דולר. במסגרת הדיון גם צפו המושבעים בתמונה מביכה של ביידן יושב חשוף חזה באמבטיית קצף, לכאורה מסומם, תמונה שכבר נחשפה בעבר בכלי התקשורת.

המחיר הנפשי של הנשיא: הבן יקר לו

מצעד העדים צפוי להימשך בימים הקרובים, ואחת מהם תהיה האלי ביידן, אלמנתו של אחיו של ביידן בו, ומי שניהלה איתו רומן קצר אחרי מותו של בו מסרטן המוח לפני כעשור. דווח כי האלי היא שלקחה מהאנטר את האקדח שרכש וזרקה אותו לפח מחוץ לבית מחשש שישתמש בו לרעה. בהמשך נמצא הנשק על-ידי עובר אורח שאסף בקבוקים ופחיות, והוא נמסר למשטרה. עוד צפוי להעיד במשפט אחיו של הנשיא, ג'יימס ביידן, שנחשב קרוב מאוד להאנטר וליווה אותו בתהליכי השיקום שלו.
משפטו של האנטר ביידן מעורר עניין פוליטי רב, בין השאר משום שהוא בא כשברקע גוברות ההכנות לבחירות לנשיאות ב-5 בנובמבר, שבהן יתמודד אביו שוב מול דונלד טראמפ. בשנה שעברה כבר הגיעו עורכי דינו של האנטר להסדר טיעון עם התביעה, הסדר שאמור היה לפתור גם את סוגיית רכישת הנשק וגם את המשפט שמצפה לו בספטמבר בקליפורניה, ושבו הוא מואשם בהעלמת מס בסך 1.4 מיליון דולר. בהמשך בוטל ההסדר הזה בטענה כי הוא אינו סביר, בין השאר אחרי שרפובליקנים טענו שביידן הבן מקבל "הנחה" ממערכת המשפט בשל היותו בנו של הנשיא. האנטר ביידן עצמו טוען כי משרד המשפטים נוהג בו באופן בלתי הוגן בשל הלחץ הרפובליקני.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב האנטר ביידן ו ג'יימס ביידן אחיו של הנשיא ג'ו ביידן
ארה"ב האנטר ביידן ו ג'יימס ביידן אחיו של הנשיא ג'ו ביידן
האנטר וג'יימס ביידן. אחיו של הנשיא עזר לאחיינו להשתקם
(צילום: AP Photo/File)
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נואם בקולג' מורהאוז  שבאטלנטה, ג'ורג'יה
ג'ו ביידן נואם בקולג' מורהאוז  שבאטלנטה, ג'ורג'יה
הנשיא ביידן. הבטיח לא להתערב במשפט
(צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)
האנטר ביידן הוא הבן הראשון של נשיא אמריקני מכהן שעומד לדין פלילי, ובסביבתו של ג'ו ביידן יש מי שמודאגים מהשפעת המשפט על הנשיא, משום שהבן היחיד שנותר לו יקר לו מאוד. אם האנטר ביידן יורשע אפשר יהיה לגזור עליו עד 25 שנות מאסר, אולם מכיוון שאין לו הרשעות קודמות לא סביר שייגזר עליו העונש החמור ביותר, וייתכן אף שלא יוטל עליו מאסר כלל.
עורכי דינו של האנטר ביידן טוענים כי עד כה במשפט לא הצליחה התביעה להוכיח שבנו של הנשיא אכן השתמש בסמים בתקופה שבה רכש את האקדח, אלא היא מסתמכת על ראיות נסיבתיות בלבד.