תמונות לוויין שפרסמה הבוקר (יום חמישי) סוכנות הידיעות הבינלאומית AP חושפות את הנזק שגרמה מתקפת הטילים הבליסטיים באיראן לבסיס חיל האוויר נבטים הסמוך לבאר שבע.
תיעוד הנפילות בנגב
(צילום: סלימאן שליבי)

3 צפייה בגלריה
תמונות לווין של בסיס נבטים
תמונות לווין של בסיס נבטים
התמונות שפרסמה AP
(צילום: Planet Labs PBC\ AP)
3 צפייה בגלריה
תמונות לווין של בסיס נבטים
תמונות לווין של בסיס נבטים
(צילום: Planet Labs PBC\ AP)
3 צפייה בגלריה
תמונות לווין של בסיס נבטים
תמונות לווין של בסיס נבטים
בסיס נבטים לפני התקיפה
(צילום: imagery @2024 cnes \Airbus, Maxar Technologie, Map data@2024 Mapa GISrael \ AP)
בתמונות, שצולמו אתמול - יום אחרי המתקפה שכללה 181 טילים בליסטיים - ניתן לראות חור גדול בגג של האנגר המטוסים, הסמוך למסלול ההמראה הראשי בבסיס. בנוסף ניתן לראות את שברי הגג שהתפזרו ברחבי המבנה.
ב-AP ציינו כי צה"ל לא הסביר מה גרם לנזק שנראה בתמונות. מלבד תמונות הלוויין, ניתוח שערכה רשת CNN האמריקנית גילה לטענתה כי טילים ששוגרו מאיראן נפלו במטה המוסד או ליד המפקדה שלו, וכן בנבטים וגם בבסיס חיל האוויר תל נוף.
במתקפת הטילים מאיראן היו פגיעות רבות בבסיס חיל האוויר במרכז או בדרום. צה"ל, נזכיר, אישר כי נגרם נזק למבנים בבסיסים של חיל האוויר, אך ציין שלא היו נפגעים בגוף, ולא ניזוקו מטוסים. המתקפה גם לא פגעה ביכולת של חיל האוויר - הקיימת או החלופית - להוציא אל הפועל גיחות מבצעיות כבר בשעה שלאחר המתקפה. לפי צה"ל, תוכנית ההגנה והרציפות התפקודית שנבנתה שנים בחיל האוויר הוכיחה עצמה, מהגנה אווירית ככיפת ברזל וחץ דרך מיגון ותשתיות ועד "יתירות" ופריסה - פיזור היכולות בשעת חירום.
בתיעוד דרמטי במיוחד שצולם בערב המתקפה שלשום מהנגב - באזור בסיס נבטים, שאותו לפי דיווחים זרים איראן התכוונה לתקוף יחד עם בסיסים נוספים של חיל האוויר - נראו נפילות רבות בזו אחר זו, ובעוד פיצוץ נוסף מאיר את שמי הלילה נראית שורת פטריות עשן שהיתמרו באוויר.
בסיס נבטים הענק, החשוב ביותר של חיל האוויר כיום, היה גם אחת המטרות המרכזיות של איראן במתקפה הקודמת בחודש אפריל. גם אז הצליחה טהרן לפגוע בו באמצעות טילים בליסטיים, וצה"ל הבהיר מנגד כי היא לא הצליחה להוציא את הבסיס מתפקוד.
בבסיס, שממוקם ממזרח לבאר שבע, ישנן שלוש טייסות של מטוסי F-35 (אדיר) וגם טייסות תובלה, בין היתר של מטוסי סופר-הרקולס (שמשון) והרקולס (קרנף). הוא גם הבית של "כנף ציון", הידוע בכינויו "מטוס ראש הממשלה".