הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, התייחס הערב (ראשון) לביקורת שהשמיעו חברים בממשלה - ובראשם שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' - על סבב המינויים בצה"ל בזמן המלחמה. "כמפקד הצבא יש לי את כל הסמכות והאחריות לשלוח היום, ובכל יום, אנשים לשדה הקרב - וכמובן גם למנות אנשים", אמר. הלוי הוסיף: "חשוב לי לומר, צה"ל הוא הארגון הגדול במדינה, הוא נמצא במלחמה ואת הרצף צריך להמשיך. יש לנו אנשים שנפגעו - ואנו נדרשים להחליף אותם".
הרמטכ"ל: "אני מפקד הצבא, סמכותי למנות - גם במלחמה"
(צילום: דובר צה"ל )

על המינויים, של קצינים עד דרגת סגן-אלוף (שיקודמו לדרגת אלוף-משנה), צפוי הרמטכ"ל להכריז כבר מחר, אחרי שהוכרזו מינויים חדשים גם בתחילת החודש. לא מדובר במינויים לתפקידים הבכירים ביותר בצמרת צה"ל. מוקדם יותר היום דרש סמוטריץ' מראש הממשלה בנימין נתניהו להביא לישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני החלטה לעצירת סבב המינויים. "עיסוק במינויים בתקופת מלחמה חמור גם כי הוא מעצב את צה"ל של השנים הבאות בצלמם ובדמותם של מפקדי המטה הכללי הנוכחיים שכשלו, ולכך לא ניתן להסכים", טען.
הערב, בעקבות דברי הרמטכ"ל, תקף אותו סמוטריץ' וכתב בציוץ ברשת X: "אדוני הרמטכ"ל, יש לך גיבוי מלא לניצחון. לא למחטף של מינויים. הדור החדש של המפקדים שלא היה שותף לקונספציה ולמחדל יוביל את השיקום והתיקון". על הביקורת של סמוטריץ' הגיב בהמשך בחריפות השר חילי טרופר מהמחנה הממלכתי, שאמר כי דרישת שר האוצר להקפיא מינויים חדשים בצה"ל היא חצופה.
4 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי בהצהרה לתקשורת בבסיס מתקן אדם
הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי בהצהרה לתקשורת בבסיס מתקן אדם
הלוי מגיב לביקורת - ורומז לחיסול עיסא
(צילום: דובר צה"ל)
"סמוטריץ' מדבר על הצורך באמון כלפי ראשי הצבא וטוען שהאמון אבד - אך על פי כל הבדיקות, הצבא דווקא נהנה מהאמון הגבוה ביותר בחברה הישראלית", כתב טרופר. "סמוטריץ' וממשלת נתניהו לעומת זאת סובלים ממשבר אמון אדיר מבחינת הציבור הישראלי", הוסיף. "על פי התיאוריה של שר האוצר בנוגע לאמון - מוטב שדווקא הוא ושרים אחרים יימנעו ממינויים וישלימו עם כך שיגיע הזמן שבו הם יצטרכו להחזיר את המנדט לבוחרים, כי האמון בהם התרסק".
בהצהרה של הרמטכ"ל הערב, שאותה מסר במתקן אדם, הוא נגע בשלל סוגיות - והדגיש כי יש לו אחריות מובהקת לאירועי 7 באוקטובר, וגם למה שקרה אחריהם. "כפי שאמרנו מהיום הראשון, כשלנו ב-7/10. לא לקחנו אחריות, כי האחריות היא שלנו. על מה שקרה ועל מה שיקרה מכאן והלאה", הבהיר. כשנשאל אם ומתי יתפטר, לא השיב באופן ברור בחיוב: "צה"ל במלחמה. כרגע נכון להתמקד במטרות המלחמה, בהשגתן, וכל דבר אחר - בזמן הנכון ובמקום הנכון".
על המחדל המודיעיני שהוביל לטבח ציין הלוי כי "יש לי שנים רבות בעיסוק במודיעין, אני חייב לומר יש לי אפילו הערכה רבה למודיעין ולאנשים שעוסקים בו. אף פעם לא הכול ידוע, ואף פעם לא צודקים ב-100%. יש לנו שאלות רבות על 7/10, גם בתחומים המודיעיניים - מה ידענו, מה לא ידענו, האם יכולנו לדעת יותר - ובכל אלו נעסוק בצורה מעמיקה ונוקבת בתחקירים. נביא גם את התשובות האלו ככל שנוכל. אנחנו מסתכלים לעתיד קדימה, יש לנו שתי אפשרויות - לא לעבוד עם מודיעין ולמצוא איזו חלופה אחרת או להמשיך לעבוד עם המודיעין. אני בוחר להמשיך לעבוד עם המודיעין".
4 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
פריצת גדר הגבול ב-7 באוקטובר. "יש לנו שאלות רבות, נעסוק בהן בצורה מעמיקה ונוקבת בתחקירים"
הוא ציין כי חרף המחדל, המודיעין הביא פעמים רבות הישגים גדולים ומנע אסונות. "כן, 7/10 הוא יום מאוד לא טוב למודיעין הישראלי, כמו גם 6/10 50 שנה לפני כן. ב-50 השנה האלה המודיעין למד, השתפר, עשה הרבה דברים טובים, אנחנו עכשיו מחויבים ללמוד מ-7/10, אני מקווה שבמשך יותר מ-50 שנה לא תהיה טעות כזו או אירוע כזה".
הלוי גם נשאל על עיכוב הפעולה ברפיח, יומיים לאחר שבלשכת רה"מ הודיעו כי בנימין נתניהו אישר שוב תוכניות לפעולה צבאית ב"מעוז האחרון של חמאס", ואמר כי "כל החלטה חדשה עוברת אישור של הדרג המדיני, את העיתוי - מתי פועלים ואיפה פועלים - אני בוודאי לא אודיע מראש. אנחנו ממשיכים לתכנן את המשך הפגיעה במרחבים בהם עדיין לא פעלנו. ברגע שיוחלט – צה"ל יפעל במלוא העוצמה והנחישות. אנחנו נחושים לפעול בכל מקום בו חמאס בונה את כוחו; לא נכון להשאיר חטיבות חמאס וגדודי חמאס מתפקדים".
4 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפת מתחם תת קרקעי של בכירי ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה
תיעוד מתקיפת מתחם תת קרקעי של בכירי ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה
"חמאס מתאמץ מאוד להסתיר מה עלה בגורלו". מרואן עיסא (משמאל)
"חמאס יכול להניח את נשקו ולהיכנע, אחרת אנחנו נמשיך בעוצמה רבה, עד לפירוקו המוחלט של חמאס, עד להשבת החטופים לביתם. השבת החטופים היא אחת ממטרות המלחמה, וצה"ל יעשה הכול כדי לממשה. את פרטי המשא ומתן יש להותיר לשיח בחדרים הנכונים, אנחנו פועלים בנחישות בכל דרך להביא לשחרור החטופים. דבר אחד בטוח – צה"ל יממש כל החלטה שתתקבל, ויֵדע להמשיך בלחימה בכל שלב. חמאס בחר להסלים ברמדאן, וזה יביא ללחץ מתגבר".
הוא לא אישר באופן רשמי כי בכיר חמאס מרואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל, אף שהקבינט עודכן על הערכה גוברת שהמפקד הבכיר, סגנו של מוחמד דף, אכן נהרג - אך רמז כי "חמאס מתאמץ מאוד להסתיר מה עלה בגורלם של מפקדים בכירים". "אנחנו תקפנו מספר בכירים בזרוע הצבאית בחמאס, זו הייתה תקיפה מורכבת ומדויקת. אנחנו יודעים פרטים על ההרוגים שהיו שם, והיו שם מפקדים בכירים שאת מה שעלה בגורלם חמאס מאוד מתאמץ להסתיר. אנחנו מותירים לחמאס לעשות את דרכו בתוך אי-הוודאות הזו, ובזמן הזה נתאמץ להרוג מפקדים נוספים. בבוא העת נוסיף פרטים".
4 צפייה בגלריה
דן גולדפוס
דן גולדפוס
"לא ניתן להילחם כאשר המשמעת והכללים אינם מוקפדים"
(צילום: הרצל יוסף)
בצל שיחת "הנזיפה החמורה" שערך לתת-אלוף דן גולדפוס פנה הלוי למפקדי צה"ל: "מפקדי צה"ל, הצעירים והבכירים יותר, מפקדים על מלחמה קשה ומורכבת במספר זירות למעלה מחמישה חודשים. הם מביאים להישגים הולכים ומעמיקים במלחמה. חשוב מאוד לאפשר למפקדים בשדה הקרב את החופש הנדרש למימוש משימותיהם, אני סומך עליהם ומעריך אותם מאוד. באותה נשימה אני אומר את המובן מאליו - לא ניתן להילחם כאשר המשמעת והכלים אינם ברורים ואינם מוקפדים. האיזון ביניהם הוא המפתח להצלחה.
"מפקד לא יכול לעבור על פקודה ללא אישור, אם אין בכך צורך או סיבה מבצעיים דחופים ומובהקים. מפקדים שחרגו מהכללים האלה תוחקרו וטופלו. זו חובתנו. יש לנו מפקדים איכותיים מאוד שנלחמים באומץ, במקומות בהם טעו או חרגו מהפקודות, הייתה למידה, היה גם טיפול משמעתי ופיקודי תוך כדי הלחימה. כך צריך, כך יהיה".
יואב זיתון ומורן אזולאי השתתפו בהכנת הכתבה