ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט התייחס הבוקר (שני) למחלוקת בסוגיית הגעת נציגי הקואליציה לטקסים הממלכתיים ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. "במקום לדבר על הנופלים ולזכור את זכרם של אחינו ואחיותינו שנפלו לאורך השנים למען תקומת המדינה, אנחנו מדברים על שרים כאלה או אחרים. זו תקלה, כי אנחנו חייבים למקד את הזיכרון ואת האנרגיה בזיכרון הנופלים", אמר בנט בריאיון ל-ynet radio.
עוד לפני שהממשלה הודיעה באופן רשמי על שיבוץ שרים וסגני שרים בטקסים שייערכו מחר בבוקר ברחבי הארץ, נשמעו קולות מחאה של משפחות שכולות שטענו כי לא יוכלו לשאת נוכחות של גורמים פוליטיים, בדגש על כאלה שכלל לא שירתו בצה"ל או התנדבו לשירות הלאומי. המחאה עשתה את שלה, בזה אחר זה הודיעו חברי ממשלה וקואליציה על החלטתם לוותר על השתתפותם בטקסים.
1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
ראש הממשלה לשעבר בנט
(צילום: יואב דודקביץ)
למרות בקשה מפורשת של כמה משפחות שכולות, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מתעקש להגיע ביום הזיכרון לבית העלמין הצבאי בבאר שבע. ראש הממשלה לשעבר בנט אמר בנושא מבלי לציין את שמו של השר בן גביר: "הנוהג שהיה כל השנים, ששרי הממשלה ונציגי ציבור מגיעים לבתי העלמין, הוא הנוהג הנכון. לצד זה, אם שר כזה או אחר מפעיל שכל ישר ורגישות ושיקול דעת, ועובר לבית עלמין אחר או משתבץ בצורה יותר נכונה, אני חושב שזה דבר חכם".
מה דעתך על העמדה העקרונית של חלק מהמשפחות השכולות שאדם שלא שירת בצבא לא יכול להשתתף בטקסים? "לפני כמה שנים התרגשתי לראות את יעקב ליצמן מגיע לבית עלמין וכיבד. בסופו של דבר אנחנו רוצים לחבר את הציבור החרדי לאתוס הבסיסי של מדינת ישראל, וגם לראות אותם יוצאים לעבודה, וגם משרתים שירות לאומי ואפילו צבאי. בחזון שלי, בעוד 30 שנה הרוב המוחץ של החרדים יעבדו, יתפרנסו בכבוד וישרתו. הכעס הוא לא מדריך טוב לחיים".
אבל איך תגיד את זה למשפחה שכולה? "אני חלילה לא אטיף אף פעם למשפחה שכולה. מותר להן לזעוק את הזעקה שלהן, הן קדושות. באירוע נקודתי כל שר, ואני רואה שהם כבר עושים את זה, יפעיל את שיקול דעתו. בשיקול הדעת אתה יכול להגיע ולא לנאום, אתה יכול לעבור לבית עלמין אחר. הדברים האלה הם פתירים, אם יש רצון טוב".
מאי 2022: הפרעות במהלך נאום בנט בטקס חללי פעולות האיבה
(צילום: לע"מ)

בשנה שעברה ספג בנט קריאות קשות ממשפחות שכולות במהלך הטקס לזכר חללי פעולות האיבה בהר הרצל. "כמה ימים אחרי האירוע בשנה שעברה התברר שהיו שם גם פעילי ליכוד, לאו דווקא משפחות שכולות. היו גם כאלה שהופעלו, וזה באמת דבר שלא ייעשה", אמר היום בנט. ההרגשה היא קשה מאוד, אבל זה כאין וכאפס לעומת הכאב של המשפחות, אז קטונתי".
בנט אמר עוד: "לצערי, לאורך עשרות שנים הייתי בהרבה מאוד אירועים שבהם אני נמצא כמה שעות אחרי נפילת בן, אם זה כשהייתי בצבא ואם זה אחר כך כשהייתי בקבינט ושלחתי חיילים ב'צוק איתן', ואם זה אחר כך כשר ביטחון או כראש ממשלה עם חיילים שנפלו. אנחנו במדינה שונה מכל המדינות, שהשכול והאובדן שזורים בחיינו ומכינים אותך לרגעים האלה. למדתי ברבות השנים שהדבר היחיד שאנחנו כשליחי ציבור יכולים לעשות זה להיות בשקט, להקשיב ולהכיל".
אפשר לשים את חילוקי הדעות בצד ורק להתמודד עם הזיכרון ועם שותפות הדרך? "אני חושב שזה חיוני לעשות את זה כשאני מסתכל על הנופלים שאני נזכר בהם. אני לא יודע בדיוק מה היו הדעות הפוליטיות של יוסי אוחנה ז"ל שהיה מ"פ בריחן ודיברתי איתו כמה ימים לפני מותו. יואב הרשושנים ז"ל, קצין צנחנים מאלקנה, הוא לא היה מבחינתי מתנחל, הוא היה אח. וארז גרשטיין ז"ל, שהיה מפקד היק"ל שנפל, היה מבחינתי מפקד אדיר. אני לא יודע מה היו הדעות הפוליטיות שלו.
"אני כן יודע את הדבר הבא - שאם יש צוואה אחת שהם משאירים לנו, אני לא יכול להתיימר בשמם, אבל אני מאמין שהם אומרים לנו 'למען השם, אתם החיים תשמרו על המדינה שלנו. אנחנו נפלנו למען המדינה, אתם תשמרו על המדינה שלנו ותשכילו לחיות ביחד'. זאת הפעם השלישית שיש לנו מדינה יהודית בארץ הזאת, ובשתי הפעמים הקודמות אנחנו החרבנו את המדינה בגלל שנאת חינם. אסור לנו להגיע לזה, אנחנו מתכוונים להיות פה לנצח. צריך להתאפס על עצמנו ולהתבגר ולקחת את המשבר הזה כהזדמנות לתיקון בעם ישראל".