מתקפה על יו"ר ארגון המורים רן ארז לאחר הריאיון לאולפן ynet שבו העריך כי השביתה בבתי הספר התיכונים עלולה להימשך גם עוד חודשיים, ואמר: "מבחינתנו, אנחנו רואים שהחופש הגדול מתארך בעוד כמה ימים. זה לא סוף העולם". שר החינוך יואב קיש, אמר כי "זה אולי הדבר הכי מנותק שנאמר מאז ומעולם" - וקרא לו להתפטר.
הריאיון עם רן ארז
(צילום: מיקי שמידט)

3 צפייה בגלריה
ארז כינה את קיש "הכי חלש מכולם", שהשיב: "הגיע הזמן שלו ללכת"
ארז כינה את קיש "הכי חלש מכולם", שהשיב: "הגיע הזמן שלו ללכת"
ארז כינה את קיש "הכי חלש מכולם", שהשיב: "הגיע הזמן שלו ללכת"
(צילום: הדר יואביאן, שלו שלום)
"ככה מדבר אדם שלא רואה תלמידים ומורים בעיניים, ככה מדבר אדם שלא מרגיש את המלחמה בחוץ", אמר קיש על ארז. "לצערי הוא צד למשא ומתן. אם כך הוא חושב אחרי כ-30 שנים של שביתות, הגיע הזמן שלו ללכת".
בריאיון נשאל רן ארז על השביתה, ועל כך שהתלמידים מבלים בינתיים בים, וענה: "מזל שהטמפרטורה מאפשרת להם את זה ויש להם עיסוק. אנחנו לא רוצים לפגוע בתלמידים. מבחינתנו, אנחנו רואים שהחופש הגדול מתארך בעוד מספר ימים. זה לא סוף העולם". הוא העריך שהלימודים לא יתחדשו לפני החגים - שמסתיימים השנה בסוף אוקטובר.
ארז תקף בחריפות את קיש, ואמר כי הוא "הכי חלש מכולם. הוא ממש אין לו יכולת, הוא אפילו לא מבין את תפקידו". הוא ניסה להסביר מדוע בחר בנשק השביתה, והוסיף: "אנחנו שלוש שנים ללא הסכם קיבוצי. השכר נשחק. חסרים מורים. מורים שלוקחים עוד עבודות להשלמת הכנסה זה חינוך טוב?".
באותו ריאיון ל-ynet יו"ר ארגון המורים מתח גם ביקורת על מה שכינה "השתיקה" של ההורים, ופנה גם לשר האוצר בצלאל סמוטריץ': "זה צריך להיות חשוב גם לשר האוצר, גם לשר החינוך וגם להורים. אני לא יודע איך ההורים שותקים. מנסים לפגוע בעתידם של הילדים. אינני יכול להתמודד עם כל הספינים במכונת הרעל של הממשלה הזאת".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
"יש לפתוח את בתי הספר ולא לתת לרן ארז להפוך את כולנו לבני ערובה של מאבק מיותר". סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב לדברים גם כן, ומסר: "אני מצר מאוד על אמירותיו החמורות של רן ארז לפיהן יש להיערך לשביתה ארוכה של חודשיים לפחות, ועל התבטאותו המקוממת לפיה 'מבחינתנו החופש הגדול מתארך בכמה ימים וזה לא סוף העולם' - המשקפת ניתוק ומלמדת על חוסר הבנה מוחלט של כובד האחריות והשלכות השביתה על התלמידים והחברה הישראלית בתקופת מלחמה".
הוא הוסיף: "אני קורא למורי ומנהלי ישראל לפתוח את בתי הספר ולא לתת לרן ארז להפוך את כולנו לבני ערובה של מאבק מיותר שרק פוגע בציבור המורים ובמערכת החינוך כולה". לדבריו, "משרדי האוצר והחינוך והשלטון המקומי הניחו הצעה טובה לתוספות שכר משמעותיות מאוד לציבור המורים והמנהלים, באופן שמשקף את חשיבות תפקידם ואת ההכרה וההוקרה לתרומתם, לחברה ולמדינה. זאת לצד שיפורים חשובים שיאפשרו גמישות ומצוינות במערכת החינוך.
"רן ארז מונע כבר שנה מהמורים לקבל את תוספות השכר המגיעות להם - ועלול לגרום להם לפגיעה קשה בפרנסה בשל אי-קבלת שכר בתקופת השביתה", הוסיף סמוטריץ'. "רק מורים ומנהלים שיפתחו את בתי הספר וילמדו יקבלו שכר".
3 צפייה בגלריה
משה בר עוז מקרית ביאליק עם בתו ניצן שעלתה לכיתה י"א השובתת מלימודים
משה בר עוז מקרית ביאליק עם בתו ניצן שעלתה לכיתה י"א השובתת מלימודים
"האמירה של רן ארז - חוסר אחריות מוחלט והתעלמות מעתיד הילדים". משה וניצן בר עוז
אחד ההורים סירב לשתוק על הדברים האלה. משה בר עוז מקריית ביאליק, אביה של ניצן, תלמידת כיתה י"א בבית הספר הריאלי העברי בחיפה, אמר ל-ynet: "בתי וחבריה לתיכון עדיין לא חזרו ללימודים. האמירה של רן ארז הבוקר היא חוסר אחריות מוחלט מצידו והתעלמות מאוד אגרסיבית מהעתיד של הילדים שלנו, בייחוד שאותם התלמידים ממש עברו 5-4 טלטלות מאז הקורונה.
"האמירה הזו מנותקת מהשטח, מההורים, מהתלמידים שממשיכים את החופש הגדול כאילו לא קרה כלום", הוסיף בר עוז. "האנשים בהנהגת המדינה וארגון המורים רן ארז, והאגו שמנהל את כל הסיפור הזה, כולם חסרי אחריות בעליל. אלה ילדים שצריכים לעבור בגרויות, אמורים לשרת בצבא, אמורים לשמור על הנכדים של אלה שנלחמים על הגב שלהם. אלה הילדים שאמורים לעמוד בטקסים ולשיר התקווה, כשאין להם תקווה".
עו"ד ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה לשלום הילד, התייחסה לשביתה הנמשכת ומסרה כי "איך ייתכן שדווקא בשנה הכי קשה לילדי ישראל לא נפתחת שנת הלימודים בתיכונים. מדינת ישראל זונחת את אותם תלמידים. הם אולי לא צריכים בייביסיטר והשביתה שלהם לא פוגעת במשק, אבל שביתה בתיכונים, בכלל ובעת הזו בפרט, היא פגיעה קשה בתלמידים - דווקא בזמן שהם הכי זקוקים למסגרת יציבה וקבועה, לחברים שלהם, למורים, ליועצות וללימודים.
"הם, לפעמים בניגוד גמור להרבה מבוגרים סביבם, מאמינים בעתיד, רוצים להצליח ולבנות לעצמם ולחברה שלנו מציאות טובה יותר", הוסיפה מנכ"לית המועצה לשלום הילד. "משרד החינוך, משרד האוצר, ארגון המורים - אל תיקחו את זה מהם. בטח לא נוכח האתגרים הקשים מנשוא שהדור הזה נדרש להתמודד איתם. כולכם צריכים לשבת עד שיצא עשן לבן ולהגיע להסכם. היום. לא מחר. שימו את התלמידים ורק אותם, על תלאותיהם ותקוותיהם, לנגד עיניכם. אל תאכזבו אותם, אל תפגעו בזכויות שלהם לחינוך ולבריאות נפשית. במיוחד לא עכשיו".
בינתיים, יותר מחצי מיליון תלמידים ממשיכים לישון בשעות הבוקר במקום ללמוד לקראת מבחני הבגרות ולצבור כישורים שיכינו אותם לעתיד המקצועי שמחכה להם. ארגון המורים ונציגי האוצר והחינוך ממשיכים בהתכתשויות ההדדיות ובמפגשי משא ומתן עקרים, שבהם כל צד שוטח שוב ושוב את עמדותיו ודרישותיו, כל פעם בניסוח קצת אחר - ולהיום אפילו לא מתוכננת פגישת משא ומתן.