4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד
"הצלחנו להקים ממשלה עם 17 מנדטים - אף אחד לא חלם שזה יקרה". לפיד
(צילום: מוטי קמחי)
ראש הממשלה יאיר לפיד התראיין אתמול (שלישי) לערוץ הטלוויזיה הערבי המקומי "Hala TV" ולאתר PANET והתייחס לעמדותיו בנושאים שבוערים לחברה הערבית, בהם תיקון חוק הלאום, היחס ל"חוק קמיניץ" שמחמיר ענישה ומהדק אכיפה של עבירות בנייה, הפשיעה המשתוללת והמצב בהר הבית.
בנוגע לחוק הלאום, שאושר ב-2018 וסיעת יש עתיד הצביעה נגדו, אמר לפיד כי "התנגדתי אליו, ואני חושב שצריך לתקן אותו ולהוסיף לו סעיף שוויון אזרחי. חשבנו אולי להוסיף סעיף לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו". לדבריו, "חוק הלאום, כפי שהוא כתוב היום, הוא עלבון לאזרחים ישראלים שאינם יהודים".
4 צפייה בגלריה
"המטה לתיקון חוק הלאום" מגיע לביתו של בנימין נתניהו בקיסריה
"המטה לתיקון חוק הלאום" מגיע לביתו של בנימין נתניהו בקיסריה
"אני חושב שצריך לתקן את חוק הלאום ולהוסיף לו סעיף שוויון אזרחי". הפגנה נגד החוק, ב-2019
(צילום: זהר שחר)
ההצבעה על חוק הלאום בכנסת
(צילום: ערוץ הכנסת)

חוק הלאום מעגן את מעמדה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ואת זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית במולדתו כזכות ייחודית לעם היהודי, אך כאמור לא מתייחס לשוויון אזרחי ולא מתייחס לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח העקרונות שבמגילת העצמאות.
לעומת חוק הלאום וחוק המואזין, בנוגע ל"חוק קמיניץ" שאושר ב-2017, הוקפא זמנית על ידי הממשלה הנוכחית וכבר הספיק לחזור לתוקף, לפיד היה פחות נחרץ. הוא אמר על החוק כי "הקפאנו אותו לזמן מה, אך היינו בממשלה מורכבת, שבה היה ימין, מרכז ושמאל, ולא הייתה אפשרות פוליטית להיכנס לזה לעומק", והדגיש כי "ניכנס לזה לעומק מיד אחרי הבחירות".
4 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין מארח את התמונה המסורתית בבית הנשיא של ממשלת ישראל ה-36
ראובן ריבלין מארח את התמונה המסורתית בבית הנשיא של ממשלת ישראל ה-36
"היינו בממשלה מורכבת". לפיד ובנט לפני התמונה בבית הנשיא לאחר השבעת הממשלה
(צילום: לע"מ)
ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בעצמו הבטיח בעבר "להשעות את אכיפת החוק" ולבחון את תיקונו, לאחר שעורר זעם גם במושבים ואצל החקלאים. לבסוף, אבי ניסנקורן, שר המשפטים בממשלת האחדות של נתניהו ובני גנץ, והיועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט, גיבשו ב-2020 מתווה פשרה מול הרשימה המשותפת שצמצם את אכיפת החוק והקפיא חלק מהקנסות המנהליים על בנייה קיימת.
לפיד התייחס לתוכנית שאושרה בממשלה הנוכחית למלחמה בפשיעה לחברה הערבית, ואמר כי "הייתה תקופה שהייתה ירידה חדה באלימות, ועכשיו יש עלייה קטנה שאנחנו צריכים לדאוג ממנה. חלק ממנהיגי ארגוני הפשע יצאו לחו"ל, ופגענו בכספים שלהם". הוא סיכם ואמר כי "אני חושב ומקווה שזה יהיה יותר, אבל אני חושב שהשנה הזו תהיה טובה מהשנה שעברה ב-10% מבחינת הפשיעה".
4 צפייה בגלריה
תפילות חג הקורבן בהר הבית
תפילות חג הקורבן בהר הבית
"נדאג לחופש הפולחן של מוסלמים, זו חובתנו כממשלה". תפילות חג הקורבן בהר הבית
(צילום: רויטרס)
על רקע המתיחות בירושלים בכלל והמתיחות שהייתה באזור הר הבית בפרט, ראש הממשלה אמר כי "הגדרתי כבר בכל במה אפשרית - אנחנו לא משנים את הסטטוס-קוו באל-אקצא, ונדאג לחופש הפולחן של מוסלמים". הוא ציין כי "ברמדאן עלו כמיליון איש להתפלל באל-אקצא, ואנחנו דאגנו לזה שהם יוכלו לעלות, כי זו חובתנו כממשלה", ואילו על תפילה של יהודים בהר הבית, לפיד אמר כי "אנחנו לא מאפשרים את זה". לפיד ציין כי "אנחנו מאפשרים עליית יהודים", אך הדגיש כי "יהודים עולים תחת השגחה כדי שלא יופר הסטטוס-קוו".
לפיד גם דיבר בריאיון על המצב הפוליטי ועל סיכוייו להרכיב ממשלה בכנסת הבאה, ואמר כי "הצלחנו להרכיב ממשלה עם 17 מנדטים - אף אחד לא חלם שזה יקרה. לכן, בוודאות יש סיכוי שאנחנו נרכיב את הממשלה הבאה שתהיה יציבה".