הגברת הראשונה של ארצות הברית לשעבר מלניה טראמפ חושפת בספר הזיכרונות החדש שלה בפעם הראשונה מדוע סילקה את ידו של בעלה הנשיא דאז דונלד טראמפ כשניסה לאחוז בידה בתחילת ביקורם בישראל במאי 2017. הרגע ההוא עורר סערה תקשורתית וגל שמועות בנוגע לטיב היחסים בין בני הזוג, אך לדבריה הוא נבע רק מאילוץ לוגיסטי, והמשמעות שייחסו לו הייתה מוגזמת לחלוטין.
מלניה טראמפ מסמנת לבעלה שלא יתפוס את ידה, בקבלת הפנים בנתב"ג במאי 2017

מלניה טראמפ, שבשלהי שנותיה בבית הלבן נראתה כמי שאינה נהנית במיוחד מאור הזרקורים ובשנים שעברו מאז חזרָתה לחיים הפרטיים התרחקה ממנו אף יותר, מתייחסת לפרשת סילוק היד בספר האוטוביוגרפי שלה "מלניה" שיראה אור השבוע, פחות מחודש לפני הבחירות שבהן מקווה בעלה לזכות שוב בתפקיד נשיא ארה"ב.
בספר כותבת מלניה טראמפ על האירוע המוזר בנמל התעופה בן גוריון, דקות אחרי הנחיתה לפני שבע וחצי שנים. בסרטון שפורסם אז היא נראתה בבירור מסמנת לבעלה שלא לאחוז בידה והולכת חצי צעד מאחוריו ומאחורי ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה. המחזה ההוא עורר תהיות משום שהוא בא ממילא על רקע דיווחים – שרק התרבו בהמשך – שלפיהם ביחסים בין בני הזוג טראמפ יש קרע, ולמעשה הם אינם מתנהלים עוד כבעל באישה, למעט באירועים רשמיים.
בספרה החדש הודפת הגברת הראשונה לשעבר את הטענה שהמחווה ההיא מלמדת משהו על טיב יחסיה עם בעלה, וטוענת שהיה מדובר בלא יותר מענייני לוגיסטיקה: "השטיח האדום פשוט לא היה רחב מספיק כדי להכיל את ארבעתנו בשורה אחת", היא כותבת לפי "ניו יורק טיימס", שקיבל מובאות מן הספר. "זו הייתה מחווה תמימה קטנטנה, שום דבר מעבר לזה".
4 צפייה בגלריה
מלניה טראמפ
מלניה טראמפ
"מחווה תמימה קטנטנה, שום דבר מעבר לזה". מלניה טראמפ
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
הגברת הראשונה של ארה"ב נדחקת אל מחוץ לשטיח האדום, כשבעלה ובני הזוג נתניהו צועדים קדימה. המבוכה בנתב"ג
הגברת הראשונה של ארה"ב נדחקת אל מחוץ לשטיח האדום, כשבעלה ובני הזוג נתניהו צועדים קדימה. המבוכה בנתב"ג
הגברת הראשונה של ארה"ב נדחקת אל מחוץ לשטיח האדום, כשבעלה ובני הזוג נתניהו צועדים קדימה. המבוכה בנתב"ג
בצהובון הבריטי "דיילי מייל" מדווחים כי בספרה שייצא לאור מחרתיים מתייחסת מלניה טראמפ לכמה סערות נוספות שהתעוררו סביבה במהלך ימי נשיאותו של בעלה, בין השאר בחירתה ללבוש מעיל שעליו הכיתוב "ממש לא אכפת לי – ולכם?" במהלך ביקור במתקן לילדי מהגרים בטקסס. כעת היא אומרת שהמסר הבוטה כוון אז לתקשורת, שלדבריה מעוותת בסיקורה את המציאות, ולא כלפי המהגרים הבלתי-חוקיים וילדיהם, שכליאתם במתקנים באזור הגבול עם מקסיקו בימי טראמפ עוררה זעם בארה"ב ובעולם. הגברת הראשונה לשעבר אף כותבת כי היא עצמה פעלה לשכנע את בעלה לזנוח את המדיניות של הפרדת משפחות מסתננים בגבול הדרומי, הפרדה שהובילה להחזקתם של הילדים במתקני כליאה.
הפצצה הפוליטית הגדולה מכול אולי בספרה של מלניה טראמפ היא ההצהרה שלה כי היא תומכת בזכות להפלות, בניגוד לעמדה השמרנית של בעלה ושל רבים מאוד במחנה הרפובליקני. " זכות היסוד של האישה לחירות אישית, לקבוע לעצמה בחייה הפרטיים, נותנת לה את הסמכות לסיים את ההיריון אם היא רוצה", כתבה טראמפ בספר. "הגבלת זכותה של האישה לבחור אם לסיים היריון בלתי רצוי היא מעשה שווה ערך לשלילת זכותה על גופה שלה".
4 צפייה בגלריה
המעיל של מלניה טראמפ, שעורר סערה
המעיל של מלניה טראמפ, שעורר סערה
המעיל עם הכיתוב "לא אכפת לי". "זה כוון נגד התקשורת"
(צילום: רויטרס)
לצד זה מתייצבת מלניה לימינו של בעלה בשלל סוגיות אחרות, בהן טענתו שהניצחון בבחירות 2020 נגנב ממנו: "אי אפשר להמשיך לספור קולות ארבעה ימים, וזה מה שהם עשו", היא כותבת. בדבריה אלה כיוונה לעובדה שאף שהבחירות נערכו ביום שלישי, ובראשיתן נראה כי טראמפ מוביל, ספירת הקולות האחרונים לא הסתיימה עד ליום שבת, ובינתיים התחולל מהפך והוכרז כי ג'ו ביידן ניצח. עם זאת הספירה הארוכה הייתה צפויה מראש, משום שבצל מגפת הקורונה מספר שיא של אמריקנים ניצל ב-2020 את האפשרות להצביע מרחוק, דרך הדואר, וקולות המגעים דרך הדואר נספרים ברוב המדינות רק אחרי שמסתיימת ספירת הקולות מהקלפיות, וספירתם איטית יותר.
בספר מתייחסת מלניה טראמפ גם לשמועות שהבן שלה ושל דונלד טראמפ, בארון, מתמודד עם אוטיזם. היא הכחישה זאת בתוקף: "אין שום דבר להתבייש בו באוטיזם, אבל בארון לא אוטיסט", כתבה בעקבות שמועות שהפיצה מתנגדת בולטת של בעלה ב-2016. "הזדעזעתי מהאכזריות. היה לי ברור שהיא לא מעוניינת בהעלאת המודעות לאוטיזם. הרגשתי שהיא תוקפת את הבן שלי כי היא לא אוהבת את בעלי".
4 צפייה בגלריה
בארון ו דונלד טראמפ
בארון ו דונלד טראמפ
הזוג טראמפ והבן המשותף בארון. "היא תקפה את הבן שלי כי היא לא אוהבת את בעלי"
(צילום: AFP)
לפני כשבוע וחצי, לרגל צאתו של ספרה, העניקה מלניה טראמפ ריאיון ראשון לתקשורת זה כשנתיים, ובו התייחסה גם לניסיון ההתנקשות בשידור חי בבעלה ביולי בפנסילבניה. בריאיון ל"פוקס ניוז" סיפרה כי מי שעדכן אותה על הירי היה ראש לשכתה, וכי הוא הבהיר לה מיד שבעלה בסדר: "רצתי בפאניקה לטלוויזיה, הרצתי את השידור אחורה וצפיתי בזה", סיפרה. "ראיתי את זה באיחור של משהו כמו שלוש דקות, ואף אחד לא באמת ידע עדיין מה קורה, כי כשאתה רואה אותו על הרצפה אתה לא יודע מה באמת קרה".
בריאיון ההוא האשימה מלניה טראמפ את הדמוקרטים ביצירת אווירה "רעילה" שהובילה לניסיון ההתנקשות הזה ולניסיון הנוסף שסוכל יותר מחודשיים אחר כך. "האם זה באמת מפתיע שכל האלימות הזו מופנית נגד בעלי?", שאלה. "במיוחד כשאנחנו שומעים את מנהיגי מפלגת האופוזיציה שלנו (הדמוקרטים) ותקשורת המיינסטרים מכנים אותו 'סכנה לדמוקרטיה' ומדביקים לו שמות מרושעים. זה חייב להיפסק, המדינה חייבת להתאחד".