מייקל כהן, שהיה בעבר האיש החשוב ביותר במעגל המקורבים של דונלד טראמפ, הוא כעת אחד מיריביו הגדולים. אתמול (יום שני), בערב יום העצמאות, עלה כהן לדוכן העדים במשפט דמי השתיקה ששילם טראמפ לשחקנית הפורנו, סטורמי דניאלס. כהן הוא "כוכב" התביעה והעד האחרון שלה, ומי שאמור להניח את החותמת הסופית על אשמתו של המועמד הרפובליקני לנשיאות. הוא העיד עבור התביעה במשך יום וחצי. החקירה הנגדית עשויה להיות ארוכה יותר.
כבר בתשובות לשאלות הראשונות הפנה כהן אצבע מאשימה אל הבוס לשעבר. הוא סיפר למושבעים כיצד בכמה הזדמנויות הוא שילם לנשים בשמו של טראמפ, כדי להשתיק את טענותיהן על קיום יחסי מין עמו. כהן, שהיה בעבר עורך הדין של טראמפ, אמר שמטרת התשלומים הייתה למזער את הנזק שהסיפורים הללו יכולים לגרום לטראמפ בריצה לבית הלבן ב-2016.
טראמפ עם הגיעו למשפט דמי השתיקה: "שערורייה, מנסים לעצור אותי בדרך לבית הלבן"
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
מייקל כהן
מייקל כהן
מייקל כהן. "טראמפ אמר שזה יהיה אסון לקמפיין"
(צילום: AFP)
"הוא אמר לי, ׳פשוט תעשה את זה׳", אמר כהן על תשלום בסך 130,000 דולר לסטורמי דניאלס, שאיימה לחשוף טענות על מפגש מיני עם טראמפ עשור קודם לכן. כהן טען כי פחות משבועיים לפני הבחירות הוא הודיע לטראמפ כי העיסקה בוצעה. ״המשימה שהוא נתן לי הסתיימה, הושלמה ובוצעה", העיד כהן, והוסיף כי ״היה לי חשוב שהוא ידע שעשיתי את מה שהוא רצה ממני״.
על סיפור אחר, רומן לכאורה עם דוגמנית פלייבוי לשעבר קארן מקדוגל, העיד כהן שטראמפ אמר לו "לוודא שזה לא ייצא החוצה". עוד סיפר כי הוא שוחח עם הבוס לשעבר לאחר שנודע על שומר במגדל טראמפ שטען כי לטראמפ ילד מחוץ לנישואים. "אתה מטפל בזה?", ציטט את טראמפ.
4 צפייה בגלריה
מייקל כהן יוצא מבית המשפט
מייקל כהן יוצא מבית המשפט
צוות ההגנה של טראמפ משוכנע: כהן מגיע לנקום
(צילום: AFP)
כהן סיפר כי הוא כעס כשלא קיבל מטראמפ החזר על התשלום לדניאלס. בסופו של דבר הוא נפגש עם טראמפ ולאחר מכן עם סמנכ"ל הכספים של ארגון טראמפ, אלן וייסלברג, כדי לדון בחוב המגיע לו. לדבריו, בפגישה במגדל טראמפ אמר לו וייסלברג כי הכסף יוחזר לו בתשלומים חודשיים תחת ההגדרה "שירותים משפטיים". מדובר בפרט משמעותי, מכיוון שהחלק שמופיע בכתב האישום על "רישומים עסקיים כוזבים" נובע מניירת שהוגדרה כ"הוצאות משפטיות". התובעים טוענים שהתשלומים הללו היו ברובם החזרים לכהן עבור תשלום דמי השתיקה של דניאלס.
כהן העיד שטראמפ חשש כי הסיפור של סטורמי דניאלס יהיה "אסון" לקמפיין שלו, במיוחד כשזמן קצר קודם דלפה הקלטת המפורסמת של Access Hollywood, בה נשמע טראמפ מתפאר בתקיפות מיניות. העדות הזו עשויה להיות עדות מפתח עבור התובעים, שמנסים להוכיח שטראמפ תכנן להשפיע באופן בלתי חוקי על המירוץ של 2016 על ידי "קבירת סיפורים לא מחמיאים". אגב הקלטת המפורסמת, כהן טען כי התגובה של טראמפ ("אלה היו רק דיבורי חדר הלבשה") הייתה הצעה של מלניה טראמפ, שהיתה שותפה מלאה למאמץ למזער את הנזק.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בית משפט מנהטן ניו יורק דמי שתיקה ל סטורמי דניאלס
דונלד טראמפ בית משפט מנהטן ניו יורק דמי שתיקה ל סטורמי דניאלס
טראמפ בבית המשפט במנהטן
(צילום: SARAH YENESEL / POOL / AF)
כהן העיד שטראמפ כעס כשנודע לו על הסיפור של דניאלס. "הוא אמר לי ׳חשבתי שטיפלת בזה׳", העיד כהן, "הוא אמר ׳זה אסון, אסון מוחלט. נשים ישנאו אותי. נשים ישנאו אותי. גברים חושבים שזה מגניב, אבל זה הולך להיות אסון לקמפיין׳". עוד אמר כהן כי שאל את טראמפ כיצד הסיפור עשוי להשפיע על נישואיו למלניה, וזה ענה לו ׳אל תדאג, כמה זמן אתה חושב שאהיה בשוק? לא הרבה׳״. בכך סתר כהן טענת הגנה אפשרית אחת, לפיה טראמפ שילם לדניאלס רק כי. היה מודאג השפעת הסיפור על משפחתו ונישואיו. כהן אמר שטראמפ ״לא חשב על מלניה״.
כהן דיבר בזהירות על תחילת עבודתו עבור טראמפ, ואמר למושבעים כי הופתע והרגיש כבוד כאשר טראמפ הציע לו לעבוד תחתיו. כהן אמר שהוא וטראמפ היו כל כך קרובים בעשור בו עבד עבורו, שהשניים דיברו באופן אישי או בטלפון מספר פעמים בכל יום. כהן עשה הכול, החל משיחות עם התקשורת ועד לניהול משא ומתן מחודש על עסקיו של טראמפ. השבחים שקיבל מטראמפ לאחר מכן גרמו לו, לדבריו, להרגיש שהוא "על גג העולם". הוא אמר למושבעים בבית המשפט: "הדבר היחיד שעלה בראשי היה לבצע את המשימה ולשמח אותו".
כהן הודה כי הוא גם שיקר, הטריד והציק לאנשים בשמו של טראמפ. חלק מתפקידו כלל פנייה לעיתונאים שכתבותיהם הרגיזו את טראמפ. הוא נהג לבקש מהם לבצע שינויים או ניסה להוריד אותם מהסיפור, ולפעמים איים בצעדים משפטיים. כשנשאל אם עשה זאת "בצורה מאיימת", כהן השיב בחיוב. הוא אמר למושבעים שבסך הכול העבודה הייתה ”פנטסטית. זו הייתה חוויה מדהימה בהרבה מאוד מובנים. היו זמנים נהדרים. היו כמה תקופות פחות מעולות“.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ סטורמי דניאלס
דונלד טראמפ סטורמי דניאלס
הנשיא לשעבר וסטורמי דניאלס
(צילום: Charly TRIBALLEAU / AFP, REUTERS/Joshua Roberts)
התביעה יודעת כי העד החשוב ביותר שלה הוא גם הפגיע ביותר שלה: כהן ישב בכלא בגלל אותם תשלומים עליהם עומד עכשיו טראמפ לדין. הוא הודה בעבר כי שיקר גם תחת שבועה. בשנים האחרונות הוא תקף את טראמפ שוב ושוב, מה שיביא את ההגנה לטעון כי כעת הוא מנסה לנקום בבוס לשעבר. לכן גם הקדישה התביעה זמן ארוך כדי לאפשר לו להציג את עצמו כאדם מלא חרטה ששילם על פשעיו, ועכשיו רוצה לתקן את חטאי העבר שלו. ההגנה תעשה הכל כדי להציג את כהן כעבריין מורשע שמחפש נקמה ואין לסמוך על דבריו.
בני משפחתו של טראמפ לא הגיעו לאולם בית המשפט, אך הנשיא לשעבר זוכה בימים האחרונים לגיבוי בדמות נוכחות של כמה רפובליקנים בכירים, כולל יו״ר בית הנבחרים מייק ג׳ונסון, והסנטור טים סקוט ששואף להיות סגן הנשיא המיועד.