חודש לאחר שחשפנו כי היישוב גוש חלב, שמרוחק כ-3.5 קילומטרים מגבול לבנון, לא נכלל בתוכנית הפינוי הממשלתית בשל "טעות סופר" - מסתבר כי האדישות בממשלה נותרה בעינה. למרות כל ההתחייבויות לתקן את הרשלנות תוך ימים ספורים, הסוגיה לא טופלה, ו-3,000 תושבי הכפר נותרו מאחור, ללא כל מענה והכרה מהמדינה.
2 צפייה בגלריה
גוש חלב
גוש חלב
גוש חלב
(צילום: אפי שריר)
"אני לא מבין מה קורה פה", הטיח שריף ניג'ם, ראש המועצה. "בצה"ל, במשרד הביטחון ובמשרד ראש הממשלה אומרים לי שהם מכירים בטעות ועובדים כדי לתקן אותה. מבטיחים שהכול יסודר, אבל כבר חודש חלף ודבר לא קרה". לדבריו, בזמן שחלף מאז שעברה בממשלה תוכנית "צפונה" לסיוע חירום לתושבים ביישובים הסמוכים לגבול ובתקציב של מיליארד שקלים, הכפר שלו נותר בחוץ.
"כל המנהלות מתחילות להתגבש ולתכנן תוכניות, ואנחנו לא חלק מהסיפור", אמר ניג'ם. "על כל דבר אנחנו צריכים להיאבק כי אנחנו לא חלק מההחלטה הממשלתית ואי-אפשר להכניס אותנו". תושבי הכפר לא יכולים לקבל את ההקלות שהממשלה העניקה ליישובים שבקו העימות כמו מנגנון דחיית משכנתאות, הלוואות בתנאים מועדפים ועוד. "התושבים שלנו לא מקבלים את מה שמגיע להם כמו שכל היישובים השכנים מקבלים", ציין ניג'ם.
בשבועות האחרונים עקבנו שוב ושוב אחר התקדמות תיקון הטעות בהחלטת הממשלה, והובטח ל-ynet כי תוך ימים עד שבוע הסוגיה תתוקן, ובמשרד הביטחון יביאו לממשלה החלטה מתוקנת. בהחלטה המתוקנת צפוי להיכלל הכפר לצד היישוב מנות של המועצה האזורית מעלה יוסף, שככל הנראה גם אמור להיות חלק מהתוכנית בשל המרחק שלו מהגבול - פחות מחמישה קילומטרים - ונשכח גם הוא.
גורמים במשרד ראש הממשלה הטילו את האחריות על העיכוב בעבודת משרד הביטחון, וציינו כי ברגע שהצעת התיקון תגיע לממשלה היא תקודם במהירות להשלמת אישורה. ניג'ם סיפר כי שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף מלווה אותו במאבק זה חודש ומנסה לסייע ללא הועיל עד כה. "השר וסרלאוף אומר שזה תקוע במשרד הביטחון וכי יש כאוס ונתק בינו לבין משרד רה"מ. תאמין לי, הוא הבן אדם הכי אמין בממשלה. מפקד פיקוד העורף הבטיח שגם הוא עוזר", אמר. מנגד, גורמים במשרד הביטחון אמרו כי הם עדיין עובדים על גיבוש התיקון להחלטה, וזו תובא לממשלה בהקדם.
2 צפייה בגלריה
שריף נגם, ראש מועצת גוש חלב
שריף נגם, ראש מועצת גוש חלב
"לא מבין מה קורה פה". ראש המועצה שריף ניג'ם
(צילום: אפי שריר)
שלשום פנה גם ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות משה דוידוביץ' למנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי וביקש את התערבותו בסוגיה. הוא הזכיר במכתבו כי הכפר הערבי מוגדר כיישוב באזור מאוים על-פי החלטות ממשלה קודמות. "לאור כך אני חוזר ומבקש לשלב את היישוב כחלק מיישום השלב המיידי של החלטת הממשלה 1786. מאז פרוץ המלחמה היישוב מתמודד עם האתגרים המשמעותיים שזקוקים למענים מיידיים", ציין.
בתוך כך, בהמשך לשאילתה דחופה ששלחה שלשום ח"כ אפרת רייטן לשר הביטחון יואב גלנט בדרישה להסברים בנושא, הוא השיב לה הבוקר והתחייב כי משרדו יקדם באופן מיידי את התיקון להחלטת הממשלה "עד סוף החודש". בתשובתו ציין גלנט כי במשרד הביטחון מכירים בכך שמדובר ב'טעות סופר'. בשיחה עם ynet אמרה ח"כ רייטן: "אני בעצמי אגיש בג"ץ אם במשרד הביטחון ימשיכו לגרור רגליים ולא יעמדו בהתחייבות המפורשת שלהם לתקן את העוול המקומם הזה. יש מעל 3,000 תושבים שבגלל 'טעות סופר' לא מקבלים את הזכויות שאחרים מקבלים. רק בגלל שהם לא צעקנים ואין להם לובי ואין להם 'רמזור' שיקדם אותם".