ברשתות החברתיות הופץ בימים האחרונים סרטון קשה לצפייה מצפון רצועת עזה, שבו נראה ילד שנפצע בתקיפה ישראלית מנופף בידיו לעזרה - וכאשר עוברי אורח ניגשים אליו כדי לסייע לו, הפצצה הנוספת פוגעת באותו אזור. אזהרה: הסרטון קשה לצפייה.
אזהרה: הסרטון קשה לצפייה
(מתוך X)

ב"וושינגטון פוסט" דיווחו כי התקרית התרחשה ביום שישי האחרון, וכי מי שצולם בסרטון הוא נער בן 13 בשם מוחמד סאלם - שנהרג. בעיתון האמריקני פרסמו את עדותה של האישה שצילמה את הסרטון הוויראלי, עיתונאית מקומית בשם וופא תאהר, וזו סיפרה כי צילמה את הסרטון מבית סמוך שאליו התפנתה אחרי שנאלצה לברוח מביתה בג'באליה, שם פועל צה"ל נגד מחבלי חמאס כבר כמה שבועות.
התקרית עצמה, כך נטען, התרחשה גם היא באזור ג'באליה, ובסרטון נשמעת תאהר בת ה-21 זועקת שמדובר בילד. "הוא בחתיכות! למה שהם יתקפו אותו?", היא נשמעת אומרת בסרטון. ל"וושינגטון פוסט" אמרה תאהר כי סאלם "בסך הכול הלך ברחוב" כאשר נפגע בתקיפה, ובסהר האדום הפלסטיני אישרו בפני העיתון כי הנער מת מפצעיו. הפלסטינים טוענים כי בתקרית הזו נהרג גם נער נוסף, בן 14, אחרי שרגלו נקטעה והוא פונה לבית החולים. בסהר האדום דיווחו על עוד 20 פצועים בזירה.
1 צפייה בגלריה
תיעוד של ילד שנפגע בג'באליה מתקיפת צה"ל
תיעוד של ילד שנפגע בג'באליה מתקיפת צה"ל
הנער שמנופף לעזרה. "הוא בסך הכול הלך ברחוב"
(מתוך X)
בתגובת צה"ל לדיווח של "וושינגטון פוסט" נמסר כי הצבא "פועל לפרק את היכולות הצבאיות והמשילותיות של חמאס" וכי הוא נוקט צעדים למנוע פגיעה באזרחים. בעיתון ציינו כי בתגובתו, צה"ל לא הסביר מדוע הייתה תקיפה באותה תקרית, ומה היה היעד.
תאהר עצמה התפנתה מבית משפחתה בג'באליה לפני כשבועיים, והוא שוכן באזור בעיר שבו ממוקדת פעילות צה"ל. היא טענה שהפינוי היה כל כך חפוז, עד שלא הספיקה לקחת עמה בגדים. "עזבנו בלי שום דבר בגלל שהם הגיעו מיד אחרי שהטילו עלונים, פחדנו כל כך וברחנו מיד", אמרה תאהר. כעת היא שוהה בביתו של בעלי הבית שממנו ברחה המשפחה: "זה לא הבית שלי ואני באזור שהוא לא השכונה שלי, בלי שום משמעות עבורי". היא סיפרה שקיוותה לצלם מהבית המקורי שלה סרט על המלחמה. "הם הרסו את כל מה שתכננתי".
תיעוד הבריחה מג'באליה
(צילום: דובר צה"ל, רויטרס)

המחבלים נלכדו במבצע

לפי צה"ל, עד כה 20,000 פלסטינים ברחו מג'באליה. בתמונות דרמטיות שהופצו היום נראים המוני פליטים נוהרים מהעיר, כשלפי ההערכות באזור המכותר בג'באליה היו לפני תחילת המבצע כ-30,000 איש. במקביל נעצרו 150 מחבלים, שחלקם נכנעו, ובתיעוד חריג הם נראים מובלים קשורים אחד לשני אחרי שהולבשו בבגדים לבנים ועיניהם כוסו.
ההתפנות מג'באליה החלה רק בימים האחרונים, אף שהמבצע עצמו התחיל כבר לפני כשלושה שבועות – ולפי צה"ל הסיבה לכך היא "שבירת מחסום הפחד" של המקומיים, בעקבות חיסול מנהיג חמאס יחיא סינוואר. בהודעת דובר צה"ל היום הוכרז על "שבירת המצור של חמאס על ג'באליה", ונמסר כי מאז אתמול עשרות אלפי פלסטינים נעים מהמרחב.