מסע הלוויה של עאסם סלטי

עאסם סלטי, בן 28, נהרג הלילה (בין שבת לראשון) מפגיעת כדור תועה שנורה במהלך קטטה בין שתי משפחות בעילוט שבגליל התחתון. ביישוב זועמים על המקרה, ומספרים כי סלטי לא היה קשור לכל פעילות עבריינית - ורק לאחרונה התחתן ועבר לנצרת. אתמול, כשהגיע יחד עם אשתו לבקר בבית משפחתו, פגע בו הכדור שהרג אותו. מאות השתתפו בהלווייתו.
1 צפייה בגלריה
זירת הרצח של עאסם סלטי
זירת הרצח של עאסם סלטי
עאסם סלטי וזירת הרצח
"הוא היה אדם נהדר, עבד כהנדסאי אצל אביו שהוא קבלן בניין", סיפר קרוב משפחתו. "רק לפני כמה חודשים הוא התחתן וכולנו השתתפנו בשמחתו. המון אנשים הגיעו, הייתה לו חתונה מיוחדת שכולם דיברו עליה. עכשיו הגענו אל המשפחה שוב, הפעם כדי לנחם אותם על האובדן הקשה והזעזוע".
קרוב אחר הוסיף: "עאסם בחיים שלו לא פגע באיש ולא חשב על דברים כאלה בכלל. הוא חף מפשע, כל חייו היה נגד אלימות. הוא אמר לי שהוא לא מבין למה משפחות מסוכסכות לא עושות סולחה במקום הירי והרציחות. בסוף הוא הצטרף לרשימת הקורבנות".
אישה שנפגשה עם אשתו של סלטי סיפרה כי היא "במצב נפשי מאוד קשה". לדבריה, "שמעתי אותה אומרת שאיבדה את בעלה היקר, ושכל התקופה שהייתה איתו ראתה איך הוא אהב לעזור לאנשים והתייחס אליהם בצורה יפה".
"היא לא יודעת איך להמשיך את החיים בלעדיו", הוסיפה המכרה של האישה. "היא עוד לא מעכלת שאיבדה אותו. היא אמרה, 'איך אכנס לבית בלי לראות אותו?'".
"אני לא יודעת מי הבא בתור ואת מי נפסיד עוד", סיכמה האישה. "צריך להפסיק עם הירי ביישובים".
בנט: "מצב האלימות בחברה הערבית הגיע לקו האדום"
(צילום: עומר מירון (לע"מ), סאונד: ניר שרף (לע"מ))

חמישה בני אדם נעצרו בחשד למעורבות במקרה, ומהמשטרה נמסר הלילה כי היא פועלת למנוע את הסלמת הסכסוך בין המשפחות. ל-ynet נודע כי הקטטה התפתחה בשעות הלילה והייתה מלווה בירי שהרעיש את הכפר.
לדברי חברים של הנרצח, "אסור לשתוק על מה שמתרחש ביישובים הערביים. כל יומיים רואים רצח חדש, ואין מי שיעשה צעדים שיכולים לחסל את התופעה. כולם רק נואמים. כל אדם יכול למתוח ביקורת ולכתוב ברשת החברתית על הפשיעה והרציחות ולגנות - אבל הפעם אנחנו רוצים לראות אותם בשטח ולא מאחורי המקלדות. מי שלא רוצה, עדיף שישתוק ולא יחלק ציונים כשהוא בבית".
מהמשטרה אישרו את פרטי ההתרחשות. "סמוך ל-22:30 התקבלה הודעה על זריקות אבנים בין שתי משפחות מסוכסכות בכפר עילוט", נמסר. "כוחות משטרה הוזנקו למקום ובעוד הם פועלים בתוך הכפר לאיתור מיידי האבנים, נשמע ירי מפאתי הכפר ממספר כיוונים שונים. כוחות משטרה נוספים הוזנקו לאיתור מבצעי הירי ותוך כדי התקבלה הודעה על גבר שנפצע כתוצאה מירי ופונה לבית החולים האנגלי באורח בינוני-קשה. בהמשך, סמוך סמוך ל-01:00, הצוות הרפואי נאלץ לקבוע את מותו".
סלטי הוא הנרצח ה-102 בחברה הערבית השנה, בעוד רוב המקרים לא פוענחו. רבע מהקורבנות נוספו לאחר הקמת יחידת "סיף" למיגור הפשיעה בחברה הערבית בחודש אוגוסט. לצדם, נפגעו יותר מ-40 אזרחים מירי ודקירות.
בתחילת השבוע שעבר כינס ראש הממשלה נפתלי בנט לראשונה את צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית, שאימצה את תוכנית העבודה של סגן השר לביטחון הפנים יואב סגלוביץ, שמונה לפרויקטור לנושא. במסגרת התוכנית יתבצע שיתוף פעולה בין המשטרה, המל"ל, שב"כ, היועמ"ש, פרקליטות המדינה, רשות המיסים, הרשות לאיסור הלבנת הון ועוד. מלבד המעורבות של שב"כ וצה"ל בסוגיית הנשק הבלתי חוקי, הוחלט שמשרד המשפטים יקדם שורת חוקים שיעניקו אמצעים נוספים לגופי האכיפה בטיפול בפשיעה, לרבות קביעת עונשי מינימום בחוק להחזקה וסחר בנשק - וכי המהלך יצא לפועל באופן מיידי.