4 צפייה בגלריה
צבע אדום בצפון
צבע אדום בצפון
היישובים שבהם היו התרעות בצפון
פיקוד העורף קרא הערב (רביעי) לתושבים בכל הארץ להיכנס למרחבים מוגנים, אך בהמשך הודה שמדובר ב"טעות אנוש" - כשבמקביל אזעקות הופעלו בעשרות יישובים מחיפה ועד גבול לבנון בעקבות חשש לחדירת כלי טיס, שבהמשך התברר כשווא, בזמן שהתושבים הסתגרו בבתיהם במשך כשעתיים.
ברחבי הארץ הייתה בהלה המונית בעקבות התרעות השווא של פיקוד העורף. "הכניסו את כולם להיסטריה", סיפרה שיר, תושבת צפת. "ראינו את מה שקרה בשבת בדרום הארץ והכניסו לכולם פחד ודימיונות שהמחבלים בדרך לצפון. זה היה מטורף. הילדים היו בהיסטריה, צרחו והתחננו לנעול את הדלתות. זה הרגיש לכולנו כמו סיוט מתמשך".
4 צפייה בגלריה
הנחיות פיקוד העורף
הנחיות פיקוד העורף
ההתרעה מפיקוד העורף שנשלחה בכל בארץ. "טעות אנוש"
4 צפייה בגלריה
שיר פלס
שיר פלס
"הכניסו את כולם להיסטריה". שיר מצפת
אייל וקראט, תושב קריית שמונה, סיפר: "מי שאחראי לטעות הזו צריך לשלם את המחיר, הכניסו את כל הצפון והגליל להיסטריה מטורפת. הילדים שלי עם התקף חרדה. אם נסתכל על חצי הכוס המלאה - לפחות הבנו שכולם דרוכים ומוכנים". דן מראש פינה אמר: "דיברו על ירי בצומת עמיעד, היו אזעקות והיסטריה. התמונות המזעזעות מהדרום רצו לכולנו בראש, מזל שמדובר בטעות אנוש".
אפרת חורש, תושבת חיפה, אמרה: "היות ולא שמעתי אזעקה משנת 2006 נלחצנו מאוד, היה דז'ה וו. במקביל ראינו דיווחים על כניסת כלי טיס. ירדנו למקלט עם בנותיי בנות ה-16 ו-11 בצורה מסודרת וחיכינו עד שהכל יתבהר".
דובר צה"ל: "אין אירוע ביטחוני בצפון, הייתה תקלה"
(צילום: דובר צה"ל )

גם את ורד טויזנר מחיפה ההתרעות תפסו בהפתעה. "זה היה די מפחיד, רצנו לממ"ד", סיפרה. "הבן שלי לא היה בבית ומאוד דאגתי לו. הוא היה בדירה שלו ושם אין מקלט. התקשרתי אל כל המשפחה כדי לבדוק מה קורה עם כל אחד. נעלנו את הדלת של הממ"ד ולפי ההוראות עמעמנו את האורות. אני מורה, אז במקביל התקשרתי אל התלמידים שלי שמאוד נלחצו והרגעתי אותם. הבת שלי שמשרתת בדרום שמעה שיש אזעקות בחיפה והתקשרה בדאגה לבדוק מה קורה".
היא הוסיפה: "טירוף, זה מחזיר אותי לשנת 2006. תודה לאל שבסוף זה נגמר טוב. אין לי ספק שזו רק שאלה של זמן מתי זה יקרה שוב, ואז ומה יהיה? מה ההמשך? שימחקו את כולם. אנחנו פה חזקים ועם כל הפחד אנחנו נתגבר. העיקר שהחיילים שלנו יחזרו הביתה בשלום".
4 צפייה בגלריה
אייל וקראט
אייל וקראט
"לפחות הבנו שכולם דרוכים ומוכנים". אייל מקריית שמונה

משה יזדי מחיפה סיפר: "אני כמו שאר החיפאים ידעתי שזה יגיע אלינו. בסיורים בשכונה, מתחילת העימות, ראו שהתושבים רציניים. הם פינו כמויות עצומות של ריהוט וציוד מהממ"דים והמקלטים. לא נכנסו לטירוף של קניות, רק היום קנינו את מה שצריך, אין מלאים. סידרנו ממ"ד לי ולאשתי, ובהמשך גם הבן שלי יגיע עם המשפחה שלו. גם השכנים ביקשו להצטרף, קר לא יהיה. נקווה שלא יהיה כלום, אבל בכל מקרה אין לחץ - יש ביטחון עצום בעם".
סילבי סקליאר מקיבוץ תל יוסיף שבגלבוע שחזרה: "מאז מלחמת המפרץ לא שמעתי אזעקות, זה היה מלחיץ והילדים שלי שמעו בפעם הראשונה אזעקה. הם דווקא לא היו בהיסטריה. רצנו למקלט בקיבוץ וחזרנו הביתה כשהודיעו שזה נרגע. ואז שוב הייתה התרעה וחזרנו למקלט. היה לחץ לשמוע אזעקה אחרי כל כך הרבה שנים".
קולות כלי טיס בצפון, הערב
(צילום: אביהו שפירא)

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס להתרעות השווא ברחבי הצפון, והבהיר: "אין אירוע ביטחוני ואין שיגורים מלבנון. הייתה תקלה בהתרעות של פיקוד העורף, אנחנו מתחקרים אותה. אני מבקש להרגיע את הציבור. טוב שהלכתם למרחבים מוגנים וטוב שנכנסתם לבתים כי זה מציל חיים - לפי ההנחיות אפשר לחזור לשגרה".
על ההתרעה לתושבי כל הארץ להיכנס לממ"דים מסר דובר צה"ל: "מדובר בטעות אנוש, אין הנחיה כזאת. יש להמשיך ולהישמע להנחיות פיקוד העורף המתעדכנות".